Vi tänkte bygga ett pelletsförråd och funderar på ett där alla bottensidor lutar 45 grader (typ upp och nedvänd pyramid).
Tanken var att slippa krypa in i förrådet så ofta.

Ungefär som EcoTec beskriver:
Sidotömmande pelletsförråd med lutande skruv, för “Gör-det-självaren”
http://www.ecotec.net/pdf/pelletsfor_instr.pdf

Är det någon som har byggt ett sådant eller liknande modell?
Hur krångligt är det att bygga och fungerar det bra? :confused:
 
Du får nog ha brantare lutning än så för att pelletsen ska släppa.

mitt lutar ca 35grader och det har en tendens att fastna iaf, dock är det mycket spån i min pellets.
 
Jag har en silokon till salu om det kan vara intressant? Rymmer nästan 2 kubik. Har även påbyggnadswektioner om det finns takhöjd.

Hör av dig om du är intresserad!
 
Jag har byggt ett pelletsfförråd. Hade en liten hall i källaren som jag balkade av. I förrådet gjorde jag liknande en tunna med sluttande sidor. Den är jag tvungen att handskott för att fylla när nivån i förrådet sjunker undan. Jag har en raka som jag använder också och drar pellets med. Problemet för mig är att man är tvungen att beställa minst 3 ton för att inte åka på extrafrakt. 3 ton är ganska stor volym och det fanns inte utrymme att göra ett förråd som du beskriver. Har du plats tror jag det kan fungera hyfsat. Jag skull dock enligt skissen flytta tittgluggen och göra en liten dörr/lucka, dels för att kunna krypa in vid behov men även för att kunna "krafsa i pelletsen" om det är nödvändigt.
 
blackadder skrev:
Du får nog ha brantare lutning än så för att pelletsen ska släppa.

mitt lutar ca 35grader och det har en tendens att fastna iaf, dock är det mycket spån i min pellets.
Här är en skiss på ett förråd som bara har 40 graders bottenlutningar men jag undrar om det verkligen fungerar i praktiken när det är 4 sidor som lutar?
http://www.rvr.ie/Get_Advice/?InfoPage=index.php?title=Image:Selfbuild-1.jpg

Vad är det för botten som ger bäst glid?
 
  • Gilla
olav smedbakken
  • Laddar…
Visst fungerar det med 2 lutande sidor, ett tag...för hela förrådet kommer inte kunna tömmas utan ingrepp i form av spade eller något sådant.
Plåt, formplyfa..spånskiva, skulle tro att allt ger ungefär samma glid, det är vinkeln det handlar om bara, pelletsen har ju en naturlig vinkel att stapla sig själv i så att säga, oavsett hur bra det glider.
 
pelletsförråd(NXPowerLite).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
macsteff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.