Hejsan alla semester pulare.
En lite fråga någon kan svara på vilken typ av olja ska man ha på en massiv bänkskiva av ek i köket?
Vad är skildnaden mellan vax olja och vanlig bänkskive olja? Båda kan man väll ha på bänkskivor.
På min gammla skiva i köket hade jag möbel olja som dom sa i affären att jag kunde ha på min skiva är det rätt eller har det ingen roll vilken olja man har bara man oljar??
Trevlig semester
Texastaz
 
texastaz skrev:
Hejsan alla semester pulare.
En lite fråga någon kan svara på vilken typ av olja ska man ha på en massiv bänkskiva av ek i köket?
Vad är skildnaden mellan vax olja och vanlig bänkskive olja? Båda kan man väll ha på bänkskivor.
På min gammla skiva i köket hade jag möbel olja som dom sa i affären att jag kunde ha på min skiva är det rätt eller har det ingen roll vilken olja man har bara man oljar??
Trevlig semester
Texastaz
Nja,tror nog inte att möbelolja är så bra med tanke på matvaror på träet.
Jag var på K-rauta och köpte nån liten flaska med olja direkt anpassad för träskivor i köket. Bara att dränka in skivan och låta stå en 30 min och sen torka av överflödigt. Efter ytterligare en halvtimme så torka av igen... fungerade kanon...

J P-A
 
På köksbänken vill man ju inte ha olja med en massa lösningsmedel i.....

Jag ska just till att slipa ner min skiva ordentligt och då blir det rå kallpressad linolja, varken mer eller mindre.

Parafinolja är ju också rätt vanligt att man använder till skärbrädor och bänkskivor. Sedan har ju det vanliga sortimentet i bygghandeln där den ena mirakeloljan är bättre än den andra.....
 
Jag har blivit kär i Osmo hårdvaxolja.
Det blir en snygg och bra yta. Helt fantastisk tycker jag.
Enda nackdelen jag har hittat på den är priset. Men den verkar ganska dryg.

De säger själva i sin reklam att den är bra till köksbänkar. Men jag kommer nog ändå inte att ha den på skärbrädan. Där har jag lite matolja ibland när det behövs.
 
J
Linolja kan göra att maten smakar lite skumt.

Alltid BARA Parfinolja till saker som kan komma i kontakt med mat.
 
pinebar skrev:
Jag har blivit kär i Osmo hårdvaxolja.
Det blir en snygg och bra yta. Helt fantastisk tycker jag.
Enda nackdelen jag har hittat på den är priset. Men den verkar ganska dryg...
Då är vi två... lätt att jobba med och ytan blir vacker (själv föredrar jag den matta varianten). En grej jag gillar är att den inte "färgar" materialet lika mycket som en del andra produkter, men det beror förstås på vad man är ute efter. Dessutom blir ytan mycket motståndskraftig mot diverse elakheter som kan förkomma i ett kök, som tex rödvin.

Visst är den dyrare än många andra produkter, men en liten burk (375 ml) för 2-300 kronor räcker till runt 5 kvm har jag för mig. Det motsvarar på en höft 8 löpmeter bänkskiva. Inte så farligt på det hela taget...
 
bygga_bo skrev:
Då är vi två... lätt att jobba med och ytan blir vacker (själv föredrar jag den matta varianten). En grej jag gillar är att den inte "färgar" materialet lika mycket som en del andra produkter, men det beror förstås på vad man är ute efter. Dessutom blir ytan mycket motståndskraftig mot diverse elakheter som kan förkomma i ett kök, som tex rödvin.

Visst är den dyrare än många andra produkter, men en liten burk (375 ml) för 2-300 kronor räcker till runt 5 kvm har jag för mig. Det motsvarar på en höft 8 löpmeter bänkskiva. Inte så farligt på det hela taget...
Drog på min igår, slipade med finpapper och en runda till idag med olja. Ser kanon ut! Röstar också på den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.