teddybear11 skrev:
Vet inte om det är Donald själv eller om någon skriver åt honom .....
Detta är ju en klassiker, du skriver: ... inte min favorit ... bygger själv nåt annat än ÄH...
Tror du verkligen att någon tror på att du inte har med ÄH att göra bara för att du låtsas
ta avstånd med dessa uttryck?
Attityden du har är slående lik den vi såg i Plus-programmet om ÄH.
Hur kan man över huvud taget få anklaga folk här för att ha handikapp.
Det sakliga finns inte med i ditt inlägg om vad i så fall skulle vara så bra. Är det panelen
som du kan läsa om här? Är det plastmattorna? Eller är det kanske duken under tak-
pannorna i stället för riktigt trä?

Hela ÄH-konceptet är byggt på en metod som är så illa förlegad, men som som man
"sitter fast" i p.g.a. tillverkningsprocessen. Utan torparbjälklaget kan man inte bygga
ett ÄH. Vid en undersökning av tusentals hus med just den typen av grund fann man
att c:a 55 procent av husen hade någon form av problem i krypgrunden.

Grunden till huset är verkligen viktig! Är den skit ... hur ska då resten av huset
vara bra? Har svårt att förstå hur man kan argumentera mot bättre vetande och en
enig expertis.
Hustillverkaren bekräftar själv problematiken genom att sälja på kundenen avfuktare
till utrymmet ... säger inte det allt?
Till dom som äger ett ÄH rekommenderar jag att ofta kontrollera krypgrunden och
även installera en fuktmätare så man lätt ser om man är i närheten av kritisk nivå.
Jag anser att man bör göra skillnad mellan huskonstruktion och problem som uppstår pga att Ä-hus falerar totalt i sitt ansvar som hustillverkare.

Många vet ju uppenbarligen väldigt lite om själva husen men kommenterar ändå flitigt i negativ bemärkelse. (Det ingår avfuktare och fuktmätare och vid rätt förfarande vid grundläggning kommer nivåerna aldrig ens i närheten av 72 % luftfuktighet.) Den tidigare uteluftsventilerade grundkonstruktionen var helt klart en stor risk. Hur det fungerar med tät grund och avfuktare återstår att se. Själv skulle jag aldrig bygga krypgrund på mark bestående av annat än sand eller liknande väldränerande material (oavsett fabrikat).

Ä-hus tillverkar bra, prisvärda hus men tyvärr klarar inte företaget av sina åtaganden om det väl skiter sig. Det sistnämnda är mer än väl en fullgod anledning till att välja en annan hustillverkare, men det innebär inte per automatik att alla 30 000 uppförda hus är sämre än andra alternativ...

/ Magnus
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Jag anser att man bör göra skillnad mellan huskonstruktion och problem som uppstår pga att Ä-hus falerar totalt i sitt ansvar som hustillverkare.

/ Magnus
Absolut! Men när båda dessa faktorer sammanfaller på ett negativt i samma företag är det garanterat läge att dra öronen åt sig. Ett husföretag som har mycket problem i produktionssteget (och konstruktionen) MÅSTE visa ett större intresse och ha en fungerande organisation för att korrigera problemen.
 
kungkokos skrev:
Absolut! Men när båda dessa faktorer sammanfaller på ett negativt i samma företag är det garanterat läge att dra öronen åt sig. Ett husföretag som har mycket problem i produktionssteget (och konstruktionen) MÅSTE visa ett större intresse och ha en fungerande organisation för att korrigera problemen.
Utifrån vad jag har kunnat läsa mig till uppstår/beror de flesta fel vid monteringen av modulerna, inte på konstruktionen. Därmed inte sagt att jag försvarar deras beteende vid uppkommna fel..

Vi är jättenöjda med vårt Älvsbyhus, har en relativt låg energiförbrukning och inga direkta fel att tala om. Nu i efterhand förstår jag att vi haft tur, både med grundläggarna, bygglaget, vädret och själva modulerna... Verkligheten hade (uppenbarligen) kunnat se helt annorlunda ut vilket gör att man spelar högt med bankens pengar. Detta gör det svårt även för mig som nöjd Älvsbyhuskund att rekommendera andra att köpa Ä-hus som de behandlar reklamationsärenden idag...

