Använder mitt garage till snickebo. Med dörr direkt in till huset har min dröm förverkligats på gamla dar. Bifogar bilder som visar hur mina maskiner står just nu. Kan flytta maskinerna ganska lätt beroende på hur jag skall använda dem. Har grovdammsugare som jag ansluter till resp. maskin. Nu till det jag saknar:

Ett stort bord där jag kan lägga upp färdiga delar för hopsättning och kontroll. Helst ett bord som jag kan gå runt. Gärna möjlighet att anpassa bordssågen för att underlätta sågning av skivor. Flera av maskinerna står på bord som blivit över från annan användning. Vill få bort dessa "primitiva" lösningar.

Hyvelbänken använder jag inte ofta. Köpt billigt från Jula. Skruvstyckena fladdrar hit o dit. Skräp.

Om jag inte kan komma på en lösning där jag kan nå bordet från alla håll funderar jag på ett bord i vinkel vid hörnet till höger om hyvelbänken. Hyvelbänken slänger jag ut.

Funderar och funderar på olika lösningar. Svårt.

Perfekt problem för kluriga forumare. Blir glad om ni orkar ta itu med detta också!!
 
  • P7110067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7110068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7110069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7110070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7110071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu en som fattat vad garaget egentligen skall användas till :)

Signaturen "Hecke" hade en gång en skiss/bild på ett bord där han tänkte bygga in bordssågen, och fräsen. Men det var länge sedan........jag vet inte hur det gick med det där.

Jag håller själv på med ett bord....det har blivit lite långbänk av det :surprised:
Det håller ungefär lastpallstorlek (80x120), står på hjul och har golvspånskivor som bordsskiva. Detta med tanken att lätt kunna byta ut skivan när den är utsliten och därigenom slippa vara rädd för märken etc.

I ditt fall kan jag tänka mig nåt liknande, med underrede där du kan ställa små maskiner. T.ex. den där bandslipen och bordsfräsen, då får du bort deras småbord.
Om du rannsakar dig själv, behövs verkligen den ställningen åt kap-/gersågen? Går det att lösa med nåt mindre?
Bandsågen borde väl kunna stå längst inne i nåt hörn (?) det är sällan man sågar nåt långt på den så att den behöver stå vid porten.
Min egen hyvelbänk har fått andra uppgifter i ett annat rum så vi tänker nog lika där.

In med mer överskåp (ingen som skall byta kök i bekantskapskretsen?) och ut med skåpen som står på golvet, de stjäl golvyta.
Virkesförvaring i taket har du ju redan börjat med, med portdörrar istället för vikport (heter det så?) så får du ännu lite takutrymme.

Tja ja, det var mina 50cent så länge.
 
Tänker också lite i de banorna. Gulligt med små maskiner här och där men de används sällan. Idealiskt vore att ha fräsbord, bandlsip m.fl. hängande upp och ner under ett större bord. Kunna vända upp dem vid behov. Vill minnas att det fanns symaskiner "gammalt tillbaka" som man gjorde så med. Klart att det är svårlösta idéer. Men man skall väl sikta högt för att hamna i mitten.

Hela ställingen för kap/gersågen kan lätt flyttas.

Du läser mina tankar. Det skall bli dörrar småningom. Förvaring är faktiskt löst. De skåp du ser sväljer mina lösa maskiner, färger m.m.

Kap/gering, rikt o plan och bordssågen vill jag ha lätt tillgängliga tillsammans med ett större bord.

Ett större bord kan väl ersätta hyvelbänken. Limknektar och mindre tvingar fungerar väl minst lika bra som fasta tvingar i en hyvelbänk?

Tack för ditt svar! Tar gärna emot mera!
 
LUDDET skrev:
...Tänker också lite i de banorna. Gulligt med små maskiner här och där men de används sällan. Idealiskt vore att ha fräsbord, bandlsip m.fl. hängande upp och ner under ett större bord. Kunna vända upp dem vid behov. Vill minnas att det fanns symaskiner "gammalt tillbaka" som man gjorde så med. Klart att det är svårlösta idéer. Men man skall väl sikta högt för att hamna i mitten...
Detta får mig att tänka på ett sågbord med inbyggt "flipbord" för en planhyvel som jag såg på FOG för ett par år sen. Kolla här: http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=4957.0 (inlägg #5 och framåt).

