Vi har precis samma problem som du Victoria. Suck!

Efter att ha ägnat helgen åt provmålning, har vi bestämt oss för att inte offra pengar på tillval utan behålla den (tråkiga) standarden s-0502-Y på fönster, dörrar, lister etc. På väggen blir det s-0500-N som vi tänkt från början (eller möjligtvis s-0300-N).

Vi resonerade som så att att man ändå kommer att uppleva en skillnad pga glans, roller-sprutlackering och att färgerna åldras olika. Dessutom tillkommer det detaljer som vi ändå inte kan påverka (strömbrytare, vissa detaljer i fönster etc).

Det känns lite som en tråkig kompromiss, men det får vi väl leva med...
 
Ja, det är nog svårt att få precis allt vitt. Som du skrev så kan man ju inte specialbeställa allt. Återkom gärna och berätta hur resultatet blev. Vi funderar på att kapitulera och ta en något gråare vit men med samma gulhet. Fast helst skulle vi vilja ha allt riktigt vitt.
 
Fredrik - tack för många kloka ord om färger, men trots kloka ord är inte jag på banan... :-[

Nu är detta lite sent, men jag får hoppas att det uppmärksammas.. ;)

Vi står inför husköp, snart är det äntligen dags att lämna våran ack så älskade lägenhet för ett efterlängtat hus som ska totalrenoveras. Mitt problem är, att jag har problem med blanka ytor - Tycker de är så mycket finare med matta färger.

Vi ska ha vita tapeter på väggarna på nedervåningen, antagligen en tapet som bryter av mot de gråa i tonen. Vad ska vi då välja på lister för vit färg? Och till taket, som blir av råspont som vi vill lasera i vitt, vilken kulör?

Oj, vilken djungel det är där ute.
 
Tack själv Ynej! :)

Ta det lungt. Det löser sig. Ni har ju inte ens valt tapeter än.
Jag vet att det kanske kan te sig som att ni har många val framför er att göra.
Men börja inte oroa dig redan nu.

Hur man upplever 'vitt' är mycket olika.
I ett rum där man t.ex. har en mycket diskret och ljus färgsättning (kanske 'helt' vit) så medför mycket små mängder färg stor upplevd skillnad.
I dessa fall brukar man använda sig av så ljus vit som möjligt för att få det vitt.
Obrutet, S0300-N el. S0500-N.

Men har man bara lite mera färg på väggarna.
Ljus beige osv. så blir det lätt för vitt med dessa.
Och här är S0502-Y den vanligaste man väljer till listerna. Den blir lite 'mjukare'.
Men jag ser inga problem att gå på lite mörkare. S0802-Y el. S1002-Y.
Det blir mer tycke och smak som får avgöra detta.

Dom mattaste lackfärgerna ligger mellan glans 10-20 vilket är matt - halvmatt.

Taket? Om du inte gillar glans så kör det med en 'vit' helmatt lasyr/bets.

Vit? Jag tror jag har varit inne på helvit/vit området förut.
Och avslutat med att det är aningens ljusare än S0300-N..
Vit är inte kulörbestämmd.
Det är t.ex. olika vithet på olika vita takfärger...
Men det är mycket små variationer. Och vanligast så är det är lite olika i mörkhet.
Men ibland kan vissa i jämförelse slå mycket försiktigt i lite gul ton.
Man kan tycka att vitt ska vara vitt. Men det är skillnader.

Å andra sidan ska man ha klart för sig att dom upplevda skillnaderna mellan olika 'vita' är sju ljusår ifrån skillnaden som är mellan t.ex. S0500-N och S0502-Y.
Så det är nog inget man ska fundera så mycket över.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.