Det är modernt med marksten men det kan kosta en del om jag ska lägga det på min garageuppfarten . Därför funderade jag skaffa begagnade sjöstensplattor istället. Men jag hörde att man brukar lägga dem bara på gången eller uteplatsen.
Är det ngn kan ge mig råd och tips om sjöstenplator?
Läste också att det är lättare att lägga plattor än marksten.
 
Man tröttnar snabbt på marksten. Oändligt med skarvar som det ganska snart har börjat växa i.
Det håller bra med sjöstensplattor till vanliga personbilar. Vid all stenläggning är det underlaget som är det viktigaste. Jag tycker det blir bra om man paddar och vattnar i flera omgångar.
 
Vi köpte begagnade sjöstensplattor på blocket. Finns ofta många annonser på just sjöstensplattor. Sen la vi plattorna upp och ned och fick en grå betongyta istället. Det blev jättebra och är ju ett alterantiv om du vill ha en grå slät yta istället.
 
Mina föräldrar har sådana plattor och bättre underlag för mossa verkar inte finnas. Det växer galet mycket och bra på dom.
 
50mm plattor är inte rekomenderade till biltrafik,måste upp till 80mm.Marksten 50mm håller dock för biltrafik
 
Tack så mycket för era svar och tips!
Jag tror jag ska lägga marksten istället för att min fruga imot sjöstensplattor. Jag såg på Jem&fix för ca 90 kr för m2.
 
50 mm duger gott och väl till en garageinfart. Räknas väl knappast som normal biltrafik. vanliga sjöstensplattor är ofta 50x50 och det är tunga så det räcker, vågar inte tänka på vad en 80mm platta skulle väga.

Hur som helst, var noga med förarbetet så slipper du plattor som sjunker!
 
Sjöstensplattor blir väldigt hala när dom är blöta, jobbigt om det är lutning på garageinfarten...
 
Nypon skrev:
"Vanliga sjöstensplattor är ofta 50x50 och det är tunga så det räcker, vågar inte tänka på vad en 80mm platta skulle väga."

Vanliga plattor 50 x 50 cm kallas för ryggknäckarplattor!
 
Klockrent Henri :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.