Stingh skrev:
På min inköpta automower G2 från 2003 kan jag inte hitta någon anslutning av guidkabeln i laddstationen. Någon som vet hur man löser detta?
Guidekabel kom senare, därför finns det inget stift :)

Det finns ett kit för ombyggnad av stationen men jag hittar inte artikelnumret på det nu, kan kolla upp det på jobbet om jag kommer ihåg.

Kretskortet i stationen är förberett för guidekabel i alla fall, om du skruvar loss kåpan (2 torx T20 på varsin sida om lysdioden på stationen) så finns det ett flatstift på kortet som är ledigt (mellan kabeln till plattan och kabeln till laddningen). Därifrån ska guidkabeln dras. Kitet innehåller en kabel med flatstift hane i ena änden och hona i andra samt genomföring för att täta stationen. Tittar du på själva tornet där de vanliga begränsningskabelstiften går ut så är plasten lite försänkt för att man ska kunna trycka ut ett hål till guidekabeln. Drar du vanlig kabel istället för kitet så se till att det blir ganska tätt där, annars kan du få problem med kondens inne i tornet.

Alltid trevligt med lite uppskattning, men det är lite ego det här med, det skönaste vore om alla körde Automower så man slapp baxa omkring på en massa åkgräsklippare på jobbet :)
 
Hej.
Jag frågade återförsäljaren vilka tider jag ska klippa och då sa dom att den ska gå måndag till fredag och ca 10 timmar och att gräset ska vila på helgen.
Jag har nu ställt in 9 - 18 måndag till fredag.

Jag har sett att en del har delat på tiden under dagen så att den klipper på morgonen och kvällen. Har detta någon praktiskt betydelse?

Sedan undrar jag om hur mycket era elmotorer för hjulen låter? Den är ju inte direkt helt tystgående man hör ju när den kommer och kör och jag vaknar av den om jag liggger i sovrummet och den kör utan för väggen då ljudet kommer in genom ventilen.

Hur mycket ska den låta när den kör?

Tacksam för svar.
 
Datazmurfaren skrev:
Hur mycket ska den låta när den kör?

Tacksam för svar.
Är det HVA Automower du har så ska du inte vakna av hjulmotorerna, om du inte sover väldigt lätt, vet inte hur det är med andra märken. Knivdisken kan låta mer, men det är mest ett tecken på att det är dags att kolla knivarna. AM är väl specad på 63 dB, eller om det var 68? Inte speciellt högt i vilket fall.

Är det så att du brukar sova på dagarna kan det ju vara bra att ställa klipparen så den klipper andra tider.

Den enda praktiska betydelse klipptiderna har är att det blir lite mer kladdigt p.g.a. nattfukten om den klipper på natten. Det som är viktigt är antal timmar den arbetar.
 
Är det HVA Automower du har så ska du inte vakna av hjulmotorerna, om du inte sover väldigt lätt, vet inte hur det är med andra märken. Knivdisken kan låta mer, men det är mest ett tecken på att det är dags att kolla knivarna. AM är väl specad på 63 dB, eller om det var 68? Inte speciellt högt i vilket fall.
Det är en Automower™ 230 ACX som jag har,
jag tycker inte att knivdisken låter speciellt mycket, jag har bytt knivar idag.
elmotorerna tycker jag låter mer än disken.
Det låter ju som två "elmotorer" kanske gör, det är svårt att veta om det låter för mycket eller om det är normalt.
 
Hmm. Lite märkligt. Har du möjlighet så ta med den till ÅF och jämför med en annan likadan. Hjulmotorerna ska låta med ett ganska mjukt surrande, det ska nte ha någon obehaglig frekvens i alla fall.

Enda klagomålet jag har hört om angående ljudnivå var från en granne till en av våra kunder, men "grannkärringen klagade på allt ändå" enligt kunden så varken han eller jag tog det speciellt allvarligt :)

Kan det bli resonans i ventilen till sovrummet möjligen?
 
Hmm. Lite märkligt. Har du möjlighet så ta med den till ÅF och jämför med en annan likadan. Hjulmotorerna ska låta med ett ganska mjukt surrande, det ska inte ha någon obehaglig frekvens i alla fall
Tack för ditt svar Nonkan

Jag har lagt upp ljudfilen på min hemsida:
http://mrshark.hem.net/mowersound.mp3

Det första ljudet man hör är knivdisken som startar och sedan när den åkeriväg.

Tyvärr är inte min mobil den bästa källan för att spela in ljud men jag hoppas att det ger en uppfattning om hur det låter.
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Guidekabel kom senare, därför finns det inget stift :)

Det finns ett kit för ombyggnad av stationen men jag hittar inte artikelnumret på det nu, kan kolla upp det på jobbet om jag kommer ihåg.

