;)Våra sovrum har snetak. Vi vill göra garderob i snetak, ge bra tips om hur vi ska göra.
 
Du får bygga en stome, precis som till en vanlig garderob men med olika höga sidor :)

Okej det där kanske va något förenklat, men i stort sett så är det så, ett tips är att inte bara ha stommen fast (alltså endast en "låda" där bara botten och det sneda toppstycket håller ihop den) Försök sätta iaf ett fast hyllplan precis innan lutnigen börjar så är det betydligt lättare att få till det bra.

Detta bygger du enkalst i MDF, vilket du även använder till dörrar om sådana önskas.


Skriv gärna lite mått på utrymmet, samt tänkta bredder på garderoberna så kanske du kan få mer detaljerade tips.

/AB
 
glider in här lite.... samma läge, snetak , finns det någon ekonomiskt försvarbar lösning till skjutdörrar på en låg vägg.. typ 130cm.. :-?
 
Morisson, en repost av mig själv:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/sned/
Den är byggd väggfast (takfast?), 4x4" som tröskel, snedsågad 3x4" som överbalk, bultad i takstolarna och däremellan 2x3". Framsidan så klädd med limfogsskiva. Köpta dörrar (marbodal). Jag kunde inte fästa i väggen bakåt, därav "stödbenen" av 2x3".
Bilderna är från i somras, nu är det uppstädat och inflyttat :cool:
I utrymmena under de tre hyllorna står tre trådbacksstativ från IKEA, totalt 15 korgar, räckte...nästan.
 
Så här har jag gjort i vårt sovrum. Det är 5.10 brett. Mellanväggana är gjorda med 45x45 och 10mm spånskiva. Skjutdörrarna blir av MDF som hängs i skenan under bjälkarna. På golvet blir det en "styrkena" av något slag....har inte bestämt ännu av vad.
 
  • IM003786.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju en enklare variant också, om du inte känner att du har lust att snickra så mycket själv.

Köp ett antal standardgarderober och montera ihop dem. Såga sedan av en kil på garderobens bakre överkant så den passar in mot snedtaket. Den avsåga delen täcker du sen med lämplig skiva för stabiliteten.
Då får du ett snyggt resultat med enkla medel, om än lite dyrare än att bygga själv.

....är ju en möjlighet :)
 
Jag hittade en ritning i Gör så här och byggde se´n vidare även under "normal takhöjd"
 
  • Garderob.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
boppe skrev:
Jag hittade en ritning i Gör så här och byggde se´n vidare även under "normal takhöjd"
Oj vad snyggt det blev. Jag gillar speciellt det minsta skåpet längst ner, man ska inte lämna något utrymme outnytjat :)
 
Läckert! Min favvo är luckan med utsågat hörn! :)
 
Oj vad snyggt det blev. Jag gillar speciellt det minsta skåpet längst ner, man ska inte lämna något utrymme outnytjat  :)[/quote]

Tack, tack!
Garderoben är ca 4 meter bred så den sväljer löjligt mycket!
Appropå utrymme, din gamla sletna källare blev ju hur fin som helst :D
 
Har du lust att dela med dig av den ritningen? :)
Skulle ladda ner den på tidningens hemsida i helgen men eftersom jag ej är prenumerant så gick det inte...  :-[
 
Jag hittar inte tidningen "Gör så här". Kan någon tipsa om var jag kan hitta ritningen till Boppes garderob?
 
Gör det själv heter den nuförtiden va?
 
Ok. Letade i deras arkiv men hittade inte den garderoben. Boppe var snäll nog att försöka leta upp artikeln bland sina tidningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.