Har ett fiskbensparkett spikat i tretonggolv i min lya. Golvet är vackert som attan, men det stör mig det inte är samma golv i hela lägenheten som jag gillar. Golvet är lite knarrigt o springor överallt vilet är charmigt kanske. Hur som så vill jag lägga nytt parkett på det befintliga, men vet inte om det går så bra då golvet idag är ojämt. Har lagt ut rätbräda o det är ganska så ojämt på sina ställen, några millimiter. Finns det sätt att fixa detta förutom att lägga flytspackel?

Ska man leta upp alla "gropar" o kilppa till pappbitar/plast för att bygga upp ojämnheterna? Gillar inte sviktande golv utan det måste bli bra om det ska va värt lägga golvet.
 
Jag brukar använda extra lumppapp.
 
Om det är isolerade gropar så är det enkelt att flytspackla - bara att hälla ut i omgångar och sen dra av mot gropens kanter med en rätbräda. När spacklat segat ihop en aning går man över kanterna på spackelytan och skrapar upp eventuella klumpar och ojämnheter som blivit där när man dragit av.

Vi har gjort så med gott resultat, utan tidigare erfarenhet av flytspackling. Det är inte alls lika svårt som att flytspackla "på riktigt" (vilket jag också provat, med dåligt resultat)
 
tackar! (vill nog inte spackla eftersom det blir knepigt att få bort i framtiden för den som vill få fram fiskbensgolvet igen)
 
Hur många mm skiljer det. Om det är 1mm eller 9mm spelar ju stor roll. Vi har också någon milimieters skillnad max 3 typ och vi tänkte köra med sån där plast mellan som jämnar ut mindre skilnader. Kommer inte ihåg vad den heter men den finns i byggvaruhandeln.
 
limpan86 skrev:
Hur många mm skiljer det. Om det är 1mm eller 9mm spelar ju stor roll. Vi har också någon milimieters skillnad max 3 typ och vi tänkte köra med sån där plast mellan som jämnar ut mindre skilnader. Kommer inte ihåg vad den heter men den finns i byggvaruhandeln.
Jo, det är 2-3mm som max hos mig med. Jag tror inte sådan plast kommer hjälpa faktiskt, även om den är tjockare. Ända rätta är att bygga upp groparna på nått sätt. enkelt gjort egentligen, sök upp groparna, sen klippa till plast / papp ungefärglit så ska det göra susen :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.