Staffans2000
Med hjälp av den husrelaterade överskriften ställer jag en fråga som kan vara av intresse för mången hus/maskinägare!

Vid renoveringen av min BSA (mc) skulle jag montera den nya Minukiförgasaren med dess adapter + gummimuffen i mellan. Attans också tänkte jag, när förgasaren inte fick plats. Den måste vinklas ca: 30gr.

Fråga: Finns det någon form av "gummi" som kan gjutas för att åstakomma denna vinkel mellan adaptern och förgasaren! Jag har sökt på internet utan resultat.

Alla tips på lösning mottages tacksamt.

Staffan
 
Går det inte att göra ett böjt insugningsrör i rostfritt?
 
Jag känner en person som gör en del specialprylar till udda hojar och som kan bl a BSA. Hans jobb är något av det grymmaste jag sett men han lär behöva en korrekt ritning samt att han har en hel del att göra. PM'a mig så skall jag vidarbefodra hans mail etc.

/Kent
 
Gjutsilicon kan man ju använda. Men det kräver en form

Skulle först kollat med t.ex dessa om de har nått som passar:
http://www.do88.se/
 
jag tänker rent spontant på vulktejp, om du gör en plugg som du lindar runt o sen kanske armerar med ngt lämpligt som du lindar in i tejpen.
 
En liten kommentar... Är gjutslilikon och vulkgummi beständigt mot bensin?
Jag hade nog inte funderat på mycket annat än aluminium till ett insug men det kräver sin man för att få till.

/Kent
 
Staffans2000
Tackar för svaren.

Här är en bild. Yttrediameter på flänsen - 38mm. Ytterdiameter på förgasarhalsen - 35mm. Bådas innerdiameter är 28mm.

Vulktejp tål inte kolväten, den löses upp.

Staffan

P.S. Snickarboden. Du har ett PM.
 
  • PICT1149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör är ju ganska enkelt att kapa å löda ihop, det snyggaste däremot skulle nog vara att ta bort det befintliga röret på insugsplattan och svetsa dit ett nytt i rätt vinkel mot förgasaren. Kanske kan bli lite bättre effekt oxå då soppan får raka spåret in i motorn.
 
Staffans2000
Dilemmat är pinbulten som är i vägen.
Det andra problemet är att glödgade kopparrör är mjuka. Våldsamt vibrerande enstånkor harmonierar inte med dylika rör.

Silikonslangarna kanske kan användas ifall de kan krympas på.
staffan
 
Nitrilgummi eller hydrerat nitril brukar man ha i bränslesystem för dess goda oljebeständighet. Silikongummi tål inte olja något vidare. Det brukar diffundera ut olja (svettas). Behöver man temperaturtåligheten som silikongummi har, samtidigt som det skall vara oljebeständigt, kan man lägga en s.k. innerliner av fluorgummi på insidan av slangen. Men fluorgummi är inget man skall pyssla med hema vid köksbordet. Börjar det brinna så bildas fluorvätesyra som ger riktigt otäcka hudskador, som är mycket svårläkta.
Här hittade jag lite gummiinformation http://www.hydab.se/html/teknik.html
Kylarslangar brukar vara gjorda i EPDM, fast inte i USA. Där vill man ha silikon då dessa oftast görs i blå färg. Den blåa färgen signalerar "kvalitet"...
 
Redigerat:
Borde man inte kunna kapa röret på flänsen i lämpligt antal grader och sedan möta med ett annat snedkapat rör som i sin tur sitter på förgasaren? Detta då alltså utan att hindra åtkomst till pinnbulten?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.