L
Hej!

Ska bygga en altan där en befintlig altan redan stått. Plintarna för den gamla altanen är gjuten med 45x70 stolpsko men jag har tänkt att ha 95x95 stolpar till den nya. Dock tror jag att det kan räcka med 70x70 stolpar då den gamla altanen hade 45x70 stolpar med 220cc mellanrum (med tak på).

Eller ska man ta av lite nertill på en 95x95 stolpe och pressa ner den i den gamla stolpskon. Orkar inte gjuta nya plint bara för detta faktum.

Altanen är 3m djup 5,8m bred.
 
Ta av lite nertill...Eller ta bort ena sidan på stolpsko´n, så att den ser ut som ett "L". Dra sedan fast den med frallor
 
L
Tack för ditt supersnabba svar!

Den förra altanen hade inget trallgolv utan golvet bestod av betongplattor.

Jag hade tänkt att ha plattorna kvar och lägga ut ett regelverk bestående av 45x95 reglar där jag har stöd av plattorna med max 1,5 m mellanrum och längst ut där plintarna sitter har jag tänkt att hänga en 45x145 bärlina på stolparna (mellanrum max 220 cm mellan plintarna).

Kan detta bli en bra lösning?
 
L
Vad menar du med frallor?

Ursäkta att jag är lite trög :)
 
C
Franska träskruv? *gissar*
 
L
Ahhaa borde jag ju ha räknat ut ;) tusen tack!
 
dijonken skrev:
Tack för ditt supersnabba svar!

Den förra altanen hade inget trallgolv utan golvet bestod av betongplattor.

Jag hade tänkt att ha plattorna kvar och lägga ut ett regelverk bestående av 45x95 reglar där jag har stöd av plattorna med max 1,5 m mellanrum och längst ut där plintarna sitter har jag tänkt att hänga en 45x145 bärlina på stolparna (mellanrum max 220 cm mellan plintarna).

Kan detta bli en bra lösning?
45x95 låter lite klent.. Då får du nog inte ha mer än c/c 60 mellan reglarna, åt båda håll alltså som ett rutnät.. Annars finns det risk för svaj..
 
C
Han skulle ha stöd över plattorna skrev han. :)
 
L
ja jag kommer att ha max 60 cc mellan reglarna. Alla reglar kommer på samma nivå, dvs plattorna kommer agera bärlina + den 45x145 reglen längst ut som är fäst i stolparna. Däremot hade jag inte tänkt ha några kortlingar mellan reglarna då jag antar trallen stabiliserar upp dessa? ska ha 28x120 som trall.
 
Ja, då blir det klockrent!!

Lycka till!!
 
L
Det var det jag ville höra ;) Tack för era synpunkter!
 
Glöm inte att lägga syllpapp mellan regel o platta
 
L
Det ska jag göra. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.