Vad är det för fel på er hantverkare? Det är tråkigt att många hantverkare inte har någon yrkesstolthet.

Vi vill byta ut en kommod med handfat och blandare, dvs max en timmas arbete.
När man då bokat in en rörmökare och tagit ledigt hela dagen då dyker han inte upp.

Andra rörmokare har lovat att höra av sig men fortfarande inte gjort det.

Kan någon rekommedera en rörmokare som man kan lita på och som kan komma redan idag eller imorgon?:confused:
 
Semestertider nu, kan nog bli kinkigt att hitta någon. Och att koppla in ett handfat hos en privat person ligger nog inte som prio 1 jobb nu, tyvärr.
 
Vill du få det gjort snabbt och billigt så gör det själv! Det är enkelt att fixa på egen hand, läs i en gör-det-själv-broschyr eller snacka med någon på byggvaruhuset. Risken är att du får vänta länge på en rörmokare och det lär inte bli så billigt.
 
Har samma erfarenhet ang. rörmokare, dom är nog värst att ha och göra med.
 
Om en hantverkare uteblir är mitt bästa tips: Ring upp (efter sådär 60 minuters försening) och fråga artigt och lite lagom oroligt vart han tagit vägen!

Standardsvaret brukar vara något i stil med att "Ajajaj-det-har-kört-ihop-sig-och-frugan-har- röda-hund-och-jag-har-sju-katastrofsaneringar-och-jag-missade-att-bilen-skulle-in-på-beskiktning-och-barnen-skulle-från-dagis-och-jag-fick-punktering-och-det-hade-jag-ingen-aning-om-när-jag-började-köra-iväg-bort-till-dig-och-svärmor-fick-hjärtinfarkt-men-hela-jobbet-är-förberett-så-jag-skulle-gjort-det-annars-om-inte-ett-annat-jobb-kommit-emellan"...

I det läget är det din plikt som kund att säga: "Ojojoj, va knepigt! Men när kommer du hit då?" Man antecknar den nya tiden och upprepar proceduren tills hantverkaren av någon mystisk orsak verkligen dyker upp. Den vetenskapligt orienterade kunden kan roa sig med att gissa hur många gånger hantverkaren ska utebli innan han kommer.

Alternativet är att låta hantverkaren själv höra av sig spontant. Detta inträffar normalt sett ALDRIG.
 
Hehe, fick mig ett gott skratt.. Billy detta stämmer verkligen i stort sett på alla hantverkare :). Tror att det ingår i deras utbildningen vilka lögner de ska dra fram med då de inte dyker upp hos kund på avtalad tid.
 
Våran badrumsrenovering tog över ett år och det var till stor del pga av att rörmokarna tog evigheter på sig att komma. När de väl var klara visade det sig att de glömt bort att montera packningarna på badkarsblandaren... så en timme efter de åkt och allt äntligen skulle vara klart hade vi fått en ny vattenläcka..kul.. not
 
BellaF skrev:
Hehe, fick mig ett gott skratt.. Billy detta stämmer verkligen i stort sett på alla hantverkare :). Tror att det ingår i deras utbildningen vilka lögner de ska dra fram med då de inte dyker upp hos kund på avtalad tid.
Tur att du skrev "i stort sett alla hantverkare" Annars hade jag blivit förgrymmad...för det gäller faktsikt inte alla !
Finns faktiskt hantverkare som vill göra rätt för sig och respekterar sina kunders tid för att själva kunna sova gott om natten.
 
Verktygsgurun, vad bra att du kom! Du behövs för en allsidig diskussion. Jag är nämligen övertygad om att ALLA hantverkare (med mycket, mycket få undantag) faktiskt ÄR hederliga och hyggliga människor. De VILL ha nöjda kunder; kunder som får ut mer av hantverkarens jobb än de i förväg själva vågat hoppas på.

Ändå blir det ofta så himla fel. Varför?!
 
Kanske är det så att de mindre aktörerna lovar för mycket, har svårt att säga nej, eller har dålig tidsuppfattning hur lång tid jobben tar. :D
 
billy_baver skrev:
Verktygsgurun, vad bra att du kom! Du behövs för en allsidig diskussion. Jag är nämligen övertygad om att ALLA hantverkare (med mycket, mycket få undantag) faktiskt ÄR hederliga och hyggliga människor. De VILL ha nöjda kunder; kunder som får ut mer av hantverkarens jobb än de i förväg själva vågat hoppas på.

Ändå blir det ofta så himla fel. Varför?!
Kändes som ironi i ditt svar.....men men...

Jag kan ju bara tala för mig själv iaf.....Jag står hellre utan jobb en dag än lovar mina kunder för mycket och bokar upp mig för mycket. Kanske e det för att jag inte e hantverkare i grunden utan haft en annan karriär innan och fått min "kundutbildning" där...
 
Jag är inte ett dugg ironisk. Kalla mig gärna naiv, men jag vägrar avfärda människor som ohederliga tills dess att de själva bevisar det. Problemet är oftare att systemet, samhället och sammanhangen som förenar människor hindrar dem från att visa sina bästa sidor.

Hantverkare driver företag därför att de är jätteduktiga på sitt hantverk. INTE därför att de är suveräna säljare eller lysande administratörer. De driver företag (med eller utan anställda) TROTS att de egenligen vantrivs med bokföring och ansvar för arbetsledning och "en massa byråkrati". Samtidigt är hantverksföretagens egnahemskunder inga stora kunder. De är ovana beställare. Och då blir det som det blir.
 
ligger j*vligt mycke i vad bävern säger
 
Ja, att vara ovan beställare är ingen höjdare. Lite svårt att komma förbi bara i början av sitt husägande. Men man lär ju sig med tiden hur hantverkarna ska hanteras :)
Ska sägas att jag fått riktigt fin hjälp av några medan jag också stött på några riktiga stolpskott.

Sant som Billy säger, att man ska klara av både administration och bokföring till viss del vet jag av egen erfarenhet är skitsvårt och tråkigt. När det är något annat man är duktig på.
 
verktygsgurun skrev:
Kändes som ironi i ditt svar.....men men...

Jag kan ju bara tala för mig själv iaf.....Jag står hellre utan jobb en dag än lovar mina kunder för mycket och bokar upp mig för mycket. Kanske e det för att jag inte e hantverkare i grunden utan haft en annan karriär innan och fått min "kundutbildning" där...
Kan verkligen hålla med dig för jag gör likadant.
Bokar inte heller upp mig för mycket just för att jag ska kunna hålla vad jag lovat.
Alla kunder är helnöjda med att jag ringer eller kommer på avtalad tid och arbetena blir snabbt och enkelt utförda utan att de får huvudbry.

DET är mycket av anledningen till att jobben ramlar över mig och alla rekommenderar mig för vänner och bekanta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.