Detta kommer att bli vårt hus i snar framtid...
Va tycks?? :)
 
  • image001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är gatan?
Hur är väderstrecken?

Ni har gjort ett väldigt märkligt långt smalt förråd. Mycket yta som ger ganska lite effektiv förvaring/m2.

Det känns väldigt öppet från entren rakt in mot sofforna. Dessutom vänder sig soffan helt mot en TV och inte mot fönstren, men det kanske inte är någon utsikt? Samtidigt så känns det trångt att gå in i vardagsrummet med den möblering ni föreslår.

Våtutrymmena är utspridda i varsitt hörn av huset. Det brukar bli dyrare än att samla ihop dem.

Det är också mycket korridor i huset. Om ni offrar fönstret i änden på korridoren och ändrar lite, så kan ju änden av korridorens yta ingå i badrummet och/eller tvättstugan istället, kanske till mera nytta.

Det är snyggt att ha kaminen mellan fönstren så som ni har planerat, men inte till så stor nytta om man ska ha den för att värma huset med.

Jag vill inte göra er ledsna, men den här planlösningen inspirerar mig inte alls. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Men det är min högst personliga åsikt och behöver inte betyda att den inte är rätt för er.
 
Bytte till en lämpligare rubrik
 
Jag tycker personligen inte om att blanda vardagsrum med matplats. Vet inte hur ni tänkt det men bordet i vardagsrumet kanske är ett matbord för finmiddagar, annars tycker jag att det ligger för nära soffdelen. Det ser inte ut som att ni har några barn heller? för om ni har det så kommer det bli väldigt svårt att njuta en middag med goda vänner samtidgt som att barnen vill se tv. Det jag gillar med planlösningen är att sovrummen inte ligger i direkt anslutning till vardagsrum och kök, utan lite avsides. Sen förstår jag inte personligen varför man vill bygga ihop garaget med huset.
 
Hejsan!

Nu ska vi se var jag ska börja...
Vädersträck: Norr mot ingången, söder mot vardagsrummet. Gata har vi i söder fast nedanför slänten ca 4-5 m. Ej hårt trafikerad. Plus utsikt över nissan ;)

Förråd: De har jag gjort så lite som möjligt eftersom jag ej är någon samlare. Om en ny sak ska in åker en gammal ut. Min svärföräldrar har ett sådant förråd och jag har varit och tittat. Tror med stor sannolikhet att det kommer att tillgodose vårt behov.

Hall: Det var meningen att väggen skulle komma ut en bit till, men vi var tvugna att ändra pga takstolar och "bärmöjligheter". Om du fattar :surprised:

Vardagsrum: Det kommer att finnas en fotölj el liknande i det vänstar hörnet. Där kommer man kunna sitta och mysa och titta ut. Men jag fattar vad du menar. Tvn är sambons område. Det är bäst att ge honom lite;)
Kan kanske va lite missvisande i storlek på möbler. Stämmer ej till hundra....

Våtutrymmen: De va vad vår rör "nisse" sa också. Men den kostnaden får jag leva med:D Inte fel med söder/väster sol i ett stort badrum.

Korridoren: :rolleyes: Ja den har varit ett hett ämne här hemma. Från början hade vi tagit bort fönstret och byggt ut badrummet. Men det blev jätte mörkt!! I det fönstret kommer eftermiddagssolen och lyser upp hela den delen. + att jag kommer att ha ett mini galleri i korridoren:D

Kaminen: kommer att vara som mysfaktor bara. Någon gång ibland när man vill "lyxa" till det.

Ingen fara. Alla har rätt till sin åsikt:)... tack för dessa.

Mvh/ Nissaryd



pinebar skrev:
Var är gatan?
Hur är väderstrecken?

Ni har gjort ett väldigt märkligt långt smalt förråd. Mycket yta som ger ganska lite effektiv förvaring/m2.

Det känns väldigt öppet från entren rakt in mot sofforna. Dessutom vänder sig soffan helt mot en TV och inte mot fönstren, men det kanske inte är någon utsikt? Samtidigt så känns det trångt att gå in i vardagsrummet med den möblering ni föreslår.

Våtutrymmena är utspridda i varsitt hörn av huset. Det brukar bli dyrare än att samla ihop dem.

