Herreje, vi öppnar dörren vi så får de gå ut bara :D
 
Jojo, men våra kostar 5-6000 kr styck...
Plus att vi har riksväg och järnväg i närheten.

Ingen skillnad - ett liv är lika värt oavsett pris, men har man uppfödning funkar det inte att ha katterna springades på byn.

PLUS att det är jäkligt kul att bygga, kan jag lova!!!
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Vi har en billigare till salu! :D Liten och söt är den ;)

Förstod nästan att det var nåt dyrare. Alla har ju inte lyxen att bo på landet där inte mycket trafik finns. :)
 
DeEss skrev:
Får väl slänga in en länk till vår nya rastgård till katterna...
[länk]
:eek: Imponerande, nu ligger vi i lä. :)
 
Immobil skrev:
:eek: Imponerande, nu ligger vi i lä. :)

Japp, alla kattägare - ribban är lagd!!!:D

Men er kattgård är ju också fin!
Har tyvärr inte fått tummarna loss att bygga ett litet rött hus själv ännu...

Det bara kom sig så att frun föreslog detta i samband med renoveringen av altanen att katterna kunde få en bit under befintligt tak...
Då vår uteplats mätte drygt 9x3,6 meter = ca 33 kvm och var i det närmaste omöjligt att möblera snyggt, lät detta som en bra idé...
(Största Hillerstorp-möblemanget med iläggs-skiva såg ut som ett litet cafébord på den gamla.)
Nu har vi mer normal yta (ca 24 kvm för tvåbenta) + att vi slipper att bära ut och in...

Ett litet misstag bara... Vissa av katterna bommar att det är glas mellan dom och oss ibland. Har blivit en och annan duns i glaset där...
Ska beställa "gräs" på folie hos reklamaren, så kanske det löser sig...
 
Liten passus gällande måtten angivna i SJVFS 2008:5 (Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt)

Mått

11 § Rastgårdar och utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2.
Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m

Största delen av texten är föreskrift men vissa delar är råd
Tack för ett trevligt forum..
 
Redigerat:
Hej!

Allox har bra stängsel för sådana här byggen. Finns tex på Coop Bygg i 150cm höjd och 200 cm höjd (brukar ma få beställa). De är svarta och av plast och syns inte alls på säg sju meters avstånd. Det kör i alla fall vi med! :)
 
camelot skrev:
Hej!

Allox har bra stängsel för sådana här byggen. Finns tex på Coop Bygg i 150cm höjd och 200 cm höjd (brukar ma få beställa). De är svarta och av plast och syns inte alls på säg sju meters avstånd. Det kör i alla fall vi med! :)
Hej!

Kollade på Allox hemsida och är det det s.k. Rådjursnätet du kör med?
I så fall, hur har du monterat det så du fått ordentlig spänn på det?
Och hur mycket kostar det, ungefär?
Coop bygg lade ner här hemma för ngt år sen - därför frågar jag...

Definitivt intressant alternativ till svetsnätet!

mvh
Daniel
 
DeEss skrev:
Hej!

Kollade på Allox hemsida och är det det s.k. Rådjursnätet du kör med?
I så fall, hur har du monterat det så du fått ordentlig spänn på det?
Och hur mycket kostar det, ungefär?
Coop bygg lade ner här hemma för ngt år sen - därför frågar jag...

Definitivt intressant alternativ till svetsnätet!

mvh
Daniel
Hej!

På balkongen hemma kör vi mycket riktigt med rådjursnätet, 150 cm höjd (en rulle är hela 20 m lång) eftersom vi bara behövde näta in ovanför räcket. Kostar runt 400 kr. Min hustru ramade in hela balkongen med 45mm-regel med hjälp av skruv och vinkeljärn så att det blir litet som en bur, så det sitter inte en enda skruv i väggen (bra om man ska flytta). Därefter häftade hon helt enkelt fast nätet på denna "bur" med häftpistol.

På landet har vi 200 cm höjd så att katterna inte ska hoppa över det (däremot klättrade vår minsta katt över det, så har du akrobatiska katter så får du tänka till). Kostade runt 650 kr. Du kan ringa Allox och kolla vilka återförsäljare de har där du bor. Det höga nätet hämtade vi på en stor plantskola.

På kattforumen är det här nätet det som verkar vara mest rekommenderat. För att försvåra klättring är näten inte jättehårt spända.

Lycka till!

Petter
 
DeEss skrev:
Hej!

Kollade på Allox hemsida och är det det s.k. Rådjursnätet du kör med?
I så fall, hur har du monterat det så du fått ordentlig spänn på det?
Och hur mycket kostar det, ungefär?
Coop bygg lade ner här hemma för ngt år sen - därför frågar jag...

Definitivt intressant alternativ till svetsnätet!

mvh
Daniel
Glömde säa att vi inte har någon överliggare (alltså bräda överst) på vår fristående gård - det räcker med att ha stående imprenerade reglar var tredje meter eller så. Dessa satte vi fast med stolpskor som vi jöt i marken med finbetong (dvs sådan man bara blandar ut med en skopa vatten). Kul och enkelt! Ännu enklare hade det varit om marken varit jämn - nu fick vi anpasssa reglarna som löper utefter marken så att de passade in.

Petter
 
camelot skrev:
Hej!

Allox har bra stängsel för sådana här byggen. Finns tex på Coop Bygg i 150cm höjd och 200 cm höjd (brukar ma få beställa). De är svarta och av plast och syns inte alls på säg sju meters avstånd. Det kör i alla fall vi med! :)

Tack för tipset, detta är ju betydligt enklare och säkert billigare än det jag förs tänkte bygga.
 
Gruffan skrev:
Tack för tipset, detta är ju betydligt enklare och säkert billigare än det jag förs tänkte bygga.
Troligen blir det snyggare också (dvs eftersom det kanppt syns) :)

Obs dock att du måste ha tak om du har katter som är duktiga på att klättra och vill kunna lämna dem under dagen, som jag skrev ovan.

/Petter
 
Hördu Petter!

Skulle man få be dig om att lägga in en bild eller två på ditt bygge?
Jag är j-kligt nyfiken på detta och ska snart dra igång med bygget av rastgård nr. 2...

Sen har jag en kompis, som köpt katt av oss som vill ha nät på balkongen, så bägge byggena är intressanta.

//Daniel
 
Lite mer dagsfärska tips på kattgård?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.