Är det någon som har några tips till hur man putsar en källarvägg? Vilken typ av nät bör man använda? Hur fäster man nätet osv.

//Jonas
 
vad är källarväggen av?
gaia
 
Det är en putsad betong vägg, där putsen börjat trilla ner.
 
Hej igen!
Jag tror inte du ska ha något nät på väggen för att putsa den.Knacka bort allt som siter löst ( ta inte i för mycket!) och putsa igen med en bruk som lämpar sej för betong. Man ska bara förvattna ordentligt (viktigt!!!) innan man lägger nytt puts. Du kommer att bli överraskat hur bra det fäster på väggen. Det blev i alla fall jag. När allt lös puts blev bortknackat så kunde jag se halmen (isoleringen?!?) här och där stickande ut . Jag trodde inte att jag får det i ordning igen och var nära ett nervsammanbrott.... men du skulle se det nu! Det duger mer en väll för en källarvägg, om jag får säga det själv. Jag har inte gett mej på att kasta den nya putsen som proffsen gör men använde skånskan (plåtbräda med handtag) och tryckte in putsen mot väggen. Det är ungefär som att spackla. En del ramlade på golvet men bara från brädan och inte från väggen! Sen ska man slätta den nya ytan med putsbrädan innan det hinner storkna. Är det cementputs så härdnar den snabbt så man ska blanda putsen i portioner och ta det i omgångar = 2-3m2 yta åt gången. En god råd: köp riktig verktyg redan innan du börjar =skånska + putsbräda och pusla inte med triangelformade mursleven som jag gjorde och ångrade! Några m2 blev mindre bra. Ang sorten av putsbruk - fråga i afärren och där vet dom vad du ska ha - Finja och Optirock produkter -sök på deras hemsidor. Någon av dom har s.k. "reparationsbruk". Ju finare sand är inblandat desto slätare yta man får. Sand skaffar man nog separat och blandar efter anvisningen. Har du djupa hål - fyll dom i omgångar. Har en gammal kärring klarat att putsa en källarvägg så kan vem som helst klara det. Man får snygg och tålig väggyta för billig penning. Verktyg är dyra men du kanske får fler tillfällen att använda dom när du kommer i gång. Börja på ett ställe där finishen är inte så viktig och träna dej upp till paradväggen. Gummihandskar är ett måste even för dom tuffa för bruket torkar ut skin och är något frätande (cement). Det är inte så svårt som man tänker. Mina erfarenheter är begränsade till ca 30m3 väggyta putsat med KALKPUTS så jag hoppas att du får fler goda råd från andra hål.
Lycka till!
gaia
 
  • Älska
Vardagsrum
  • Laddar…
Tack så mycket för ett bra svar! :D
 
Instämmer!
 
Hur lång tid tar det ungefär för en puts-nybörjare att putsa 3x2 meter? (Timmar/dagar/vecka?)
 
Hej,
Får jag hänga på lite här. Har också en gammal källarvägg där putsen börjat släppa och här och var finns djupare hål (kratrar) efter grova skruvar mm. Hur hårt behöver man gå på den gamla putsen, kan man putsa direkt på den där halmen (isolering?), behöver man grunda eller prima? Jag har tänkt använda kalkputs eftersom huset är från 1946 och jag tror att gamla väggen är putsad med det - andra förslag?

Bohult
 
Hej Bohult!
Har du ingen halm i väggar så behöver du inte skaffa någon heller. Annars går det bra att bara fylla på med kalkputs och jämna ytan fint till slut - det fastnar bra. Gör precis som det var gjort: och använd samma putssort!!!! Är det kalkputs du har på väggarna så är det enbart kalkputs du får använda till reparationer -viktigt! Ta en bit till byggmarknaden så kanske finns det någon som kan säga vad det är för puts du har. Gissar att 1946 kan troligen vara kalkputs.
Du ska inte gå hårt åt det gamla! Ta bort alla bomar och det som sitter löst och smulas sönder men slit inte bort putsen där den sitter bra. Oftast är det närmast golvet som det är mest skadat och poröst och det kan du ta lätt bort. Är väggar målade så måste du ta bort färg innan du kan putsa.
Jag använde ingen grundning - enbart vatten eller kalkvatten från hinken där jag tvättade mina verktyg :).
Ingen primer behövs.Glöm inte vattna, vattna, vattna före och efter putsningen. Annars kan man få torrsprickor - inget farligt och går att putsa över igen . Jag fyllde håll som var djupare än 5 cm i 2 omgångar. Det tog lång tid innan det torkade på dom värsta ställen ( månader) men till slut blev det riktigt bra. Putsen sitter kvar än :).
gaia
 
Hej,
Tusen tack för ditt svar, har varit på semester och inte så aktiv på nätet. Isoleringen som finns i nuvarande vägg heter, enligt en skånsk kompis, nikeplattor och består av trä/cement, inte halm som jag trodde först :).
Bohult
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.