Hej!

Fortsätter med mina funderingar kring träolja.
På den loka färgaffären rekomenderas Flügger Träolja Classic för 359:-/3 liter
På Coop Bygg finns Butinox träolja för 79:-/3 liter
Samma torrhalt 30%
För samma summa på Coop får jag nästan 5 burkar med 3 liter.

Varför ska jag ta den dyrare? Argument Tack.
Jag vet att man får vad man betalar, men ändå...
 
Det är inte alltid man får vad man betalar för heller tyvärr ;) Det är oftast skillnad på billig och dyr färg om man jämför tex. Beckers och Rusta. Och även om inte Coop Bygg är min favoritaffär direkt så har det jag köpt där varit bra grejer. Låter som väldigt stor skillnad för att få Flygger färg tycker jag.
 
Flüggers träolja är en vattenlöslig produkt och vad jag har för mig är Butinox lacknaftalöst.

Vattenlösliga träoljor är dyrare att producera än lacknaftalösta. För att lösa linolja i vatten krävs en spacialbehandling av den. Tillverkning av lacknaftalöst träolja är ju bara att blanda ihop med vilken kvalitet av linolja som helst.

De billiga träoljorna som man kan köpa för 79:-/3 liter är i all ära billiga, men hur är kvaliteten på linoljan i produkten. Det kan till och med vara så att den är utspädd med alkydoljor vilket är ett billigare bindemedel än linolja. Och om alkydolja är inblandat i träoljan är risken att det börjar bränna istället för att sugas upp av träet. Kombinationen lacknafta/alkydolja/linolja i en träolja har en tendens att bränna träet så att det ser nästan svart ut.
De vattenburna oljorna som är lite dyrare har inte den egenskapen, vilket i sin tur resulterar i att träet behåller sin fina ljusa ton. Har man inte tvättat altanen ordentligt så att smuts och avlagringar ligger kvar, då blir ju terassen svart oavsett vilken träolja man använt.
 
Okej!
Tack för några argument.
Alltså så får man en bättre produkt hos Flügger denna gång.
Ett alternativ kan vara Dalfrids tjärolja...
 
Tjärolja är bra, men tror nog det är bättre till slipers än till vanligt altangolv av tryckt virke.
 
Köpte linolja på ettt båtvarv i byn, han pressar själv och fick ge 75 spänn eller nåt för en femlitersdunk...
 
Fotografen skrev:
Köpte linolja på ettt båtvarv i byn, han pressar själv och fick ge 75 spänn eller nåt för en femlitersdunk...
Dvs torrhalt 100 % :)
Låter som ett mycket smartare val än att betala och kånka hem 70 % lösningsmedel som inte gör någon nytta...
 
Fotografen skrev:
Köpte linolja på ettt båtvarv i byn, han pressar själv och fick ge 75 spänn eller nåt för en femlitersdunk...
Men jag har läst i forumet att det är svårare med linolja, att få det bra!
Stämmer det??
 
Jens_H skrev:
Tjärolja är bra, men tror nog det är bättre till slipers än till vanligt altangolv av tryckt virke.
Som jag har förstått så finns det olika tjäroljor, det finns speciell för slipers.
Dalfrids är visst i olika nyanser och ger bara en svag doft av tjära.

Har en annan tråd om Dalfrid, men det är inga svar där än :confused:

Är fortfarande i valet & kvalet vad man ska ha. Suck, det är inte lätt.:rolleyes:
 
Dvs torrhalt 100 % :)
Låter som ett mycket smartare val än att betala och kånka hem 70 % lösningsmedel som inte gör någon nytta...
Att använda för fet olja till t.ex. imp.trall är risken att man bara får en fet yta som samlar smuts då trallen ej kan suga upp all olja. Krävs ett antal fler stryckningar och avtorkningar för att få in oljan i träet.

Har själv använt Cuprinol Träolja, 40% torrhalt med bra resultat. Finns att köpa för ca. 200kr för en 5 liters burk.
 
bakfickan skrev:
Men jag har läst i forumet att det är svårare med linolja, att få det bra!
Stämmer det??
Blandade med en skvätt terpentin och det funkade till utemöblerna.
 
Det känns lite konstigt att diskutera vilken träolja man ska använda utan att prata om VAD det är som ska oljas? :rolleyes:

Detta kanske är fortsättningen på någon annan tråd jag inte läst...
 
En fullständigt adekvat synpunkt i sammanhanget, resten av oljan sprutade jag under en bil.
 
MathiasS skrev:
Det känns lite konstigt att diskutera vilken träolja man ska använda utan att prata om VAD det är som ska oljas? :rolleyes:

Detta kanske är fortsättningen på någon annan tråd jag inte läst...
Ursäkta att jag inte skrev det i början på tråden :p
Har flera trådar samtidigt om detta...

Det är alltså en trapp/balkong som ska behandlas för första gången.
Det är tryckt trä som har blivit olika slitet, trappen är grå medans räcket har en svag grön ton. Det är ca 4-år sedan den byggdes.
Vi köpte huset för några månader sedan.
Det kommer några bilder på hur det ser ut...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.