Hej på er!

Efter att ha snokat runt lite och ringt några "dräningsfirmor", utan att få några bra upplägg, kom jag slutligen på att ta hjälp av den enorma erfarenhetsbank som bör finnas på ett forum som det här! :p Förhoppningsvis så finns det någon här som har haft liknande problem.

Nu till saken:
Jag har ett suterränghus, byggt under mitten av 50-talet, med trekammarbrunn och dagvattenbrunn. Själv har jag bott där i 5 år och aldrig haft några problem förrän i slutet av maj i år. Då fick jag översvämning första gången och den andra kom nu natten till lördag denna helg.

Huset är relativt nydränerat (7 år sedan) och själva problemet verkar bestå i att grundvattennivån runt brunnarna (trekammarbrunnen står dryga 2 meter från dagvattenbrunnen) plötsligt blir för hög vid kraftigt regn. Det i sin tur för med sig att vatten kommer in bakväggen i trekammarbrunnen, vilket i sin tur för med sig en hel del ”otrevligheter” in i golvbrunnarna i huset. :eek:

Hela tomten är i princip blålera och jag har ett gärde som närmsta granne. Inga nya fastigheter, vägar eller dylikt har byggts i närheten, men både gärdet och jag ligger relativt lågt i relation till omgivningarna. Frånsätt det så kan jag inte se några orsaker till hur det här kan hända, så allt idéer på hur det här skulle kunna lösas mottages tacksamt. :)


/Lw
 
Lerig mark dränerar inte bra alls! Infiltrationen kanske har mättats med slagg och vatten.

Är det möjligt att lägga ner dräneringsdiken eller rör i marken runt brunnarna och leda ut regnvattnet mot gärdet?
 
Jag har ett liknande problem. Problemet hemma hos mig är att dagvattnet och gråvattnet från trekammarbrunnen rinner ut i samma rör och sen ut i en bäck. Mellan brunnarna och bäcken börjar röret bli dåligt (det är från 50-talet). Så när det regnar mycket så rinner dagvattnet ut i röret och sen tillbaka in i trekammarbrunnen och sen mot huset. Jag kommer att lösa det genom att installera kommunalt avlopp, så dagvattnen och avlopp går skilt.

Om jag var du så skulle jag kolla på möjligheterna att gräva en pumpbrunn och markbädd/infiltration för avloppet. Det ger sidoeffekten att du får ett godkännt avlopp också ;)

Det andra alternativet (som är sämmre och förmodligen olagligt) är att gräva upp och ersätta de gamla rören från brunnarna vart de nu går, dike bäck...
 
Japp, jag är inne på din idé med en pumpbrunn.
Problemen är inte rören i sig, utan snarare att grundvattennivån är högre nu av någon anledning. Jag grävde upp röret till stenkistan efter första vändan (under den riktigt torra perioden som var då) och kollade på det. Det såg helt och fint ut.

Om jag nu går på infiltrationsbäddslösningen ..lång ord det där.. :) .. med pump, då är jag lite orolig för att den måste komma så högt upp att det kanske finns risk att vattnet kan frysa i röret upp till bädden? I så fall skulle ju det få till följd att trekammarbrunnen rätt snabbt skulle bli full för att pumpen inte kan pumpa ut vattnet till bädden.

Vad tror ni om det, finns det risk för ett sånt här scenario?
 
Att ha en stenkista för dagvattnet är oftast en dålig lösning eftersom den inte kan svälja hur mycket vatten som helst, så när det regnar mycket blir den full, och sen tar det tid innan den tömms. Kanske behövs det grävas en ny, större stenkista?

Om rören till infiltrationen fryser eller inte beror på hur du bygger den. Hamnar det inte på frostfritt djup kan man isolera med markisolering och på så vis klara sig från frost.
 
Roary skrev:
Att ha en stenkista för dagvattnet är oftast en dålig lösning eftersom den inte kan svälja hur mycket vatten som helst, så när det regnar mycket blir den full, och sen tar det tid innan den tömms.....
I alla fall på lerjord, har man bättre dränerande massor så tror jag stenkista är ett utmärkt sätt att ta hand om vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.