Jag har bytt ut underskåpen och kaklat om i mitt kök, men har ännu inte bestämt mig till 100 % vad gäller fogen. Jag funderar starkt på att använda svart kakelfog (Kiilto nr 50) till mina vita kakelplattor (25x40cm). Se bifogade bilder.

Vad tror ni om detta? Är det någon som har erfarenhet av eller sett några bilder på vitt kakel och svart fog i kök?
 
  • kok1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa för sjutton! Ni ser ju omedelbart om det inte är snyggt och då är det bara att ta raspen och dra bort det innan det har torkat in;-)
 
Glömde tillägga att JAG tror det blir snyggt:)
 
Tack Lena. Det blir nog svart. Ser i alla fall snyggt ut när jag ritade in det i Photoshop.
 
  • kok3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har använt svart fog men då till orange och rött kakel, blir snyggt, borde bli snyggt till vitt också. Fast den svarta fogen/färgen var mycket svårare att tvätta bort än vad andra färger varit, fick byta vatten många ggr och tvätta många ggr också.
 
Håller med Jan-Å om att den är svårare att tvätta bort - och se för fasiken till att skydda den vita väggen. Annars blir det ommålning. Det är väldigt svart när det kommer någonstans där det inte ska vara.
 
Tack för tipsen. I bruksanvisningen står det att man ska använda Kiilto kakelskydd om det är stor kontrast mellan plattans och fogens färg samt om plattorna saknar eller har matt glasyr. Mina plattor är matta.

Antar att det är läge för en ny tur till byggvaruhuset innan jag sätter igång. Eller är detta bara ytterligare ett försäljningsknep?
 
mattias4815 skrev:
Tack för tipsen. I bruksanvisningen står det att man ska använda Kiilto kakelskydd om det är stor kontrast mellan plattans och fogens färg samt om plattorna saknar eller har matt glasyr. Mina plattor är matta.

Antar att det är läge för en ny tur till byggvaruhuset innan jag sätter igång. Eller är detta bara ytterligare ett försäljningsknep?
Du ska definitivt skydda dina matta kakelplattor, de "suger" färg annars.
 
Även i vårt orange glasmosaikkakel fastande den svarta färgen i små skrymslen, hål och sprickor så kakelskydd på vitt är att rekommendera.
 
Försökt hitta Kiilto Kakelskydd både i flera olika affärer, men ingen har haft det hemma. På Bauhaus hade de ingen aning om vad det var även fast de säljer en massa produkter från Kiilto.

Var på Fredells idag och de hade inte heller kakelskydd, men rekommenderade Klinkerolja från LIP (http://www.lip.dk/?ID=665&WEBID=3). Vad säger ni? Fungerar det lika bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.