tjenixen,
nu kommer alla ny gifta mäns mardröm (tror ja)
svärmor kommer på besök, och jag har lovat att få upp barskivan/matbordet på väggen innan hon kommer, vilket inte är det stora problemet.
det stora problemet är att jag inte vet vart jag kan få tag i typ skivor som man kan ha till matbord som e fästa i vägen
jag ska asså sätta upp en skiva på vägen som jag och min fru ska ha som matbord (hennes begäran)och jag vet inte vart jag kan få tag i en matbords skiva eller vad det nu heter, plus jag vet inte vad jag ska ha för fästen så jag kan fästa den på väggen och om det behövs något mer än så.

så det jag behöver hjälp med är
1.vart köper jag en sån skiva som e färdig (oljad eller vad man nu gör med såna skivor efter som det ska användas som matplats
2.vart köper jag fästen,
3.om jag behöver något mer,

här nere kommer det vä'l en något av en skiss på hur det ska se ut så ni förstår
förlåt för dålig besk, och dålig stavning min svenska är inte den bästa då jag e dansk



vägg(profil)
|
|----skiva(profil)
|
|
 
Hej,

du stavar bättre än de flesta svenskar eller är jag trött som inte märker något...

Angående problemet så beror det lite på hur händig du är. det första jag hittar är bänkskiva från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10123675 - om väljer björk så finns den i 186x100x3,8cm, borde väl räcka? möjligt att det finns skivor som lämpar sig bättre på bauhaus eller annat byggköpcentrum.
konsoller bör väl vara rejäla för att klara att det hängas lite på det, största och billigaste jag hittar är från Harald Nyborg: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=7773&n=30100 ska du ha hela längden på skivan bör du minst ha fyra tycker jag.

Om du är väldigt händig hade jag satsat på att gömma infästningen i väggen som IKEAs lack-hylla gör, dvs. platta mot väggen som inte är större än skivans anläggning och rör svetsade på sig som man trär skivan på (långa, stora och många hål i skivan krävs givetvis i ditt fall).

/Per
 
Redigerat:
IKEA hade tidigare en färdig lösning på ditt "problem" . . .

Googla på "barbord ikea" så finner du flera annonser. Bilden nedan fann jag på fyndtorget.se

Hade själv ett likadant bord för många år sedan. Väggfästet löste jag med tre små vinkeljärn (ca. 45x45 mm) - behövs inga stora konsoler. Se bara till att fästet i väggen är stabilt. Vid gipsvägg - använd Molly eller motsvarande. Med bordsbenet på plats belastas väggfästet endast i rak, vertikal riktning.

26583.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.