Eller skaffar du fästen att "trampa " ner i cellplasten varam lättare att installera men slangen kommer djupare ner i sulan. ( Ni som redan gjort det här..)
 
naja den på armeringen det är det smidigaste o billigaste
 
Draven skrev:
Eller skaffar du fästen att "trampa " ner i cellplasten varam lättare att installera men slangen kommer djupare ner i sulan.
Jag anvämde Wirsbos rörhållarskena när jag la golvvärme i källaren.
5554.jpg
Det funkade hyfsat, jag tyckte dock att fästen som trycktes ner i isoleringen var i kortaste laget.

Jag planerar att naja på armeringen när jag gör nästa etapp. Kanske lite mer jobb men klart billigare.

Jag tror inte du behöver oroa dej för om slangen kommer för djupt. Det viktigaste är nog att den inte kommer för högt upp så att värmespridningen blir för dålig.

-- Arne
 
Håller rörhållare-skenorna sig på plats då när man börjar dra golvvärmerören?
 
buntband i armeringen... Lite mer jobb, mycket billigare, den sitter kvar när du rullar ut slangen. Bjud en polare på öl så är det gjort på en timme...

Om han får ölen efteråt då... annars vet man inte hur det går :)
 
Ja buntband funkar fint och relativt snabbt!
 
Använde Wirsbos fästen när vi gjorde garagegrunden, funkade bra.
Fick höra att det var 'bra' med slangen under armeringen för värmespridningen.
 
Jag najade fast i armeringen, skulle jag göra om ett liknande projekt igen så skulle jag istället välja att lägga slangen längre ner, troligen på cellplasten.
Just för att verkligen se till att man får tillräckligt med betong ovan slang för att få rätt spridning på värmen.
Jag fick istället lägga lite tjockare än tänkta 10cm betong för att få minst 3 cm betong över slangen.
 
jag valde rörhållarskenan. Trögheten i värmeregleringen blir sämre eftersom rören ligger djupt, men samtidigt ligger rören mer skyddat på djupet. Det kändes tryggare när innerväggar och annat bultades i plattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.