Hej!

Eventuellt skall en ny Luft/Luft-värmepump inkopplas. Det brukar ju räknas som mer eller mindre en fast installation. En fundering som jag har är att vissa VP kopplas in via vanlig Schuko-stickpropp. Det är jag inte intresserad av. Men däremot skulle det kunna vara intressant att använda ett CEE-don som finns på lämpligt avstånd till kommande placering av utedelen.

Är detta Okej eller skall man förkasta denna fundering & gå på fast installation via egen Säkerhetsbrytare?
 
Grundprincipen är att man ska följa tillverkaren anvisningar. Så se vad dom säger och gör efter deras anvisningar. Kabeln till CEE donet kanske kan dosas och du kan sätta en säkerhetsbrytare där (under vissa förutsättningar).
 
Annars duger ju ett uttag utmärkt som frånskiljningsställe, fast uttaget måste ju antagligen skyddas av JFB (beroende på var det placeras).
 
Oavsett vad som duger enligt föreskrifterna ska man i första hand följa tillverkarens anvisningar
 
CEE-don till ute delen?

Bättre med en arbets brytare.
 
det går ju säkert att gå ut med en 3-ledare från detta CEE-don till en allpolig brytare och sen till pumpen. är det ett blått enfas CEE? är det 3-fas (rött) så är det inte säkert att du får grena av en enfaslast därifrån beroende på hur det är avsäkrat.
de flesta värmepumpar har strömförsörjningen till innerdelen, t.ex. panasonic, sanyo, mitsubishi. den jag känner till som har inkommande i ytterdelen är toshiba.
men det går ju alltid att dra in en EKK tillsammans med kylrören.
visst kan du sätta en stump gummikabel i ytterdelen och en stickkontakt till CEE-donet men pumpen är ju fast installerad, då ser det proffsigare ut om den är fast ansluten också..
 
Hej!

Det blir förmodligen fast installation. Bäst att ha det så i längden. EKLK från elcentralen fram till en säkerhets/arbetsbrytare & sedan den mjukare EKK till VPn.

Tillverkarens anvisningar säger:
-----------------------------------------------------------------
Power supply cord of outdoor unit shall be 1.5 mm ² (H07RN-F or 60245IEC66) polychloroprene sheathed flexible cord.

Connecting cable (Indoor unit/outdoor unit)
Wire type: H07RN-F or 60245IEC66 (1.0 mm²)
-----------------------------------------------------------------

H07RN-F är ju RDOE gummikabel. Men det är väl inte i enlighet med de Svenska föreskrifterna att använda detta i fast installation.


Vad gäller el-anslutningen så har jag idag Panasonic VP & där är el ansluten till utedelen, så även till de Toshiborna jag kollar på nu. Grannens Mitsubishi Electric är också matad via utedelen.
 
Jo, gummikabel används lämpligt som anslutningskabel i fasta installationer också, däremot är den inte gjord för fast förläggning d.v.s. den får ej klamras på vägg t.e.x. Man måste skilja på att "fast installation" och "förläggningssätt" är två helt olika begrepp.
 
Okej, så det skulle kunna vara okej att "tejpa fast" en gummikabel längs med de isolerade kylmedierören mellan ute & inne del?

Samt att dosa av EKLK-matningen på väggen & ta en gummikabel mellan denna dosa & VP-utedelen?
 
även fast det är ok och ibland medpackat i förpackningen så har jag aldrig använt gummikabel till nån VP jag satt upp, ser för billigt ut, dessutom åldras gummi och en VP kommer ju sitta på samma ställe. jag kopplar ihop med EKK mellan enheterna och matar med EKRK (innerdelen) eller EKLK (utedelen) samt sätter 2-pol brytare.
 
De VP jag tidigare varit med att montera har matats med EKLK fram till säkerhetsbrytare på utsidan av fasaden & sedan EKK vidare fram till utomhusdelen då EKK är flexiblare. Samt EKK mellan utomhus & innomhus enheterna.

Fortsätter med detta förfarande även med de kommande installationerna.
 
Är "apparaten" tillverkad utanför EU är det importören som har skyldigheten och ansvaret för att inkopplingsanvisningen blir den "rätta". Så för en pump tillverkad i tex japan är det inte alls säkert att orginalanvisningen är den rätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.