Hej,

Har precis rullat ut en ny gräsmatta på ca 850 kvm. Klipper med en gräsklippare med uppsamlare. Har nu klipp gräset för första gången och min stora fråga är... vad skall jag göra med allt gräs? 8 säckar gräs fick jag ihop när allt var klippt. Tänkte köra det till tippen denna gång, men det håller ju inte i längden. Så, vad skall jag göra? Elda, kompostera, dumpa, äta...?
 
Kompostera!

Protte
 
klipp utan uppsamlare ;) En återkommande diskussion, jag har använt olika typer av "duoclipp" sen många år, alltså gräset klipps i småbitar som får ligga kvar på/i gräsmattan. Har aldrig sett några nackdelar med det och jag har annat jag kan göra istället för att ta hand om klippt gräs :p
När vi rullat ut ny gräsmatta efter att ha haft tomten uppgrävd använde vi en handdriven klippare i ett år, det gräset fick ligga kvar det också trots att det var lite väl långt ibland men gräsmattan växte ändå så vitt jag kan se. :D
 
  • Gilla
Tvilling66
  • Laddar…
Tack för era svar!

Kompostera låter ju bra, men om man samlar ihop 8 säckar efter klippning, det måste krävas avancerad kompostering för att bryta ner så mycket...?

Angående multiclip så finns det just nu två anledningar att inte använda det. För det första har jag fått rådet från de som levererade gräset att det är viktigt att allt gräs plockas bort de första klippningarna. Varför har jag ingen aning, jag gör bara som de säger.

För det andra, och inte helt ovesäntligt, så har jag av svärfar fått en fin-fin boschklippare med uppsamlare och då känns det lite trist (och känsligt) att gå och köpa en ny på en gång. Men på sikt kanske...
 
Det sjunker ihop mkt snabbt. Komposterar själv från min tomt med ca 5000 kvm gräsmatta och det blir mkt gräs varje gång men högen blir ändå inte så värst mkt större.
 
har du sandig mark perfekt att lägga gräsklipp till jordgubbsland (Trädgårds) häcken :) mm mm..Finns inget bättre...

Mvh
 
  • Gilla
Qimart
  • Laddar…
Kompostera eller andvänd som täckning i rabatter mm, om du komposterar, tänk på att varva gräsklippet med annat material som löv, torrt gräs osv, bygger du två bingar 1*1 meter ¨å räcker dom nog till, det bryts ner snabbt nu på sommaren.
 
Okej, låter bra. Det räcker alltså att bygga en egen "öppen" och inte någon avancerad från bygghandeln?

Använda som täckning? Jag är helt grön på detta, men jag kan alltså strö på klippt gräs i min nysådda häck runt tomten och det ger en positiv effekt? Så enkelt bara?
 
Det är utmärkt att lägga runt buskar och häckar. Först ska området vara ogräsfritt sedan lägger man på ett lager av ca 8-10 cm färskt gräsklipp. Detta göder inte bara häcken på "naturligt" sätt utan hindrar också jordens uttorkning.

Det är väl annars inte så kul att ha gräsklipp i rabatterna - om du nu har sådana - men man kan tex hysta över gräsklipp om man ska vara bortrest flera veckor under den varmaste sommarhettan.

Det är ju självklart att du ska ha en kompost. Det behöver inte vara så avancerat men jord blir det i vilket fall så småningom och tillskott på jord är ganska onödigt att köpa i 20-literssäckar!
 
Nilfons skrev:
Okej, låter bra. Det räcker alltså att bygga en egen "öppen" och inte någon avancerad från bygghandeln?

Använda som täckning? Jag är helt grön på detta, men jag kan alltså strö på klippt gräs i min nysådda häck runt tomten och det ger en positiv effekt? Så enkelt bara?
Mycket bra under den nyplanterade häcken! Ni slipper rensa ogräs hela sommaren och den bevarar fukten bättre. Jag brukar lägga rejält tjockt. En halvmeter har jag lagt ibland. På en sommar är allt borta, nermyllat i jorden av maskarna.

Tyvärr är det lite sent på säsongen för att börja med detta. Gräsklipp innehåller väldigt mycket kväve och man bör helst inte kvävegödsla vedartade växter senare än midsommar, eftersom de då kan börja växa när dom egentligen ska förbereda sig för vintervila. (Jag vet inte hur viktigt detta är, brukade lägga ut gräsklipp hela sommaren innan jag lärde mig detta. Är nog viktigast i de norra delarna av landet där växter kan frysa ihjäl...)

I perennrabatterna finns inga sådana restriktioner....... Där kan du lägga gräsklipp nu. Jag tycker dessutom det är snyggt. Snyggare med gräsklipp än med täckbark, t.ex.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.