/ Magnus
 
Redigerat:
Snailman skrev:
nu är det ju vissa husfirmor som i analogi med volvo och lokala garaget --

Det har ju i vissa fall jag läst om som om Volvo anställt dem som var för dåliga för att få jobb på lokala garaget, och dessutom anställt de sämsta kontrollanterna som finns att uppbringa i landet för att kolla upp att dessa sätter ihop bilen riktigt...

Dessutom som om de när din bil levererats, syns att de sovit i den, och uträttat sina behov på golvet i bilen..


Här ett exempel: [länk]


Jag påstår inte att det här händer vid varje älsbyhusbygge, men man ska vara medveten om att det har hänt tidigare, och att det då inte förefaller otroligt att det även kommer att hända igen någon gång...

Dessa fel beror ju inte på hustillverkaren utan på det bygglag som har monterat huset, det spelar ingen roll vilken hustillverkare du väljer om du inte har duktiga snickare som monterar det åt dig.
 
Vi är väldigt nöjda med vårt Älvsbyhus, det där med dålig kvalitet är ju mest skitsnack.
Vårt hus håller väldigt bra kvalitet och är otroligt bra isolerat vilket den smått otroliga energiförbrukningen visar 11 000 kwt på ett år och då ingår byggelen i det, visst vi har en braskamin som vi eldar ofta i men ändå, vi har iallafall 156 kvadratmeter att värma upp, småbarn (tvättmaskin går jämt) datorer osv.
Mäklaren som värderade vårt hus sa att det var väldigt bra siffror men var inte direkt förvånad efetrsom det är ett Älvsbyhus. Vill höja standarden så gör man som hos alla andra hustillverkare och beställer det som går eller gör det man kan och vill själv, vi har både kakel i köket, toaletter och klinker i hallen innbyggnadskök, häll medmera ......................
 
Anekdotiska berättelser, oavsett om de bekräftar dålig kvalité eller dementerar säger väldigt lite om den genomgående kvalitén för en viss tillverkare. Det är ju självklart jättebra för den enskilda familjen att de är nöjda med just sitt hus men om man står inför att välja leverantör så behövs ju fler åsikter. Det verkar ju som det finns en hel del som har upplevt just att Älvsbyhus är dåliga på att ta hand om de kunder som inte har haft tur och fått ett felfritt hus.

11000 kW låter väl ganska rimligt. Vi gör av med 13500 på 180 kvadrat utan braskamin.
 
Snurrepurran skrev:
Vi har nog till sist valt bort älvsbyhus. För "bara" 200' mer kan vi få ett hus med platta på mark, parkett och kakel och klinkers och högre grundstandard i övrigt. Och ett företag som känns mycket säkrare med tanke på rykte och så (Björklidenhus).
Min bror byggde med platta på mark, efter 3 år fick de en vattenläcka som inte upptäcktes förrän det var för sent (hade aldrig hänt om de haft krypgrund) det finns för och nackdelar med allt!!:surprised:
 
BobbyEwing skrev:
Anekdotiska berättelser, oavsett om de bekräftar dålig kvalité eller dementerar säger väldigt lite om den genomgående kvalitén för en viss tillverkare. Det är ju självklart jättebra för den enskilda familjen att de är nöjda med just sitt hus men om man står inför att välja leverantör så behövs ju fler åsikter. Det verkar ju som det finns en hel del som har upplevt just att Älvsbyhus är dåliga på att ta hand om de kunder som inte har haft tur och fått ett felfritt hus.

11000 kW låter väl ganska rimligt. Vi gör av med 13500 på 180 kvadrat utan braskamin.

Jag menar att det är inte huset det är fel på när man får problem, har man lyckan att få tag i bra snickare så tror jag att de flesta husbyggare blir nöjda oavsett vilken hustillverkare man har valt.

13500 i totalförbrukning för ett hus på 180 kvadrat är otroligt lågt, om man tittar i normerna som elbolagen tar fram så ligger en normalförbrukning på ett stort hus mycket högre (även om det ligger i Skåne) Vår förbrukning är den totala med uppvärmning och hushållsel.

Genomsnittlig totalförbrukning för villa/radhus i Sverige är 23 000 Kwt/år.
http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=47760&epslanguage=SV&redirect=1#
 
Redigerat:
Nej, du har helt rätt i att vilka hantverkare man har är väldigt viktigt. Men förutom det så anser jag att en annan ytterst viktig faktor är just hur leverantören agerar när det blir problem och just där har man fått höra (obs, min subjektiva uppfattning) ganska många mindre roliga historier från familjer med Älvsbyhus. Om inga fel finns på huset är ju naturligtvis allt frid och fröjd oavsett leverantör.

