Vår ytterdörr i teak har inte blivit oljad på flera år och börjar nu bli så torr att den suger åt sig vatten när det regnar. Istället för att olja den skulle jag vilja måla. Kan jag använda vattenbaserad färg eller bör jag ta oljebaserad? Hur ska dörren göras ren innan målning? Målarsoda? Kan jag måla direkt eller måste det grundmålas först?

/Anne-Li
 
Jag målade mina teakdörrar med nordsjös fönsterfärg, slipade dörren och tvättade med målartvätt grundade och färdigmålade tre ggr ser ny ut efter tre år (förutom kattens spår efter klorna)
 
Jag grundade med grundolja så att träet mättades, den var inte heller oljad på flera år.
 
Problemet är väl slipningen.
Det kan ju inte vara speciellt stor slipmån på en ytterdörr
som består av lager på lager.

Själva teaklaminatet kan ju inte vara många mm tjock, eller?
 
Tvätta alltid först med fasadtvätt sedan slipning med fint papper för att inte gå igenom teakytan.
Sedan när dörren är torr grundas den med en lösn medelsbaserad grundolja för att direkt efter grundmålas med en utomhusgrundfärg( samma som till fönster tex) Låt dörren torka. Därefter 2 ggr med en fönsterfärg eller en vanlig alkydoljefärg.
Anders
 
Vad ska man använda för spackel om man behöver laga lite skador på en teakdörr före målning? Tänkte ta och måla om vår teakdörr och sidoljus nu när vi har målat om fasaden. Har några skador där teakytan har lossnat så att aluminiumskivan under har kommit fram. Funkar det att tvätta av dörren med Jotun kraftvask och sen grunda den med visir och måla med demidekk fönsterfärgen?
 
Verkar inte gå så bra med målningen av min teakdörr, tvättade den med fasadtvätt och slipade sen hela dörren. När det hade torkat så målade jag den med visir grund, sen med demidekk optimal fönsterfärg. Det ser bra ut direkt efter att jag målat men sen börjar det lysa igenom med brunt fläckvis över hela dörren. Vad ska jag göra åt det enklast?
 
måla mer grundfärg tills dörren är mättad?
 
Alltså måla med visir grundolja på den vita fönsterfärgen jag redan målat med?
 
Hur du gör från detta läge vettefasen, men det hade nog varit rätt metod innan du strök på färdigfärg iaf..... nu spelar det kanske ingen roll vad du målar med, bara du målar MER.
 
Ok, för jag har målat två varv med färdigfärgen redan. Får försöka med nåt varv till och se om det blir bättre. Ska ändå byta ut dörren och sidoljuset nästa år, men ville prova att måla den vit för att se om det kommer att passa nu när vi har målat om huset från rött till grått.
 
Ungefär samma problem som med hartsgenomslag vid inomhusmålning, du har inte låst in det gamla träet ordentligt.
Gott om grundfärg och låt torka någon dag så bör problemet vara löst.

Faktiskt lite skeptisk till huruvida Visir är så bra till sånt här egentligen.
Har också haft problem med den på jobbet.
En traditionell oljegrund bör hjälpa dina problem.
 
Jo tycker mest Visir känns som en grundolja bara och inte grundfärg.

Men kommer det att fungera att måla med en traditionell oljegrund ovanpå den Demidekk Optimal fönsterfärgen som jag redan har målat två varv med på dörren?
 
Ja, jag tror inte det kommer ge dig några problem.
Om du är osäker kan du prova på en mindre yta först.
 
Ok, då får jag åka och köpa mig en burk oljegrundfärg och testa det på dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.