Det här handlar inte om att försöka göra en "riktig" limträbalk, de görs med ungefär 130 tons presstryck efter vad jag hört, och det år lite svårt att åstadkomma själv.

Dock är ju en limträbalk - även en hemmagjord - bättre än en massiv stock. Jag ska byta ut en upprutten ände på en stående stock i ladan och samtidigt gjuta en rejäl plint till den. För att få till det på bästa sätt har jag tänkt göra den fyrkantig fast med fasade hörn. 8" 8 eller 20x20cm är dimensionen. Vilket lim är bäst till det, det behöver allraminst vara fuktbeständigt, men helst vattenfast. Är det konstruktionslim som gäller då? Vilket lim skall jag köpa och vart?
 
Har tyvärr inget svar på din fråga, utan undrar istället över 130 ton. Vilken yta är det över? Det låter mycket tycker jag spontant..
 
Hej!

Skriv "vattenfast trälim" i adressrutan. Om Du sedan klickar får Du massor av goda förslag.

per
 
Fenolhartslim, fick vi lära oss i skolan..
 
Pernitta, vilken ruta menar du egentligen? Är det vanliga sökrutan högt upp till höger? Dumma frågor, men jag får inte upp något särskilt, några gamla trådar och så min fråga och ditt svar.

Fenolhartslim låter bekant, vad säljs de under för beteckning?
 
Mr Handyman skrev:
Pernitta, vilken ruta menar du egentligen? Är det vanliga sökrutan högt upp till höger? Dumma frågor, men jag får inte upp något särskilt, några gamla trådar och så min fråga och ditt svar.
Jag tror att Pernitta pratar om din webbläsares adressfält...där det står typ "www.forum.byggahus.se/sdfjspjpm" nu. Motsvarar en sökning på google.
 
Mr Handyman

På det grå fältet kan Du längst upp till vänster läsa ARKIV. Under har Du en grön cirkel. Och under cirkeln återfinner Du ADRESS. Markera och deleta innehållet på rutan. Nu kan Du skriva vad jag föreslog, och Du får många svar.

per
 
Faidros, det var upplysande, men jag tror inte jag fick nån klarhet i limtypen. Eller var det vanligt Casco utelim alltså? Det är lite snurrigt just nu.
 
Okej, nu tror jag att jag har hittat rätt. Ska återkomma med resultatet sen!
 
Hur gick det?
 
Min far och jag gjorde ca 25 st 6m limträbalkar till uterummet på 70 kvm och vi använde PU lim. Det var 15 år sen och det håller ännu.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
pernitta skrev:
Mr Handyman

På det grå fältet kan Du längst upp till vänster läsa ARKIV. Under har Du en grön cirkel. Och under cirkeln återfinner Du ADRESS. Markera och deleta innehållet på rutan. Nu kan Du skriva vad jag föreslog, och Du får många svar.

per
Nu förutsätter du att Handyman har en bestämd typ av dator, ett bestämt operativsystem, en bestämd webbläsare och att den är konfigurerad på ett bestämt sätt, annars blir dina detaljerade beskrivningar meningslösa. Det är bättre att skriva "sök på Internet efter...".
 
andersmc: Tänkte på det då, att det var ett kryptiskt sätt att beskriva det på, och helt riktigt stämmer det heller inte på min webbläsare.

"sök på Internet efter" känns rimligare.

Daniel_N: Har tyvärr inget svar på det där med 130 ton, vilken yta det var. Jag limmade ihop en balk med utelim, men har faktiskt inte använt den än. Gjutit plint har jag gjort, men det står uppallat på plankändar så här långt. Jag behöver lyfta på många stolpar för att få rätt höjd, det fungerade inte att ta allt på det stället på en gång. Däremot har jag förstärkt vattenskadade takstolar med hoplimmade och hopspikade plank 2-1/2" 10. Det har hittills fungerat utmärkt fast det var vanligt vitlim.
 
Hej Mr Handyman, jag säger som verktygsgurun här ovan:

Använd polyuretanlim. Det är vattenfast och fyller bra,
dvs du måste inte ha så högt limtryck.

OBS: Ytorna skall vara lite fuktiga för att limmet skall härda bra,
läs bruksanvisningen.

Lycka till!

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.