Jag och min sambo har hittat ett intressant hus som det är visning för på måndag (20/10) Är en del att göra men priset är hyfsat lågt, läget är perfekt och det är bra uppvärmning.

Byggnadstyp: 1½-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1965
Grundmur: Betongsten
Stomme: Trä
Fasad: Puts
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Betong
Tak: Tegel
Utv.plåtarbete: Lackerad plåt
Uppvärmning: Fjärrvärme 2004
Övrigt: Altan med soligt läge på baksidan av huset. Trevlig balkong med norrläge från sovrum på övervåning renoverad under 2008. Skorstenen omgjord till mindre 2003. Huset är radonmätt 2007-02-28 till 320 Bq

Är ingen expert vad det gäller radon. Suttit väldigt mkt och läst igenom allt jag hittat på näten men vet inte om jag blir så mkt klokare. Maxvärdet är alltså 200 Bq och detta hus ligger 120 Bq över.

Är det väldigt illa? Kan man minska det genom enklare och billiga metoder? Från några tusenlappar till 140 000:- har jag läst om. Så jag vet inte om det är något att satsa på?

Man ska väl kolla med mäklare ifall det är markradon eller om det sitter i huset, och isånnfall var i huset det finns? Om det är blåbetong/lättbetong osv. Något mer man ska fråga/kolla efter?

Källaren inrymmer garage, tvättstuga, fd. pannrum och förråd. Så den är ju inte inredd. Utsidan är ju någon puts-historia. Vattnet är kommunalt så där finns det ingen radon.

Bor nu ett pensionärspar alt. änka/änkeman.

Hoppas att det finns någon som har lust att hjälpa oss lite med att reda ut några frågetecken.

//Sebbe
 
Redigerat:
Det är svårt att svara på vad det kostar innan man sett det hela.

Jag rekommenderar att ni anlitar en besiktningsman som gör en jordabalskbesiktning, och så kan ni i samband med det hyra in honom en extra timme för att gå igenom radonproblemet.

Jag har sett allt ifrån att man ökat en närmast obefintlig ventilation i källaren till att man fått ta till rejäla doningar via att man skar till plåtar och lade runt avloppsrören i köket där det var öppet.
 
Om stommen är av trä är det väl knappast blåbetong - eller ?
Iof kan ju invändiga väggar vara av lättbetong (blåbetongI) men använder man trästomme brukar väl även innerväggar vara av trä/skivmaterial ?

Det ligger ju en hel del äver gränsvärdet - men som sagt ibland är det busenkelt att åtgärda med ventilation/radonrör som ventilerar grunden/marken under platta. Och ibland krävs det rätt omfattande ingrepp - ni kanske kan ta dit ngn expert på just radon och radonsaneringar - det torde inte kosta alltför mkt om dom tar det som en besiktning/offertarbete - även om ni troligen inte kan räkna med, eller bör få det gratis.

/K
Edit: typos
 
Redigerat:
Vårt hus låg på 990 Bq innan radonfläkt installerades!
Ingen blåbetong i vårat hus heller. Bara markradon.

Vi installerade en radonfläkt med två sugpunkter i platta. Sedan dess sjönk medelnivån till 150 Bq. Så i mina öron så har du inget att bekymra dig för!
// Kim
 
Fast nu är det väl inte säkert att det är markradon. Står ju att grundmur och bjälklag är av betong och då kan det vara blåbetong. Det är helt olika metoder för att sämka halterna. Det är ganska enkelt att kolla upp om det är blåbetong, görs med direktmätning på plats (om inte säljaren redan gjort detta).
Är ni inte rökare är riskerna med radon betydligt mindre men inte försumbara.
 
Nej, precis! Ofta är det en kombination av markradon plus ett mindre inslag av radon fråg byggnadsmaterial, exempelvis pga att man isolerat en gillestuga med blåbetong eller liknande.