Kretskortet i stationen är förberett för guidekabel i alla fall, om du skruvar loss kåpan (2 torx T20 på varsin sida om lysdioden på stationen) så finns det ett flatstift på kortet som är ledigt (mellan kabeln till plattan och kabeln till laddningen). Därifrån ska guidkabeln dras. Kitet innehåller en kabel med flatstift hane i ena änden och hona i andra samt genomföring för att täta stationen. Tittar du på själva tornet där de vanliga begränsningskabelstiften går ut så är plasten lite försänkt för att man ska kunna trycka ut ett hål till guidekabeln. Drar du vanlig kabel istället för kitet så se till att det blir ganska tätt där, annars kan du få problem med kondens inne i tornet.

Alltid trevligt med lite uppskattning, men det är lite ego det här med, det skönaste vore om alla körde Automower så man slapp baxa omkring på en massa åkgräsklippare på jobbet :)
Nonkan,
Har tittat på kretskortet men hittar ingen flatstift på det, kanske det är en förkrigs version :). Bifogar en bild som kanske kan verifiera versionen. Tack så länge.
 
  • P1000543.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Datazmurfaren skrev:
Tack för ditt svar Nonkan

Jag har lagt upp ljudfilen på min hemsida:
[länk]

Det första ljudet man hör är knivdisken som startar och sedan när den åkeriväg.

Tyvärr är inte min mobil den bästa källan för att spela in ljud men jag hoppas att det ger en uppfattning om hur det låter.
Tycker inte det låter orimligt högt i alla fall.
 
Tycker inte det låter orimligt högt i alla fall.
Nej, Jag har funderat och kollat på andra klippare på YouTube och de låter nog så mycket
så det ska nog vara ok.

Jag tror dock att det kan vara som du säger att ventilen stärker ljudet när det kommer in i rummet.

Tack för dina svar
 
Stingh skrev:
Nonkan,
Har tittat på kretskortet men hittar ingen flatstift på det, kanske det är en förkrigs version :). Bifogar en bild som kanske kan verifiera versionen. Tack så länge.
Ok, din är ännu tidigare i så fall.

Då blir det lite rörigt, så enklast är att kolla om du verkligen behöver guidekabelfunktionen, i de flesta fall går det bra att använda begränsningskabeln och låta klipparen följa den till krångliga områden.

Ombyggnadskitet har utgått i alla fall.

Det du kan börja med att kolla upp är om det finns kort kvar med ett extra stift, det är den billigaste lösningen. Det finns ganska många revisioner av de tidiga modellerna så det är ganska krångligt att hitta rätt sprängskiss. Jag har kollat på några och alla kort där är ersatta av samma kort, det som används idag, men det kan finnas gamla kvar. Enklast är nog att ringa Automower Helpdesk, numret står i instruktionsboken, alt kolla med närmaste åf. Finns det kort bör de kosta under en tusenlapp

Om du skaffar ett nyare kort behöver du även ett nytt internt kablage då det nya kortet använder ett kablage där kontakten har fler poler än de tidigare.

En tredje lösning är att byta station till en ny, men det kostar en del det också. Stationen ser ganska billig ut, men den är ju hjärtat i installationen och sköter slinga, laddning, pinkodslås och radiosökningen så den kostar några tusen, har inte riktigt koll på det då vi inte bytt några kompletta...
 
Berka81 skrev:
Bandbredd skrev:
Jag har nu haft min maskin i ett antal veckor och den står inställd på att klippa måndag och torsdag mellan 05.00-10.00 samt 19.00-24.00. Jag har nu fått en fairway hemma av sällan skådat slag.


Hur stor är din gräsmatta?
500kvm.
 
Nonkan skrev:
Den enda praktiska betydelse klipptiderna har är att det blir lite mer kladdigt p.g.a. nattfukten om den klipper på natten. Det som är viktigt är antal timmar den arbetar.
Vad är er erfarenhet av klipptider? Som jag ser det så räcker det väl med att man kollar så att mattan är jämt klippt, dvs att den hunnit med alla områden? Kör man dagligen (som jag gjorde i början) så har man ju konstant hjulspår vilket inte är så kul.
 
Nonkan: Vad kostar en uppgradering av mjukvaran, mellan tummen å pekfingret? har 2.5 tror jag och kan inte se söktiderna. Misstänker att dom kommer i 2.6?
 
mikkola skrev:
Nonkan: Vad kostar en uppgradering av mjukvaran, mellan tummen å pekfingret? har 2.5 tror jag och kan inte se söktiderna. Misstänker att dom kommer i 2.6?
Svårt att säga. För maskiner vi sålt bjuder vi på det om det skulle bli aktuellt, men varje ÅF sätter sina egna priser. Är det bara uppgradering av en maskin vi inte sålt tar vi någon hundring, mest för tiden det tar att skriva in maskinen i loggbok och köra lite bastester. Annars ingår det ju när den lämnas på service, men det är mer vinterjobb.

Tror inte någon ÅF är speciellt dyr i vilket fall, det är ett ganska enkelt jobb (om man har verktygen) som i arbetstid motsvarar en slipning av en motorsågskedja.
 
Nonkan:
Jag öppnade och kollade men jag har 3 oanvända stift i min laddstation. Stiften sitter ganska nära varandra så det ser ut som det ska anslutas en kontakt över alla 3 stiften. Men varför är där 3 och vilket ska jag ansluta guidekabeln till?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.