Surfade runt och försökte hitta en bordscirkelsåg till rimligt pris - letade begagnade osv. Så såg jag att Clas Ohlsson har en nedsatt just nu - från 3000 till 2000 kronor.

Men är den nåt att ha? Vi ska bl.a såga 100 kvadrat golv...

men det akuta vi ska ha den till är att såga passbitar under nya fönsterfoder.
 
Jag har aldrig haft problem med Cotech's apparater. Dom är billiga och löser uppgiften, inte lika bra som DeWalt & Milwaukee men tillräckligt för den lilla hemmafixaren...
 
Cotechen fungerar säkerligen utmärkt till en hel del.
Det som brukar vara en svag punkt är klyvanhållen men det kan man alltid trixa till med en extra tving. Geringsahållen är oftast rätt rangliga även på lite dyrare sågar så nån kaplåda är att rekommendera om man vill ha precision.

/Kent
 
Kent, vad menar du med kaplåda?
 
En låda/släde man lägger på bordetm styrs i spåren som geranhållet löper i men i och med att den styrs av mer än ett spår får man högre precision.

/Kent
 
Mikael_L
Är det den här du menar?
308501B_X_2008-07-08_110231_555.jpg

Så är den faktiskt rätt OK. Gerlinjalen ingår dock ej. Är också på rea nu, för 300:-

Det ser ut att vara samma såg som duab-huset har, men den från duab är med 2,8 kW 3-fasmotor. Den från duab kanske jag köper nån dag.
 
Tack för svaren - snabbt som vanligt!
Vi åker och köper en.
 
Har inte provat just den där, men är mycket nöjd med den mindre.

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9715

Valde den lite mindre då jag för tillfället håller på med lite mer "finsnickeri" och den kändes lite mer exakt. Men jag är sugen på en större också, men då blir det nog en 3-fasare. Kikade länge och mycket på alla olika sågar jag hittade innan jag slog till, bland annat GTS 10'an 744'an etc. Jag blev aningens avskräckt av priset på 744'an och GTS 10'an kommer relativt snart (ett par månader gissningsvis) i ny tappning så den ville jag inte direkt heller hoppa på. Så det blev en sån här i väntan på att antingen få råd med en 744 eller dess efterföljare när det blir dags, eller kanske en nyare GTS 10 om den bjuder på önskvärda fix i nästa modell.

Det jag i första hand skulle lägga pengarna på är just parallellanslaget, som är riktigt bra på 744'an. Men det skulle också kosta 10 000 mer än vad CO sågen gör :S Och då är geringsanhållet (med geringslinjalen man kan köpa till CO'n) bra mycket bättre på CO'n.

Jag köpte till geringslinjalen när jag slog till också, och det är inget jag ångrar, den har faktiskt använts flitigt. Ett par reservationer får man väl lägga in dock, kvalitén är inte tipp-topp (men vem tusan hade förväntat sig det för dom pengarna?) Jag fick justera en hel del på själva "skjutdelen" för att det skulle glida riktigt mjukt. Samt att jag har justerat lite på bordsförlängarna för att få bordet helt plant. Jag har också fixat klyvkniven så jag kan jag såga spår och urtagningar (jag kör alltså utan själva klingskyddet, det går inte längre att montera :p)

Jag har även köpt CO's större överhandsfräs som jag ska montera i sidan av bordet i det förberedda hålet. Skall bara få tummen ur och fixa en adapterplatta först.

Måttskalan stämmer faktiskt långt över förväntan och jag har inte behövt kalibrera den. Tror det slår på ca 0.3-0.4 mm på mitt ex efter lite kontrollmätning, vilket är precist nog för mig iaf och det är väl så liten skillnad att det är lika stor risk att jag råkade sätta anhållet 0.3mm vid sidan om strecket :p

Mina tankar om den mindre modellen iaf, jag är så långt mycket nöjd i förhållande till priset. Efter lite små justeringar fungerar den klockrent för mina behov, ett litet plus också för att dom fick in ett motorskydd (som ännu inte löst ut, dock tar jag det väl ganska försiktigt, men har klyvt en del 45mm), något Bosch misslyckades med på en såg som kostar 5000 till......
 
Jag skulle med behöva en bordssåg, mest för renoveringsbehov och har oftast inte behovet av få det rätt på mikromillimetern :)

Jag vet att många rekommenderar någon av Boschs modeller men jag känner inte riktigt att jag kan motivera en relativt dyr såg när verktyg och byggvaror är allt hushållet köper för närvarande. Särskilt inte när kraven på sågen inte är superhöga.

Woodstar ST 12 har fått många goda omdömen och jag tycker släden verkar väldigt bra. Dessvärre verkar sågen har försvunnit från den svenska marknaden och dessutom ersatts med Scheppach TS 30 som har induktionsmotor, högre pris och även den verkar vara svår att hitta i Sverige. Däremot har Classe en (till synes) kopia av Woodstar ST 12 till salu, med namnet Cotech ST 12... Dock hittar jag väldigt få omdömen om sågen och tänkte kolla om det möjligtvis är någon här som har den, eller har klämt på den?
 
En svag punkt är väl, som vanligt på lågprisapparater, bordet i plåt med bordsinlägget i plast, som gärna fjädrar ner vid belastning.
 
Vi har varit MYCKEt nöjda med vår - den har klarat alla våra behov även om det var bängsigt att använe den lilla för at klyva 4m meter plankor så gick det. Svårhanterat men billigt.
 
Tack för svar!

Fahlis: Men är det inte ganska vanligt även för dyrare konsumentsågar med bordsinlägg i plast? Kikade på en Makita häromdan som jag tyckte hade inlägg i plast. Men jag kan ha fel :)

Aniska: Kul att ni är nöjda! Så långa plank kommer jag nog inte klyva så ofta, men det är ju fint om den klarar av det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.