Vi ska renovera/bygga om rätt mycket i vårt hus (byggt -65, tillbyggt -80).

Just nu funderar vi på en planlösning i stil med den i bifogad bild. Norr är uppåt på bilden och man kan säga att det är ett trädäck hela ytan från matplatsen i väster till sovrummet längst i söder - i framtiden är det tänkt att bli ett uterum i anslutning till matplatsen.

Den "tomma" ytan längst upp till vänster (nordöstra hörnet) ska bli bastu och det förvuxna handfatet är ett hörnbadkar - jag hittade inga passande symboler i Smartdraw 2009. :)

Rummen ungefär mitt i huset är tvättstuga och pannrum (de två HW symboliserar hydrofor och VVB, det ska in mer grejer där naturligtvis).

Vad tor ni? Rent spontant är det lite "död ytan" mellan vardagsrumsdelen och passagen till den "privata" delen med sovrummen. Vi vill gärna ha alla sovrum samlade i den "privata" delen.

Entrén är mitt på den norra långsidan (längst upp i bilden).

Manicken som står vinklad 45 grader mittemot slutet på köksbänken ska symbolisera en kamin av något slag, men form och placering stämmer nog inte riktigt.
 
  • screenshot_nyplan_inredd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Planeringen ser ju bra ut, det enda som jag ser är att hallen kan bli lite tråkig.

I vilket program har du gjort ritningen? Ser väldigt proffsigt ut.

/Henrik
 
Vi har funderat lite på att bygga ut en liten grej vid entren så att det blir lite rymligare och större möjligheter att göra det hemtrevligt. Eventuellt vill vi ha ett "hål" i väggen som går mot vardagsrumsdelen för att få lite mer rymd.

EDIT:
Du kanske menade den långa "korridoren" i den privata delen - det får vara som det är i den delen.

Jag har ritat det i en trialversion (7 dagar) av Smartdraw 2009, det var lätt att använda om än lite instabilt (kraschade och förstörde sparade filer ett par gånger).
 
Redigerat:
Hejsan!
Bra ritning, bästa jag sett på ett tag (=
Om ni är mycket för matlagning så kanske ni ska tänk om köket och göra det lite större. Om inte så ser det riktigt bra ut.
Det viktiga är att ni ser något man blir glad av när man kommer in i hallen. Något som representerar er! Ett litet tips bara...;)

Mvh/ Nissaryd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.