Det är förvisso i Skåne och vi är ganska duktiga på att snåla med elen. Beräknad förbrukning för huset var 15500 när vi byggde, så det är ju bara trevligt att det drar mindre. Och ja, det är totalförbrukning. Nu under sommaren, när inget går åt till el så gör vi av med ungefär 360 kWh i månaden, men med flvp så går det ju naturligtvis upp ganska mycket de månader det blir kallt, vilket förvisso är tämligen få.

Detta var väl dock väldigt OT ;)
 
BobbyEwing skrev:
Nej, du har helt rätt i att vilka hantverkare man har är väldigt viktigt. Men förutom det så anser jag att en annan ytterst viktig faktor är just hur leverantören agerar när det blir problem och just där har man fått höra (obs, min subjektiva uppfattning) ganska många mindre roliga historier från familjer med Älvsbyhus. Om inga fel finns på huset är ju naturligtvis allt frid och fröjd oavsett leverantör.

Det är förvisso i Skåne och vi är ganska duktiga på att snåla med elen. Beräknad förbrukning för huset var 15500 när vi byggde, så det är ju bara trevligt att det drar mindre. Och ja, det är totalförbrukning. Nu under sommaren, när inget går åt till el så gör vi av med ungefär 360 kWh i månaden, men med flvp så går det ju naturligtvis upp ganska mycket de månader det blir kallt, vilket förvisso är tämligen få.

Detta var väl dock väldigt OT ;)

Fantastiska siffror även för Skåne, ni har verkligen ett energisnålt hus och det är bara att gratulera er. Man kan ju tro att ni har byggt ett Älvsbyhus:rolleyes:.
 
ludde23 skrev:
Fantastiska siffror även för Skåne, ni har verkligen ett energisnålt hus och det är bara att gratulera er. Man kan ju tro att ni har byggt ett Älvsbyhus:rolleyes:.
Vi gör av med ca 14- 15 000 KWh totalt på 190 kvm Götenehus (den gamla väggen) i Uppsala med en IVT490. Så himla fantasktiska siffror är det väl inte?
 
citat:

Hej!

"Bor sedan två år i ett nybyggt Götenehus. Elförbrukningen ligger drygt 60% över deras energiberäkning. Jag har hört att nya hus "drar" lite mer den första tiden, men jag tycker detta är alldeles för högt. Vi lever som folk gör mest dvs duschar en gång om dagen och har ca 20-21 grader varmt. Den höga förbrukningen noterades i protokollet vid garantibesiktningen och jag vill ha någon form av utredning gjord, men Götenehus vill inte göra någonting. Någon som har erfarenhet av liknande situation?"
 
Men ludde23, länken du anger är mer än 2 år gammal, vad säger det om götenehus idag???....
Att det blir kan fel är väl alla medvetna om och jag uppfattar att i artikeln är Götenehus medveten om att något är fel och försöker förhindra att andra drabbas på samma sätt. Vad som är viktigt är ju hur företaget hanterar de uppkommna felen.
Tyvärr är det väl här Älvsbyhus brister, det är svårt att få några fel fixade, de har sina egna normer och vad gör de för att förhindra att felen uppkommer igen? Ex att det snöar in på vinden är ganska vanligt här i skåne ( minst 3 av mina grannar har det hänt för hus byggda 2006-2008). Fortfarande kan man ibland läsa om detta fel som finns på nybyggda Älvsbyhus...

Att få en energiförbrukning över den beräknade är väl inget svårt, höj temperaturen till +26 grader inomhus, bada i stortbubbelbad varje dag, värm uterummet med elvärme, tvätta små tvättar och torktummla en handduk, lämna alla lampor på mm.
Lite handlar ju energiförbrukning om vilket beteende man som konsument har, hur stor familj det är mm. Visst vi gör av med mer än 20 000kWh, men jag vägrar ha det kallt... Någon annan skulle nog kunna få ner energiförbrukningen åtskilliga kilowattimmar... Därför är det väl ganska irrelevant att prata om förbrukning om man inte är en normalfamilj med ett normal beteende, bor på samma plats och vintrarna är detsamma...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.