Jag rev ner gammal gammal isolering från snedtaket i vårt sovrum, ytterst satt en spånskiva och sedan panelbrädor, under det gammal isolering från tidigt 1900 tal troligtvis (Hittade en tidning) i form av något sorts riven papp?
Underst närmast taket (Som består av hyvlade brädor från stock) så satt ytterligare en lite tunnare spånskiva.

Som luktade fasansfullt, det var färgad grönsvart.

Min fru har klagat på att hon mått dåligt sen vi köpte huset 2008.

Se på bilderna!
Mögel? vad göra? Kan man få ersättning av Folksam?

M%C3%B6gel2.jpg

M%C3%B6gel1.jpg
 
visst är det mögel.

Viktigast av allt: komma underfund med hur det har uppstått. Kondens inifrån eller läckage utifrån?
 
Tack!
Det är med all sannolikhet kondens utifrån eftersom spånskivan satt närmast bräderna mot taket.taket består av tunn papp!!? samt korrigerad plåt.

Finns det någon tråd här där man kan lära sig mer om att renovera gamla hus?
 
Välkommen till forumet Ridahl!

Alltid tråkigt när man hittar problem med sina gamla hus men det är viktigt att komma ihåg att så gott som allting går att fixa!

Det finns mängder med trådar om hur man kan renovera och vad man ska tänka på, bla en hel avdelning bara för just takfrågor. Det bästa är om du kan lägga in lite bilder på hur konstruktionen ser ut idag i dina frågor. Försök få med om det finns luftspalt, diffspärr osv.
 
Har du tur får du en massa bra reaktioner på din fråga i denna tråden. (just nu är det lite av semesterstiltje)

I annat fall är det blir det till att formulera en ny fråga i något av specialforumen. Håller med föregående att ju bättre du beskriver hur det ser ut i dag desto bättre svar kan du få.

Om du är helt säker på att det inte läcker in utifrån, då är det en fråga om kondens. I ett sovrum blir det mycket fukt genom kroppsutsöndringar. Ligger rummet på övre våningen kanske varm fuktig luft kommer upp från den nedre våningen. T.ex. fukt som bildas vid matlagning och dusch. En bra idé är att se över ventilationen inte bara i det mögelangripna sovrummet utan i hela huset, framför allt kök o badrum. (frågor för ventilationsforumet). När varm fuktig luft möter en kall yta, som t.ex. ett dåligt isolerat tak så fastnar fukten där i form av kondens och det blir mögel. I nyare hus sätter man plast för att förhindra detta, i äldre hus väljer man oftast att inte sätta plast eftersom det är omöjligt att få helt tätt i alla fall. Där kan man genom att välja rätt slags material förebygga mögelbildning. (frågor för takforumet och för byggnadsvårdsforumet). Undvik att ställa samma fråga i flera olika forum, det blir folk bara irriterade över....

Om du använder sökfunktionen kan du hitta folk som har haft liknande problem. Lycka till!:)
Detta fick jag fram när jag sökte på "mögel sovrum". Pröva olika sökord o se vad du hittar.
http://www.google.com/custom?hl=sv&...NYGYnQPfrYR4&oi=coopctx&resnum=0&ct=col2&cd=1
 
Redigerat:
Finns en mkt viktig sak att tänka på vid renovering av gammla hus. Sätt aldrig in täta plastfilmer mm (utom vid våtrum)! De husen är byggda för att andas.

Hittade bra material på nätet som andas. Men tyvärr får jag tydligen inte ge nåra tipps förns efter 50 inlägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.