Hur bör jag gå till väga? Min plan är att borra med betongborr och sätta in pluggar och på det sättet fästa reglarna i lättbetongen.
Eller är det bara å dra in vanlig spik rätt i lättbetongen?
 
spik plugg och reglar...
 
Ja, långa plugg fungerar. Klippspik användes förr i tiden, men det är nog inget som rekomenderas idag. Om du nu skulle hittta några så riskerar du att väggen spricker eller kratrar när du spikar och slår.

Alternativet är annars att mura igen hålet med lättbetong/lecablock.
Det är enda sättet att få bort dörrhålet helt. Risken är att det kommer komma småsprickor runtomkring längs skarven om du täcker med skivor. Det blir ju också en annan känsla på väggen men det kanske spelar mindre roll.
Problemet med sprickor blir ju iofs mindre om man tapetserar väggen.
 
Finns en tråd om precis det med putsad betongvägg iofs men principen är densamma. Reglar och skiva kommer garanterat att både synas och spricka oavsett tapetsering eller ej. Kanske skulle fungera med plåtreglar och gips iofs som inte är organiska och borde röra sej ihop med väggen, med det är inget jag provat.
 
...om du ska använda reglar i hålet (det kommer att spricka) så går det också bra att limma reglarna med montagelim, typ pl400. Sitter dom berget och du slipper strula med skruv och plugg.
 
Finns även lättbetongsskruv om du vill slippa plugg.
 
Jag satte fast reglarna med plugg och skruv, det svåraste var att veta att dom verkligen var i mitten. Sen fäste jag en humidboard ovanpå och sen byggde jag igen hål och mellan platta och vägg med gipsum tror jag det heter. För sen ska hela väggen kaklas.
Var det dumt? Kan det spricka under och påverka kaklet?
 
  • Gilla
ECHL
  • Laddar…
Om hela väggen skulle kaklas hade jag limmat upp en gipsskiva (om det inte är en fuktig vägg förstås). Då hade du garanterat sluppit sprickor.
 
Jag hade murat igen den...Det är inte så svårt...var bara lite extra noga och låt det ta den tid det tar...
 
Nu har jag redan satt upp den och idag börjar vi lägga tätskikt. Men om det spricker upp under finns det risk att det sedan får kaklet att ramla ner? Eller spricker det så pass att kaklets fogar kommer att spricka?
Är inte tätskicket lite mjukt så att det kanske gör att att kaklet inte påverkas av sprickorna under?
 
helt seriöst, är resten av rummet i sten o det är ett våtrum, hade jag definitivt murat upp det med lecablock! är det värt o riskera att tätskiktet spricker? fuktskada osv.

om du inte väljer o mura så lägg åtminstone remsor över skarven som finns hos tätskiktsleverantören. typ den sorten man har o golvvinklen. dock ska denna vara "rak" dvs ingen 90gradig vinkel på.
 
hmmm......är gypsum verkligen något man använder i ett våtrum? Magkänslan säger att det inte är rätt men jag vet inte säkert.....
 
Jag har satt igen två dörrar i ett stenhus genom att använda plåtreglar och plyfa/gips (inte badrum med andra ord). Resultatet efter 2 år är att det är sprickor i alla fogar..

Om jag skulle ha gjort det nu med den vetskapen skulle jag antingen:
a) ha murat igen dörrhålet
b) säkerställt att gipsskivan överlappade fogen med "en bra bit" (30-60 cm) samt var väl föränkrad i stenväggen (pluggad och limmad).

B kräver att man försänker gipsskivan om man inte kan sätta ny gips/putsa ut hela väggen varför jag nog hade valt a ändå.

Effekten av sprickor i ett badrum skulle jag inte vilja fundera över..

Gällande Gypsum och badrum är det dock OK enligt Maxit.
 
Jo gypsum borde vara ok för det var vad kakelfirman sa åt mig att använda.
Ja då låter det ju som att det kan bli problem sen, men det är långt ifrån duschen så jag tror inte det e nån fara med om tätskiktet spricker. Mer att fogen skulle börja lossna eller att kakel skulle ramla ner. Kan det hända?
 
Jag har lagt remsor över fogarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.