Väntar ivrigt på svaret!
Vi sitter i samma sits, nya ledningar, jordade uttag, men det saknas 0,5 meter kabel från en dosa till centralen.
Där hade det inte hjälpt om vi skruvat loss kontakten och kollat...
Säljaren påpekade dessutom att elen var nydragen i trapphuset :( och sedan har han mage att säga ett "uttagen blev nog fel"
 
Nuså, är elbesiktningen gjord.
De hittade en del olagliga installationer, som för en annan är näst intill omöjligt att hitta, som t.ex ojordade takuttag i kök.
Han sade att det märks att någon haft mycket vilja att klara av det men inte riktigt nått hela vägen.
Jag väntar på protokoll från besiktningen, innan dess vet jag bara det han sa på telefon, att det var lite missade stadgar gällande märkning av skåp, missade jordtåtar bakom en massa uttag, bl.a. i badrummet och köket. Det var inte så farligt som han trott, men dock olagligt.
Prislappen på åtgärda låg mellan 5-7000:-
Jag återkommer med ännu mera när vi vet hur långt det är värt att dra detta, om inte säljaren betalar...
 
morsan skrev:
Vi har råkat ut för precis samma sak! Nydragen jordad el, men utan jord i uttagen.
Säljarens kommentar "Det har nog blivit fel uttag"
Visst, de jordade kostar väl nästan dubbelt så mycket som ojordade.
Vi har inte bestämt än om vi ska gå vidare eller inte. Det lär vara svårt att få rätt när det gäller el....
Som jag fått det förklarat för mig så är det olagligt att installera jordade uttag på ojordat nät, därför borde ni kunna yrka på ersättning för detta. Prata med konsumentombudsmannen på orten för du höra, de gillar "lag & rätt".
 
Hos oss har vi ojordade uttag fast jordkabel finns dragen. Enligt elnissarna gör det bara det billigare att fixa det som ska fixas med vår el t ex jordfelsbrytare ;D
 
Glömde att säga att där det ska vara jord är det jordade uttag tex i kök och badrum!
 
Husbyggarn skrev:
-Undrar dock hur många villor som skulle klara en elbesiktning utan anmärkning...
Och går ni vidare med detta, försök hitta mer prylar för att pruta vidare med. Alltid är det väl nån lös takplåt eller nåt?  ;D
mmm, och oklippt gräs....
 
Med ett hus finns det alltid nåt att åtgärda ;)
 
Husbyggarn skrev:
Men innan Jag skulle gå i klinch med säljaren för 5000kr (därur anmärkning för missade stadgar för korrekt märkning av elskåp??) när man köpt hus för flera hundra tusen, eller kanske miljon(er), då skulle man ju nästan måsta ha nåt personligt emot denne?!  
Utan att på minsta sätt kommentera just detta fall med eluttagen så måste jag säga att jag håller med om ovanstående, är det verkligen värt att ens fundera på att "gå vidare" pga. en sån summa :-/ Det är väl OK om man kan komma överens med säljaren på vänskaplig fot men annars skulle jag då "passa"

//Christina.
 
Nu har det hänt lite nya saker i ärendet.
Jag tänker inte kommentera kommentarer om småsinthet och småsummor, för det är inte aktuellt längre.

Vi har ju haft en elbesiktning på huset nu, efter att vår egna elektriker öppnat våra jordade uttag utan att hitta någon skyddsjord bakom uttagen.

Det var enligt besiktningsmannen bättre än den bild han fått över telefonen. Det gjorde ju givetvis alla berörda glada, både oss och säljarna.
Men nu har vår vän elektríkern varit hemma för att dra lite mera el åt oss, och han läste även detta besiktningsprotokoll. Han sa bara:
"- Vem har gjort den här besiktningen ?
Han har säkert bättre utbildning än jag, men förstår bra mycket mindre."

Med det menade han att det inte alls var genomgånget som det skulle, för samtliga vägguttag fattades i besiktningen, samtliga utvändiga lampor saknades etc.

Han sa att priset för åtgärd låg ganska rätt med tanke på det som var upptaget i protokollet, men att det skulle bli bra mycket dyrare att åtgärda det som verkligen var fel.
Vi tog kontakt med besiktningsmannen och påtalade detta, och fick även tala om de fel han gjort på besiktningen, att han inte skruvat bort vägguttag etc.

Han sa då att det var mycket väl dolda fel, och att han mätt upp nästan alla uttag med någon mätare, och att de gett rätt utslag. Däremot så kan inte deras mätutrustning se om man byglat nollan istället för att jorda uttagen, det måste man demontera uttagen för att se (vilket man kan tycka att de borde gjort på en besiktning).
Besiktningsmannnen har insett allvaret i detta och gör ett nytt hembesök imorgon, då ska allt skruvas ner och en ny kalkyl göras... suck...

 
Du verkar lyssna allt på din elektriker. Polare?

Få dit fler och be offert. Lutar åt att din elektriker vill blåsa skjortan av dig...
 
Coolman skrev:
Du verkar lyssna allt på din elektriker. Polare?

Få dit fler och be offert. Lutar åt att din elektriker vill blåsa skjortan av dig...
Njae, jag tror inte det, eftersom han inte ska göra jobbet själv. Han säger bara vad som är fel, så tar vi en "vit" firma på det. Jag tror inte att det ligger något lurendrejeri bakom det här...
 
Ring din elleverantör och säg upp avtalet!!
alla problem är nu lösta.....
IKEA har stearinljus i 100pack ;D
 
bossner skrev:
Ring din elleverantör och säg upp avtalet!!
alla problem är nu lösta.....
IKEA har stearinljus i 100pack ;D
Skulle du vara rolig nu eller??
Om det är jordat i ojordade uttag är väl inte farligt (ni som vet?) men när det är ny ledning och nya uttag men ingen jord då blir jag rätt förbannad.
 
Charlie skrev:
Helt OT: Vad får man betala för en elbesiktning?
Den kostar 1600 inkl. moms. Den tar från någon timma till flera timmar, beroende på hur mycket de ska skruva loss. Hittar de märkligheter så skruvar de loss mera förstås, annars behöver de inte kontrollera samtliga uttag.
 
elbesiktning ... låter misstänkt billigt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.