Hos min mamma så har det två gånger på ett år uppstått problem med läckor i kopparrören. Första gången var förra hösten då det blev märkligt blött på golvet under ett tvättställ. Det visade sig att det hade gått hål mitt på ett kopparrör upp till tvättstället. Hålet var mycket litet, inte synbart egentligen, men det droppade från detta ställe.

Häromdagen så skulle jag sätta i en FluidMaster i en toalett. Jag råkade peta till den inkommande ledningen från golvet och då uppstod en liknande mikroskopisk läcka. Jag lyckades dock lösa problemet genom att skära av under läckan. När jag inspekterade röret såg jag en del gropar på insidan, och då sprack det på den svaga punkten så klart.

Pratade med den lokale rörmokaren och han sa att det är inte helt ovanligt att man får byta hela tappvattensystemet. Det kan se ut som spindelnät inne i rören enligt honom. Kan nämna att huset är från 1967.

Är det nån som har fått detta utfört hos sig och vad kan det kosta? Jag antar att man drar alla rör på utsidan av väggar. Man måste väl i samband med detta renovera badrum pga brutet tätskikt? Finns det andra saker att beakta?
 
Vattnet måste vara rejält surt för att kopparen ska ryka på så kort tid.

Är det tunnt på ett ställe så har du rätt i din förmodan att det finns fler ställen.

Det går att dra nytt billigare än koppar om man kör med PEX.
 
Tänker också byta hela skiten så småningom, nu kommer det brunt vatten lite då och då och det känns inte fräscht
 
Summerar de läckor som funnits (hittats).

1. En skarv på ett rör mellan inkommande vatten och tvättställ som hade "ruttnat".
2. Ett litet hål på ett rör mellan inkommande vatten och ett tvättställ.
3. Ett litet hål på inkommande vatten ca fem centimeter innan skarvröret till toalett.

Jag tänkte på detta med galvaniska strömmar. Är inte haj på detta, men kan hålen ha uppstått på grund av närheten till stål? Flödet går från koppar till stål och i samtliga fall ovan kan man säga att det var ganska nära mellan läckorna och kran, ca 10-20 cm.

Kan man tro att kopparrören i golv och väggar kan vara relativt intakta och att det troligtvis går hål vid övergångar enligt ovan? I så fall är det rätt OK att fixa framtida läckor som uppkommer och inget byte behövs?
 
Alla skarvrören är av koppar och själva skarvarna kan vara mässing.

Har läst på och insett att det borde vara stålet som korroderar pga att koppar är ädlare och att flödet är från koppar till stål.

Kan det bli skumt med koppar-mässing-koppar? Men då borde väl mässingen korrodera då det är oädlare än koppar(fast inte så oädelt som stål).

Kan vara punktkorrosion pga inbränt dragsmörjmedel på innerytor av kopparrör i kombination med surt vatten och hög syrehalt. Det har pajat på kallvattendelar i samtliga fall och det kan vara mer löst syre i kallt vatten. Sen har det på 60-talet och fram till åtminstone 80-talet varit surt vatten på västkusten. Dock borde väl vattenverket ha haft koll på vattenvärden tycker man?
 
Vet ej 100 eftersom jag inte är proffs på detta.

Koppar--> järn är inte bra men har man en mässingsdel emellan ska det vara ok.

Mässing i kopparinstallation ska bara vara att köra på.

Får du brunt vatten är det garanterat järnrören som ger detta, minsta du petar till ett järnrör och du får en brun dusch. Själv försökte jag rensa järnrören efter att jag pluggat en avstickare (hade koppar på VV-sidan) med resultat att röret blev totaltätt efter att det spottat ut massa "brunt grus".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.