Hej

Jag har hittat en läcka i utgående avlopp i huset.
Läckan är i ett spolrör, vid skarven mellan skruvlocket och själva röret.
Spolröret sitter under en plåtlucka i tvättstugan i källaren mot ytterväggen, man ser spolröret och ca 10-15cm av gråa avloppsröret som går in i huset och ca 5-10 cm av det brun/röda som går ut ur huset.

Jag har ingen aning om hur hålet uppstått eller när det uppstod.

Vi köpte huset i november men har inte märkt nått direkt förens dom senaste dagarna.

Till frågan, huset är besiktigat av anticimex och det finns ingen anmärkning på själva spolröret, bara på brunnarna i källarn (gjutjärn).

Ska vi/kan vi ta detta på anticimex el. på villaförsäkringen?
För detta måste väll gå på försäkringen el?

Tacksam för all fedback jag jag kan få..

-/Christian


rensrör är det nog jag menar, se bild
http://www.vvsonnet.se/images/produktbilder/thumbnails/rensror_1.jpg
 
Redigerat:
Till att börja med så täcker hem/husförsäkringar oftast inte skador på rör. De täcker följdskador om springer läck. Dvs om ni fått fuktskador eller liknande så betalar bolaget (med en mägngd undantag).

Sedan är då frågan om du kan kräva besiktningsmannen. Titta noga på vad som står i pappren från besiktningen, framförallt i avtalet där ni beställde besiktningen. Oftast friskriver sig besiktningsfirmor från skador på el och VVS.

I så fall återstår frågan om det är ett dolt fel som säljaren är ansvarig för, troligen inte. Du kan ju se felet nu, det borde ingå i undersökningsplikten att se felet.
 
Är det ett så komplicerat fel att åtgärda så att det är värt att betala
tusenlappar i självrisk?
Lägg gärna in en bild på problemet/röret.
 
Snackade med fsb och dom ersätter inte arbetet att byta själva röret, men allt arbeta som krävs för att komma åt röret + återställning.
Väntar på att nån byggfirma ska kontakta mig.


Här finns bilder på röret, skummet är där hålet är.

DSC06057_t.jpg
här finns fler bilder
http://sandhult.wavik.net/avlopp/

Jag vet inte om jag skulle våga mig på att byta röret själv me tanke på var och hur det sitter.

-/Christian
 
Det ser ju väldigt torrt ut på bilderna, är detta verkligen ett problem?
Det är inte något stort tryck i avloppsrör och om det mot förmodan
skulle läcka ser det ju ut att vara på ett ofarligt ställe.
Lite beroende på vad det är för skada på röret borde
det gå att laga det på plats.
 
Hålet är i överkanten på röret precis vid skarven till rörbiten med locket.
Hålet är ca 2 fingrar stort.

Att det är hyffsat tort nu är för att jag lappat hålet med fogskum, annars var det som mest vatten strax över halva röret.

-/Christian
 
Inte mycket till övers för tattarlösningar men om den där fogskumslappningen lyckas täta och sitta kvar hade jag nöjd mig med det, eller försökt tex spackla över hålet med plastic padding och dragit fast det med en stor slangförskruvning. finns säkert bättre lösningar om man funderar. Om du bestämt dig för att byta hela rensluckan kan det gå att göra om man kan få rent runt dom båda rörändrar rensluckan är ansluten mellan + ca 10 cm på den ände som det inte sitter nån muff på. Då skulle de kunna gå att såga sönder rensluckan i delar så den går att plocka bort bort helt och sen försöka lirka in en ny renslucka in i den rörända som har muff och skarva den andra rörändan med en frenko-koppling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.