Det är också mycket korridor i huset. Om ni offrar fönstret i änden på korridoren och ändrar lite, så kan ju änden av korridorens yta ingå i badrummet och/eller tvättstugan istället, kanske till mera nytta.

Det är snyggt att ha kaminen mellan fönstren så som ni har planerat, men inte till så stor nytta om man ska ha den för att värma huset med.

Jag vill inte göra er ledsna, men den här planlösningen inspirerar mig inte alls. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Men det är min högst personliga åsikt och behöver inte betyda att den inte är rätt för er.
 
Nej inga barn... kanske kommer i framtiden. Om så är fallet så får kanske en tv sättas in på rummet;)
Matbordet kommer kanske mer användas som finbord, med tanke på barbordet i köket.
Jag och min sambo är mycket för öppna planlösningar. Som jag sagt innan är inte alla det... Garaget vet jag inte... blir smidigt när det regnar och snöar :D

Tack för inlägget!

Mvh/ Nissaryd

surfarn skrev:
Jag tycker personligen inte om att blanda vardagsrum med matplats. Vet inte hur ni tänkt det men bordet i vardagsrumet kanske är ett matbord för finmiddagar, annars tycker jag att det ligger för nära soffdelen. Det ser inte ut som att ni har några barn heller? för om ni har det så kommer det bli väldigt svårt att njuta en middag med goda vänner samtidgt som att barnen vill se tv. Det jag gillar med planlösningen är att sovrummen inte ligger i direkt anslutning till vardagsrum och kök, utan lite avsides. Sen förstår jag inte personligen varför man vill bygga ihop garaget med huset.
 
Jag kan kanske hålla med om att jag inte blir superinspirerad. Men jag tror att jag vet vad mitt "problem" är; Jag tycker att ni tar en väldigt enkel och straight forward planlösning och krånglar till den onödigt mycket. Det är mycket små "prång" och krökar och småväggar som jag inte tycker att ni får utdelning för. Jag tror på less is more vad det gäller planlösningar. Det håller nere kostnader och det håller över tiden. Det här med spottar och ryggåstak håller ju redan på och tappar och en sådan idiotisk idé som ett par trappsteg ner till ex vardagsrummet tror jag att det är många som kommer att förbanna om ett par år (som dessutom kostar i storleksordningen 50 000 hos vissa huslev och ännu mer hos andra).
 
Lite mer input (från mig som har barn): hallen är för liten (om ni någonsin planerar för barn eller planerar att kunna sälja till någon som har barn), jag skulle också lägga master bedroom åt utsikten (men det kanske är en solinstrålnings och värmefråga?). Och jag håller med om möbleringen av vardagsrummet - men det kanske är svårt att ta tillvara både utsikt och tv-tid?
 
Är det negativ kritik.... är nog en aning trött här på kvällskvisten :surprised:
Vi hade tänkt oss ett trappsteg till vardagrummet, men som du skriver så blev det för dyrt. Vårt hus kommer dock vara ett lösvirke, så ingen husleverantör för våran del.
"Sprången" och krökarna ser jag lite som dekor eller design i sig själv.
Jag är säker på att vi kommer att ångra oss på en del punkter sen när huset väl är färdigt. Men det gör väl i alla fall 90% av alla husbyggare :rolleyes:
Och jag ser INGEN anledning att sälja vårt hus. Man vet ju aldrig vad som kan hända. Men om jag får som jag vill så ska jag begravas på tomten:D;)

Tack för ditt inlägg!!

Mvh/ Nissaryd
Rebeckaf skrev:
Jag kan kanske hålla med om att jag inte blir superinspirerad. Men jag tror att jag vet vad mitt "problem" är; Jag tycker att ni tar en väldigt enkel och straight forward planlösning och krånglar till den onödigt mycket. Det är mycket små "prång" och krökar och småväggar som jag inte tycker att ni får utdelning för. Jag tror på less is more vad det gäller planlösningar. Det håller nere kostnader och det håller över tiden. Det här med spottar och ryggåstak håller ju redan på och tappar och en sådan idiotisk idé som ett par trappsteg ner till ex vardagsrummet tror jag att det är många som kommer att förbanna om ett par år (som dessutom kostar i storleksordningen 50 000 hos vissa huslev och ännu mer hos andra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.