Observera att jag är amatör... Gör en tillbyggnad till huset med liggande takbjälkar som sluttar nedåt- alltså inga takstolar. Alla monteringsanvisningar jag sett är med takstolar, hur fäster man liggande takbjälkar? Vi har murat upp väggar med Finjas isoleringsblock och takbjälkarna ska ligga delvis på ny vägg liksom befintlig vägg där takstolar redan finns. Ska man fästa nya takbjälkar i gamla takstolar? Såga ut blocken eller fästa precis som man gör i vanliga fall med takstolar?

Alltså, det befintliga huset ligger i vinkel, denna vinkel utgör en hel vägg på kortsidan och en halv vägg på långsidan och därefter har vi murat upp nya väggar. Detta gör att de nya takbjälkarna läggs på samma murvägg som de befintliga.. Kanske får visa bilder för att förklara, men har någon ett tips??
 
Kanske inte riktigt har förstått, men borde inte vanliga balkskor vara en bra lösning?
 
Ok, balkskor, pulpettak.. Men hur fäster man balkskorna i väggblocken? Ska man såga ur för balkarna och fästa balkskorna direkt i väggen sedan? Kanske rentav gjuta in dem?
???
 
Pulpettak antar jag,
Mitt tips: såga ut för lutningen(fallet) på taket och sedan fästa takbjälkarna med 80x80 vinklar(beroende på storlek).

Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.