Myrlejon skrev:
Fast nu är det väl inte säkert att det är markradon. Står ju att grundmur och bjälklag är av betong och då kan det vara blåbetong. Det är helt olika metoder för att sämka halterna. Det är ganska enkelt att kolla upp om det är blåbetong, görs med direktmätning på plats (om inte säljaren redan gjort detta).
Är ni inte rökare är riskerna med radon betydligt mindre men inte försumbara.
 
320 Bq/m3 låter lite om det skulle vara blåbetong tycker jag så förmodligen har Ni markradon. Vi bor i ett blåbetonghus byggt 1964, enplan med källare. Här är installerat mekanisk till/från ventilation vilket ger värden runt 80-100 utom i ett rum i källaren som har 160 så det är inte nåt oöverstigligt problem med blåbetong-radon om det är det Ni har. På köpet får man en väldigt bra ventilation dessutom.
Det tidigare gränsvärdet låg på 400 Bq/m3 har jag för mej, det är inte så många år sen det sänktes. Det är ffa rökare som drabbas av ökad risk för cancer (rökare får ändå cancer så det spelar kanske ingen roll :) men det som är farligt för vuxna rökare vill inte jag utsätta mina barn för heller så jag skulle nog åtgärda det även om värdet inte var så högt. Gäller att hitta en oberoende besiktningsman så kan Ni få klarhet i vad som är orsak och vad man kan göra åt det.
 
Blåbetong avger väldigt skilda halter radon beroende på var i landet man hämtat betongen. Därför kan man inte så enkelt säga att det sannolikt är markradon.
Vi åtgärdade vårt byggradonhus byggt 1964 med att sätta in en luftvärmeväxlare, Det kostade oss 55000 kr efter att ha dragit rot-avdraget och då har vi samtidigt förbättrat luftkomforten. Vi sover bättre nu och hela huset känns fräschare.
Vi har ett mellanbjälklag av betong så det var en hel del att göra för firman också men de gjorde ett bra jobb och vi är nöjda.

Jan-Å skrev:
320 Bq/m3 låter lite om det skulle vara blåbetong tycker jag så förmodligen har Ni markradon. Vi bor i ett blåbetonghus byggt 1964, enplan med källare. Här är installerat mekanisk till/från ventilation vilket ger värden runt 80-100 utom i ett rum i källaren som har 160 så det är inte nåt oöverstigligt problem med blåbetong-radon om det är det Ni har. På köpet får man en väldigt bra ventilation dessutom.
Det tidigare gränsvärdet låg på 400 Bq/m3 har jag för mej, det är inte så många år sen det sänktes. Det är ffa rökare som drabbas av ökad risk för cancer (rökare får ändå cancer så det spelar kanske ingen roll :) men det som är farligt för vuxna rökare vill inte jag utsätta mina barn för heller så jag skulle nog åtgärda det även om värdet inte var så högt. Gäller att hitta en oberoende besiktningsman så kan Ni få klarhet i vad som är orsak och vad man kan göra åt det.
 
Tillägg till förra inlägget:

Tycker inte att man skall dra sig för att köpa ett hus som har en förhöjd radonhalt. Det är mer en prisfråga tycker jag.

Man skall alltid göra de billiga o enkla sakerna först. I och med att du har en källare så kan du ju med fördel öka på ventilationen i källaren utifal det är markradon vi pratar om.

Om du har en självdragskåk (9 fall av 10 på sextiotalshus) så skulle jag ändå fundera på en luftvärmeväxlare (FTX) för du får dels en bättre komfort (fräschare luft), bättre driftekonomi (återvinning av varm luft) och sannolikt trollar du bort radonen. Allt för ca 50-75000 beroende på hur huset är beskaffat.
 
Håller helt med. 320 bq är ju inte särskilt mycket. Det kostar cirka 35 tusen att sätta in ett fläktsystem som suger ut lyften under bottenplattan, vilket bruakr räcka om man inte har blåbetong oxo. Väsentligt dyrare är att sätta in utsug med en värmeväxlare; vår kostade 110 tusen, men då kom vi ner från 1.100 bq till 220.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.