Hej

Dålig på det här med just försäkringar så ni får ursäkta okunnigheten hos mig. Min undran är om möjligtvis hemförsäkringen täcker skador på ens vitvaror? Jag orkar inte leta efter liknande trådar idag för just nu är jag mest arg. Det var nämligen såhär att jag hade en dejt här nu igår och till min förvånelse ser jag när jag kommer hem efter jobbet att där är en stor spricka på min induktionshäll, sådär roligt. Sedan ser man med att någon antagligen tappat något i ena kanten för det är ett litet "hål" där på 1x1cm och därifrån går sprickorna sedan genom en fjärdedel av den hällens yta. Känns rätt snopet att den så kallade dejten inte säger ett knyst.....

Jag har ingen olycksfallsförsäkring om den nu skulle hjälpt.....

Kan väl med säga att den så kallade dejten var just en sådan och hon är glömd vid det här laget. Blev ett litet konstigt inlägg det här men hoppas ni har lite förståelse:). Känns sådär roligt när man har tänkt att lägga pengarna på annat....

För att göra ett ytterligare litet inlägg, hur fungerar det egentligen med ersättningshällar? Jag har köpt min hos tretti.se och vad jag kan se har de i dagens läge inte den hällen kvar längre. Hur gör man då rent ut sagt? Antar det bästa är att kontakta tretti och se om de kan stå till hjälp med det.
 
Redigerat:
Det bör gå på hemförsäkring med avräkning för självrisk och ålder. Är den mer än 5 år gammal får du alltså förmodligen inte ut så mycket.
 
Finns väl oftast ett "drulle" moment i hemförsäkringen. Dock med självrisk och åldersavdrag tippar jag på.
 
Allriskskydd ingår i försäkringen och den borde täcka upp för det hela tycker jag, om jag inte är helt ute och cyklar. Är i alla fall länsförsäkringars "vanliga" hemförsäkring med bostadsrättstillägg som jag har.

Angående hällen så är den inte ens ett år gammal så där borde bli lite pengar så att säga. Hade bara en tanke till och det var om det inte kunde klassas som en garanti fråga? Alltså en häll ska väl ändå hålla för rätt mycket? Fast jag inser väl själv att det blir rätt svårt att få igenom eftersom de kommer antingen säga att jag inte har monterat den riktigt eller att jag varit väldigt ovarsam.
 
Sambon tappade en kryddburk på vår häll och krasch. Sprack såklart mitt över stora plattan.

Tyvärr ska vi byta kök så ny är ej aktuell, nytt glas c:a 2 lök och det kan man ju bara fetglömma bättre då med en begspis på blocket säger jag.
 
Hej Locos,
jag tycker att dejten skall betala det han/hon har förstört hemma hos dig.

Om dejten sedan har en hemförsäkring med drulle-moment eller inte är hans/hennes problem.

Det är INTE ok att gå hem till folk och slå sönder saker.
Inte ens om det är lördagkväll!

//KoW
 
Locos skrev:
Allriskskydd ingår i försäkringen och den borde täcka upp för det hela tycker jag, om jag inte är helt ute och cyklar. Är i alla fall länsförsäkringars "vanliga" hemförsäkring med bostadsrättstillägg som jag har.

Angående hällen så är den inte ens ett år gammal så där borde bli lite pengar så att säga. Hade bara en tanke till och det var om det inte kunde klassas som en garanti fråga? Alltså en häll ska väl ändå hålla för rätt mycket? Fast jag inser väl själv att det blir rätt svårt att få igenom eftersom de kommer antingen säga att jag inte har monterat den riktigt eller att jag varit väldigt ovarsam.
allrisk är ett tillval hos samtliga bolag,dock får du den på köpet ifall ni är 2 kollektivanslutna i hushållet.
bostadsrätt är åxå tillval hos samtliga.
 
v-g skrev:
Sambon tappade en kryddburk på vår häll och krasch. Sprack såklart mitt över stora plattan.

Tyvärr ska vi byta kök så ny är ej aktuell, nytt glas c:a 2 lök och det kan man ju bara fetglömma bättre då med en begspis på blocket säger jag.
har du allrisk så klarar du dig i detta fallet,garantin från leverantören går inte in i detta fall.
 
v-g skrev:
Finns väl oftast ett "drulle" moment i hemförsäkringen. Dock med självrisk och åldersavdrag tippar jag på.
drulle???du syftar på allrisk eller mer försäkring som en del kallar den.
den är inte i ordinarie utbud är nästan alltid tillval,men jag rekomenderar den starkt.
 
Gammal spis och nytt kök ska in så småningom. Tre plattor fungerar bra trots lite sprickor genom dem :)

Det värsta abret är att det är i specialhöjg/bredd så man kan inte köpa random från blocket heller. Men men fungerar den till nytt kök är på platsså är jag nöjd, vi lider inte nämnvärt så :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.