Hej!

Håller på att bygga en altan och kommer också behöva såga upp ytterväggen för att sätta in altandörr. Huset är från -49 och jag har fattat det som att väggarna består av stående träreglar. Jag har aldrig gjort något sådant här förrut och skulle uppskatta lite bra råd och tips. Det jag oroar mig för är hur bärigheten påverkas.

/Peter
 
Befinner mej i samma skede ... fast huset är från 1938.
Dessutom vill jag korta ett fönster på bredden (nytt fönster fast mindre).

Är det bara att köra motorsågen i väggen o montera ? :)
 
Precis :) Det är just det. Är det bara att köra? Hoppas på bra tips.
 
  • Gilla
Mikjox
  • Laddar…
Nä det är inte bara o såga...bärigheten påverkas beroende på var i huset du sågar och husets konstruktion. Ta hjälp av en snickare som iaf kommer hem till dig och kan titta på huset och säga om du kan såga hål eller inte.
 
  • Gilla
Mikjox
  • Laddar…
Snickare är sällsynta varelser .. nu i rotavdragstider iaf .. Själv har jag tänkt mej att öppna upp innerväggen först för att se hur det är byggt. Därifrån kan jag kanske se om någon förstärkning behövs innan jag sågar ytterväggen .. För det är ju klart att det går att göra hål .. frågan är ju bara vad som krävs ..
 
C
Nu säger jag inte att du ska göra så här, jag reserverar mig helt och hållet för att ditt hus eventuellt rasar ihop till en rykande hög eller dylikt, skyll inte på mig...

Men: när vi gjorde ett valv i en före detta yttervägg på vårat 20-talshus gjorde vi som så att vi tog bort väggbeklädnaden (väggen hade varit innervägg i minst 40 år) med hjälp av sticksåg, så att vi såg reglarna. En stående regel var ivägen (eller rättare än sagt, vi valde att använda två "regelutrymmen" eftersom det passade bra). Därefter satte vi en hemmagjord stämp bestående av en medskickad saxdomkraft till min toyota med en lång bräda ståendes på, med en lite kortare bräda på tvären ovanför, som ett T. Stämpen vevades upp tills det kännes lagom (rejäl intryckning i tretextaket) och regeln sågades av. Därefter monterades en limträstolpe 90x90 från bauhaus (tror jag) på tvären under den kapade regeln med rejäla 120 mm träskruv (fick ta fram hiltin) som skråades in i dom kvarvarande reglarna på sidorna. Sen fördelade vi lasten från den borttagna regeln med ett antal korta 45x95 som spreds ut längs med limträstolpen.

Verkar hålla alldeles utmärkt.
 
Ungefär sådär .. har jag tänkt mej att lösa det .. om ifall jag nu finner en bärande del just där jag vill ha hålet. Emellertid har jag ingen Toyota men får väl improvisera vad gäller den delen ..
Vill gärna följa Peter G's framryckning ... När jag själv kommer till skott är oklart ..
Jag tycker det är så förbannat roligt att bygga .. i huvudet .. men får alltid ångest när jag står där med yxan .. :)
 
  • Gilla
Engstrm
  • Laddar…
Tack för engagemanget :) Ja, Jag har ju en Hyundai. Undra om den domkraften kan funka? ;). Känns väldigt nervöst att ta upp det där hålet... Jag har faktiskt en kille på gång som är snickare. En kompis till en kompis så man vet ju inte hur det blir med det men ett hål ska det bli, på ett eller annat sätt.

Jag lovar att upptatera framryckningen.

Här är en bild på projectet.

http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/husvgg.jpg
 
Enligt min snickare så är det inga problem om man ska såga upp hålet på kortsidan av huset. Alltså inte de väggar som bär upp lasten från taket.
Som jag förstår på din bild är det just kortsidan du tänkte såga upp.

Jag sågade upp för några år sedan. Satte en av de avsågade som avbäring ovan dörren för att inte de ovanvarande plankorna ska "hasa" ned. Allt enligt snickarens råd.
Mitt hus är byggt -20 och består av stående plank av det mer rejäla slaget :)
 
Milkshaken
Jag rekommenderar inte att ni använder Toyotas domkrafter.... Dom är så smala, och minsta ryck under rivning kan få den att stjälpa med förmodligen förödande konsekvenser som följd...
Kolla på en uthyrningsfirma efter ett skruvstämp ja eller minst 2 st... ni får pröjsa kanske 30/dygn/st... och det är det defintivt värt.... Dom är gjorda för ändamålet och justeras lätt med kofot även under hård belastning.
 
Efter en lång och seg vinter tänkte jag nu ta tag i det här med altandörren. Men när jag började riva i väggen upptäckte jag att väggen är av s.k. "stående spåntat virke". Någon som har en aning om hur man ska göra med en sådan vägg.

Här är lite bilder..

http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00418.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00419.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00420.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00422.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg320/prognosticon/DSC00423.jpg
 
Ser ut som en gammal hederlig plankvägg. Försök kapa dessa grova plank så långa som möjligt, dom är bra att ha....

Jag skulle görasåhär:

Ta upp ett hål motsvarande dörrens modulmått + 10cm (på bredden, lägg till fem cm upp och nere får du anpassa så tröskeln blir lagom hög och dörren kommer rätt iförhållande till fönstret), regla upp i hålet så du får en ram runt om hela med regelvirke så brett att det ligger jämte planken på utsidan och jämte den liggande råsponten på insidan. Då har du något stadigt att skruva dörren i sedan och det är enkelt att montera smygar vid infodringen.

Det ser ut som att det är isolerat utvändigt utan luftspalt. Det är att be om problem. Ser panelen ok ut på baksidan? Det kanske är tilläggsisolering på gång ändå - se då till att fixa detta + montera dörren på rätt djup från början så behöver du inte flytta ut den sedan.
 
Är det verkligen "Plankvägg"? Dom är 5 cm tjocka. Är inte väggen bärande när den är kontruerad på ett sådant sätt? Är det verkligen bara att såga upp ett hål?

Nej, verkar inte vara någon luftspalt... Ska kolla detta.
 
5cm, exakt. Det är vad man brukar kalla plankvägg.

Som påpekats tidigare är det inte så känsligt på gavlarna eftersom takstolarna normalt vilar på långsidornas väggar.

Känner du dig osäker på detta pga hur just ditt hus är byggt ska du förstås göra en liten avväxling. Det kan du ju tex göra genom att återanvända en av plankorna du tagit bort och fälla in den ovanför hålet i de plankor som står kvar närmast hålet. Ta ur 1/3 elller nått sådant i plankorna du lämnar kvar. Därefter bygger du en ram enligt tidigare beskrivning.

Som hemmafixare är det aldrig fel med hängslen och livrem och ingen har dött av att överdimensionera lite. Avväxlingen tar ju max en timme att fixa.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack så jättemycket för dina råd Mathias! Känns lite nervöst att ta upp ett så stort hål bara, men det är väl bara att köra :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.