Jag söker efter en firma eller hantverkare som kan tillverka ett nytt fönster med mitt gamla som mall. Var ska man leta? Snickerier?

I vårt badrum sitter ett fönster som är 49,5*49,5 cm (karmens mått är 52*52 cm). Det gamla fönstret är enkelglas och i ruttet skick så jag vill ha ett nytt, kopplat 2-glas. De standardfönster som finns verkar vara 48,5*48,5 yttermått karm, dvs alldeles för små.

Mottager tacksamt alla tips på vart man vänder sig. Vi bor i Habo så gärna något i närheten, men annars rent generellt vilken yrkesgrupp man ska leta efter.
 
C
Typ.. fönstertillverkare? Hör med typ elitfönster om inte dom kan göra ett i din dimension, fast jag förstår inte riktigt problemet. Skiljer det 1 cm mellan det gamla och det nya fönstret gör det absolut ingenting...
 
Nej, om det bara var 1 cm vore det lugnt men den skillnaden var fönstermått på gamla till karmmått på nya. Om man bara tittar på själva fönstret är gamla 49,5*49,5 och det nya är 43*43. Kommer inte alls att se bra ut på huset, då vi försöker behålla så mycket av originalfönstret som möjligt.

Jag tänkte att stora fönstertillverkare inte tar sig an så små jobb som 1 fönster utan att det kostar skjortan.
 
Skall du ha en ny fönsterbåge eller ett nytt fönster ??
 
Alltihop inklusive fönsterkarm.
 
BiFuel skrev:
Alltihop inklusive fönsterkarm.
Då är det bara ett mått som gäller, och det är yttermått på hela paketet.
dvs bredden gånger höjden.
Inga andra mått gäller.
 
OK, tänkte att det kunde vara olika karmtjocklekar med mera.
 
Men, vänta...... Visst kan fönster ha olika karmtjocklekar. Det ser jag på mitt hus att dom är olika. Jag antar att ska man passa in ett fönster i ett visst fönsterhål å är karmtjockleken det man har att leka med för att det ska passa....Eller?
 
Jo, det var så jag tänkte och jag vill gärna att själva fönstret ska ha samma mått som övriga på huset och samtidigt måste ju karmen passa.
 
Dom flesta tillverkarna kan nog göra dina fönster,men man får betala extra för specialmått
 
Jag skulle i första hand höra med lokala snickare om dom gör den slags jobb och hur mycket det kostar. Gamla snickeriföretag har ofta kvar verktyg för att göra gammeldags profiler om man vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.