Kanske lite inspiration?
 
Beredningsbord får åtminstone mig att tänka på restaurangkök, men vad det egentligen heter på Svenska vet inte jag heller. Limbord, monteringsbord?

I alla fall finns en massa tips på the woodwhisperer. I deras forum
har jag set ett flertal lösningar på bord med maskinerna för "uppfällning"

http://thewoodwhisperer.com/episode-18-assembly-table-torsion-box/

Ett annat tips kan vara att besöka ditt närmaste bibliotek, jag lånade hem två kompletta årgångar av "fine woodworking" gratis för en månad sen, mängden tips o inspiration är i det närmaste ofantligt, och man kan sitta ute i solen (eller regnet mer troligt) o läsa. Lycka till!
 
Jaha, det är fler som är i samma tankar. Håller på att strukturera upp verkstan här på landet. Den är inrymd i ett timrat magasin och ytan är 5,70x4,60, typ 26 kvm. Misstänker att många med mig har problemet att det är för mycket saker i verkstan, så jag har börjat med att bestämma vad som ska därifrån. Det första blev vagnen för skivmaterial som förpassades till rummet bredvid. Elmaterial, färgburkar, murarverktygen och maskiner som väntar på renovering har fått flytta på sig alltså.

Men för att komma till ämnet så håller jag på att rita på ett bord som ska vara i mitten av rummet och som ska rymma bordssågen (Bosch GTS10), gerkapen och en del annat. Bordssågen, gerkapen och rikt- och planhyveln måste finnas vid dörren för att man ska kunna mata ut genom den, och på så vis kunna hyvla femmetersbrädor och klyva åtminstone fyrameters.

Boschen ska stå i ett fack i bordet. Stativet får man ta fram om man ska iväg med sågen.

Ett par fräsbord ska få plats också är det tänkt.

För att testa hur man ska möblera har jag ritat upp rummet i skala 1:10 och ritat upp alla maskiner och möbler jag vill få in och provmöblerat. Klippdockor för killar helt enkelt.
 
favino skrev:
(Beredningsbord får åtminstone mig att tänka på restaurangkök, men vad det egentligen heter på Svenska vet inte jag heller. Limbord, monteringsbord?I alla fall finns en massa tips på the woodwhisperer. I deras forum har jag set ett flertal lösningar på bord med maskinerna för "uppfällning")

Vi kallar det för monteringsbord. Låter vettigt. Har tittat på videon där man tillverkar en borsskiva i "bikupe"-konstruktion. Bör ge en absolut stabil och vridstyv konstruktion som samtidigt inte blir så tungt. Finns det filmer på hur man har fällt in maskiner också i samma länk?

Mr Handyman/

Funderar på att göra ett urtag i hörnet på bordsskivan där bordssågen kan stå. I kombination med sågens eget utdrag till höger och några rullstöd borde man få till bra stöd för att kapa även skivor. Fräsbordet kan snabbt göras helt fritt från uppstickande prylar och kan kanske passas in på en långsida.

En hel del maskiner borde kunna förvaras under bordet i st.f. längs väggarna. Hela konstruktionen inkl. andra finesser som dansar runt i skallen måste tänkas igeom noga. Det här är inget man vill konstruera om varje år.

Om vi fortsätter att dela våra ideér kanske det kan bli en fullträff.
 
Det tror jag. Mitt problem är att dörröppningen är 1,10 bred, och genom den behöver jag kunna mata ut eller in brädor till tre maskiner. Klyven, gerkapen och rikt och planhyveln. Hyveln kan få åka på hjul, så det är inget problem, men hur samsar man bäst gerkapen och klyven? Kapen behöver ju bara 30cm bredd ut genom dörren men med gejdrar och hela paketet är den ju dubbelt så djup minst.

Skivor blir den nog inte så mycket klyvning av, det får bli på arbetsbordet istället, med sänksågen.

Jag har också sett torsion box:en på the Woodwhisperer och tänker mig att försöka använda den tekniken på något stadium i processen.
 
Å jag som tycker att mina 28m² i garage plus annekterat grannrum är trånga... Principskiss i bilden.
Jag har inte heller löst problemet med ett bra monteringsbord. Just nu är det en tjock skiva på bockar. Det funkar väl så där.
Garaget+verkstaden.jpg
 
Längd och bredd på ditt monteringsbord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.