Behöver era synpunkter på planlösningen..

Det är ett 2 planshus i stil med en stram lada alá Black Barn från Pinchouse.

Det är en del dödyta på entreplanet men det är medvetet då vi vill ha en viss "flow".

Tar dock tacksamt emot andra lösningar, framför allt på wc/teknik-rummet, entren med för få garderober?, övre större badrummet.

Vi är 4 st varav två killar på 10 o 12 år
 
  • Byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag upplever entre´planet som ofullständigt. Tvättstuga på ov tycker inte jag är praktiskt. Arb.rummet i kupan verkar vara en nödlösning. Mycket negativt på en gång, men huset har många fina lösningar t.ex. kök/ matplats/ vardagsrum. Jag har villa Björkenäs från Eksjöhus som favorit, speciellt entre´våningen. http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/2-plan/Bjorkenas.aspx
 
tack grävaren för svaren.
det är inte lätt att förstå planlösningen.

Arbetsrummet är inte i en kupa. Det är fullhöjd på hela övervåningen + öppet till nock.

När det gäller tvättstugan så resonerar vi så här:

Vi har idag en tvättstuga på undre planet. När ungarna o vi själva tar av oss kläderna på kvällen så lägger vi dem i en hög på övervåningen för där har vi våra sovrum + badrum. Sedan måste de bäras ned för att tvättas, sedan bäras upp igen för där har vi garderoberna. Varför inte slippa det o ha de på samma plan tänkte vi.

Våra ungar är stora nog att inte behöva spolas av i tvättstugan så vi finner ingen bra anledningen till att ha den på undre våningen. Det vi riskerar är att undervåningen blir vattenskadad om det händer något samt ev. ljudstörning från maskinerna men vi har tänkt på detta.

Vi tar tacksamt emot mer synpunkter..
 
Hejsan!

Vi har nog svängt fram och tillbaka med våra ritningar i 3 år!... Och vi kommer säkert att hitta många fel när huset väl står där.

Men annars såg dina ritningar ok ut. En sak funderar jag över: Är det "hela" väggar till vardagsrummet, från golv till tak allså?
Alla vill ju inte ha öppen planlösning, men jag kan känna att det kommer kännas väldigt instängt om man inte kan se i alla fall köket.

Mvh/ Nissaryd
 
Hej Nissaryd
Tack för responsen. Oj, har ni hållit på i 3 år!? Vi är väl uppe i 1 år med denna planlösning..

Ja, det är hela väggar mellan kök o vardagsrum. Jag har aldrig gillat öppen lösning mellan just de rummen och det är väl tvärtemot vad de flesta bygger idag. Det finns givetvis för- och nackdelar med det men jag ser det som en stor nackdel att behöva se och höra köket från vardagsrummet hela tiden. Sedan tappar man lite av närheten mellan de som är där men vi hoppas på den öppna ytan mellan kökskåpen o matbordet o läshörnan..

Sedan är trappan relativt centralt placerad vilket gör att det blir rörelse i mitten av huset ändå..

Mycket som skall stämma och vi lär väl hålla på ett par månader till innan den sitter :)

Nissaryd skrev:
Hejsan!

Vi har nog svängt fram och tillbaka med våra ritningar i 3 år!... Och vi kommer säkert att hitta många fel när huset väl står där.

Men annars såg dina ritningar ok ut. En sak funderar jag över: Är det "hela" väggar till vardagsrummet, från golv till tak allså?
Alla vill ju inte ha öppen planlösning, men jag kan känna att det kommer kännas väldigt instängt om man inte kan se i alla fall köket.

Mvh/ Nissaryd
 
Det jag upplever som negativt är att matplats och kök är större än vardagsrum. Finns det behov för all den ytan just där.? Sen så saknar huset totalt förråd, och det känns som att en del av matplatsens yta skulle användas bättre för det. Även om man har garage kan det vara skönt med en riktig klädkammare (dressingroom).
Skafferi är bra, men jag tycker att det ligger lite isolerat "långt" ifrån köket. Sen är det inget sovrum på bottenplanet, det kanske funkar idag men om 20-30 år då? vill ni verkligen gå i trappor då. Ingen grovingång ser jag som mycket ovanligt, något man mest ser på fritidshus. Tror att man ska passa sig för att rita in för många "egna lösningar" i nya hus då det kan leda till att de blir svårsålda om man vill sälja.
Sen så ser det ut som att föräldrasovrummet har eget badkar och bastu, men ingen toalett? eller ser jag fel. Är det inte bättre att i sånna fall byta plats på bastu och bad med WC´n på övervåningen iom att jag tror att era grabbar gärna nyttjar bastun. Kanske bättre om de kan göra det utan att behöva knalla genom ert sovrum.
Balkongen ser väldigt smal ut, tror inte att man får plats med några möbler där, och vad är då poängen med att ha den?

Det som jag känner är bra med denna planlösning är att vardagsrum är avskiljt från kök, nu är det kanske lite väl avskilt, att byta ut ett par meter vägg mot skjutdörrar tror jag skulle göra det mera inbjudande.
 
Redigerat:
Japp 3 år är det :) Detta är en ju en livsinvestering för oss, så det är bäst och få de rätt;)
I vårt fall har vi hållt oss till en en plans villa med ganska öppen planlösning mellan hall, kök och vardagsrum. Men som du skriver och jag sa så gillar inte alla det. Då är det klart ingen ska tvinga er heller ;)
Jag kommer säkert att ångra mig i framtiden, men jag har satt in väldigt få garderober och förvarings möjligheter (är INGEN samlare:surprised:!). Om jag köper något nytt får något gammal åka:cool::D

Lycka till med allt!!

Mvh/ Nissaryd

Fabrikör Stava skrev:
Hej Nissaryd
Tack för responsen. Oj, har ni hållit på i 3 år!? Vi är väl uppe i 1 år med denna planlösning..

Ja, det är hela väggar mellan kök o vardagsrum. Jag har aldrig gillat öppen lösning mellan just de rummen och det är väl tvärtemot vad de flesta bygger idag. Det finns givetvis för- och nackdelar med det men jag ser det som en stor nackdel att behöva se och höra köket från vardagsrummet hela tiden. Sedan tappar man lite av närheten mellan de som är där men vi hoppas på den öppna ytan mellan kökskåpen o matbordet o läshörnan..

Sedan är trappan relativt centralt placerad vilket gör att det blir rörelse i mitten av huset ändå..

Mycket som skall stämma och vi lär väl hålla på ett par månader till innan den sitter :)
 
Men jag är inte själv nöjd. Det är något fel med det hele
 
  • Faluhus20090714.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kanske inte hittat alla lösningar på dina problem, men kanske lite inspreation.
På undre plan kan du kanske göra lilla toan till klädkammare. Vända tvättstugan parallelt med köket och ha trappan där i mellan.
Jag tyckte det kanske kunde va en bra ritning att utgå ifrån...

Mvh/ Nissaryd
http://www.myresjohus.se/Vara-hus/2-planshus/hus-oktav.aspx
 
Tar tacksamt emot synpunkter
 
  • Planlösning20090717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.