Jag har ett gammal hus från förra sekelskiftet med självdrag. Nu håller jag på att renovera badrummet som ligger på övervåningen, med en kall råvind ovanför.

Har tänkt att ta frånluft från badrummet via ett 125 rör upp genom vinden och ut på taket men var är bästa placeringen för ventilationen? Ska den vara så nära duschen som möjligt eller? Tror ni det räcker med självdrag eller måste man sätta in en liten fläkt? Det finns även ett takfönster på snedtaksdelen som man kan använda för utvädring efter en dusch.

Badrummet kommer även att innehålla tvättmaskin och torktumlare.
 
Fläkt: ja Den kan gå med olika hastighet men aldrig stå stilla.Alltså ingen fläkt som stängs av med ljusknappen. I ett plåtrör kan du inte förlita dig på självdrag och största ventilationsbehovet har du när du lämnat badrummet.
 
Men det finns väl inga andra material på marknaden än plåtrör? Var är den bästa placeringen? Jag har hört både att man ska ha den ovanför duschen och att den ska ligga en bit ifrån.
 
luft stiger som bekant uppåt om den är varmare än omgivningen. Självcirk funkar i tex en skorsten/rör som innehåller såpass mycket massa att temperaturen på ventilationsluften inte sjunker för mycket på vägen ut. Ett plåtrör har inte denna massa utan kan enbart med det undertryck som uppkommer en kort sekund när någon öppnar ytterdörren vända luftströmmen som i sin tur kyler plåten och ventilationen avstannar och har svårt att komma igång igen. Detta händer även om röret är bra isolerat. Luft som stiger innehåller inte bara värme utan även fukt som skall ventileras ut Denna fukt finns i hela rummet efter en dusch eller en torktumling och i ett litet utrymme har det mindre betydelse vart ventilen sitter såvida du inte ansluter slangen till tumlaren till ett "dragavbrott" under den.Då bör den sitta över tumlaren så slangen kan bli så kort som möjligt.
 
Ok, då får det bli en fläkt som placeras ca 1 meter in från dörren. Då blir det kortare väg för röret uppe på vinden och mer lättåtkomligt på yttertaket.

Tack för informationen! :)
 
  • Gilla
Skogsbonden54
  • Laddar…
Kanalfläkt är (enligt mig) det bästa och absolut det snyggaste.

Har själv utsuget ovanför duschen samt ett automatiskt påslag om fuktigheten stiger ovanför 50% (clasohlson säljer såna)

Har även manuellt påslag med låg/hög hastighet med automatiskt avslag efter en viss tidsperiod (30 min om jag inte minns fel).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.