Hej vi vårt sommarvatten stängs av på vintern men nu vill vi bygga bastu och dusch och behöver således även vintervatten. Problemet är att vi delar pump med grannar och pumphuset är på andra sidan vägen så det skulle bli en enormt dyr historia att dra om ledningarna, tror jag.

1. Kan man köra i sådan dära värmetrådar som gör att vattnet håller sig varmt året om?

2. Vad tror ni att det kostar att gräva cirka 100 meter för att installera vintervatten? Vi är där så sällan på vintern och jag har hört att vintervatten alltid är osäkert om man inte bor i huset och har cirkulation.

Man kan sammanfatta frågan med hur får jag billigast vatten ur kranen på vintern ;)

Vad tycker ni?
 
Värmeslingor på 100 meter låter dyrt och krångligt. Om det går att gräva ner till frostfritt, alternativt gräva ner en bit och sedan isolera ovanför rören är det säkert långt bättre. Ingen aning om vad det kostar att hyra in en grävare, verkar variera väldigt enligt de trådarna jag läst. Kanske kan du förena nytta med nöje och hyra en minigrävare? Kanske inte billigare, men troligen roligare. ;)

Om det finns möjlighet att hämta vatten i pumphuset under vintern är det absolut billigaste att hämta vatten i dunkar och fylla på en större dunk/tunna i huset. Sedan skaffar du en pumpautomat och kopplar in på vattenledningarna i huset. Då kommer du undan med någon tusenlapp men får hämta vatten. Jula säljer ut en pumpautomat utan tank för 300 spänn. Så gjorde vi i stugan för att få vintervatten då det inte fanns något annat alternativ för oss.
 
Och det handlar inte bara om er vattenledning, kanske står inte pumpen i ett frostfritt hus? Ledningen från källa till pump måste också fungera vintertid.
 
Jorå pumphuset är uppvärmt. Vi är fyra fastigheter som delar på huset och vi är de enda som inte är permanentboende.

Finns det ingen som har någon idé om hur man på billigaste sättet kan ordna vintervatten. Att gräva själv är inget alternativ eftersom slangen går under en väg.
 
Det billigaste alternativet fick du i första svaret. Annars är det bara att ringa och begära in offerter för grävning. Själv tror jag att 100 meter värmekabel kan vara klurigt men kolla i elforumet vad de tror om den idén.
 
Tack för svaret!

Kopplade ni den lilla pumpen till varmvattenberedaren sen? Det låter ju smidigt i så fall. Vi behöver inte dricksvatten för det kan man ju hämta och sen värma utan problemet är som sagt till duschen och bastun som vi planerar att bygg.

Tror ni att det funkar att ha varmvattenberedaren kopplad till dunkar och pump istället för slang?
 
Här kan du se hur vi gjorde.

Jag satte en kulventil på befintlig ledning för inkommande vatten. Efter den monterades en t-koppling. Ena ledningen fortsatte sedan som vanligt för inkommande vatten och den andra fick en kulventil och efter den sitter pumpen som hämtar vatten från dunk. Anledningen till att det är två kulventiler är för att stänga av "sommarvattnet" när man kör med pumpen så att man inte trycker ut allt vatten i ledningsnätet. Med den andra kulventilen stänger jag av vintervattnet när de slår på sommarvattnet.
 
Och kulventiler kan frysa sönder om man inte har det frostfritt jämt.
 
Det kan de säkert, precis som pumpen. Därför ser vi till att tömma ledningar och pump när vi lämnar stugan under vinterhalvåret.
 
Om ni är fyra som delar på huset och dom andra bor permanent, kan du inte dela på vattnen från någon av de andra då?
 
Gör ordentligt och gräv istället, inga konstigheter att gräva över en väg, det gör man alltid och har gjort så i alla tider. Det är lite mera att fixa med tillstånd och information till grannar men det handlar bara om några timmar.
 
Vi har precis installerat vintervatten i vårt fritidshus. Grävning kostade 350kr/h (totalt 16h för 110m). Jag tyckte det blev så billigt att jag dricksade lite när det var färdigt.

På vintern vill vi kunna kallställa huset helt. Så som det gjorts de senaste 60 åren.
För att kunna göra detta så har vi installerat värmekablar i rören på utsatta ställen (pumphus plus införing i huset).

Jag funderar även på att ha en fast installation med en kompressor i pumphuset som trycker ut allt vatten ur systemet genom en enkel knapptryckning. Förhoppningsvis fungerar detta även bra på diskmaskiner, vvb osv.. Vi får väl se efter vintern :)

Vi kommer nog vara där en hel del på vinterhelgerna så att kunna tömma systemet på ett enkelt sätt är ganska avgörande..
 
Skall tillägga att vi stötte på berg också när vi grävde.

Det var inte en särskilt lång sträcka, några meter bara. Istället för att spränga oss ned till frostfritt djup så lade vi isolering istället. Som en extra försäkring tog vi lite omkringliggande jordmassor och lade ovanpå som en limpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.