Vi ska bygga till vårt hus med ett musik/biorum och en liten bar och funderar lite på vad som kan se bäst ut. Vi har en 1 1/2-plansvilla från 1979 med ett friliggande garage på tomten, och tillbyggnaden kommer att hamna bakom garaget och kommer i princip inte att synas från gatan eller framsidan av tomten. Huset har krypgrund men det blir troligen platta på tillbyggnaden av de kända skälen (fuktproblem etc). Tillbyggnaden blir i ett plan och storleken skulle jag uppskatta till 35-40 kvm, ca 8 meter lång (efter husets kortsida) och ca 5 meter bred. Det blir kanske snyggast att inte göra den lika lång som hussidan, så det kanske snarare rör sig om 7 meter. Därav kommer delvis min fråga, hur bygger man snyggast?

Skulle det se bättre ut om man gör tillbyggnaden aningen smalare än husets kortsida? Och sen funderar jag över taket, ska man ha mindre takvinkel än det befintliga sadeltaket för att det ska se bra ut? Det nya takets nock hamnar rimligtvis strax under fönstret på övervåningen. Jag bifogar bilder på vårt hus så att ni kan se var tillbyggnaden hamnar, samt en bild från framsidan där man tydligt ser att garaget skymmer det mesta. Slutligen bifogar jag en bild på dagiset som ligger bredvid då de har gjort en liknande tillbyggnad som förklarar lite vad jag menar med de båda taken. Försök bortse från att de också placerat ett skjul framför det hela. ;)

Till sist så funderar vi på ett takfönster för att få in ljus där baren kommer att vara, i övrigt ska vi inte ha några fönster då det rör sig om ett biorum där man vill ha mörkt. Estetiskt kanske vanliga fönster skulle se bättre ut, men utsikten mot garaget eller dagiset är inget man vill ha.
 
  • Gaveln.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dagis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att du ska byta håll på taket på nybyggnadsdelen - så taknocken går i en 90 graders sväng, som på ett vinkelhus. På det sättet blir huset mer levande och dynamiskt tycker jag. Det innebär förvisso att du får göra om det befintliga taket en del, men det kan det vara värt. Dessutom är du inte så beroende av att hålla de exakta måtten som det befintliga huset håller. Du kan göra utbyggnaden en aning bredare.
 
Tack för synpunkten! Idén är bra, men tyvärr så är det inte så mycket plats på andra ledden. Det kanske inte framgår riktigt av bilden heller, men på baksidan av huset ligger en altan i den riktningen med utgång från vardagsrummet, så den måste vi offra i så fall och det vill vi inte. Absolut mest plats för utbyggnad har vi på kortsidan (enligt bilden) och det är också en del av tomten som vi aldrig använder.
 
Om inte taket på garaget är nylagt hade jag satt låga takstolar på det och "förlängt garaget". Då får du ett enhetligt utseende och dessutom bort riskkonstruktionen med platt tak på garaget. Lite loft att kunna stuva undan grejjer på är ju inte heller fel.

Dra fram bardelen något så ni kan utnyttja den delen som uterum
 
Ja, det var ju en idé förstås. Har funderat på det tidigare men vill inte att det ska se ut som en "hangar", garaget är redan nu långt nog att husera två bilar (och den längden behöver vi för bil + arbetsutrymme). Fast vi tänkte inte på att man kan göra om taket till sadeltak faktiskt. Enda nackdelen är att man inte kommer in i nya delen från huset då utan måste gå ut, inte så kul när det är -20 utanför och man vill springa emellan för att hämta kaffet eller fylla på popcornskålen. ;)

Är det ingen som tror på vår ursprungliga idé? ;)
 
Det är ju inget som hindrar att du bygger ihop husen. Ser inte ut att vara så långt emellan på bilderna i alla fall.

Det gula huset (dagiset) var inte vackert.
 
robsarve: Nej, de ligger väldigt tätt intill varandra. Men skulle inte det se väldigt märkligt ut tror du? Fast det kanske skulle funka. Jag håller för övrigt med om att dagiset inte ser speciellt bra ut... Men det kanske skulle gå att få snyggt om man bygger med samma tankvinkel som de befintliga taket, och eventuellt förskjuter utbyggnaden åt ena sidan lite. Jag har sett nya hus som ser ut så. Ungefär så här (även om den bilden var lite missvisande, i synnerhet som tillbyggnaden är för liten mot vad vi behöver):
http://www.ekeforshus.se/components/com_ekeforsgallery/gallery/traditional_160/stora/b_160_webb.png

Stava: Ja det var himla snyggt, men jag vet inte riktigt hur jag skulle applicera det på vårt hus? :)
 
Redigerat:
Stava: Ja det var himla snyggt, men jag vet inte riktigt hur jag skulle applicera det på vårt hus? :)[/QUOTE]

Jag såg det som en framtida tanke, dvs att göra bägge huskroppar med pulpet-tak. 1 nu och det stora huset vad det lider. Under alla omständigheter skulle jag nog göra den mindre byggnaden med pulpet-tak. Tror jag:confused:
 
Jag röstar på idén med förlängt garage med takstolar på. Om du säger att du använder den inre delen av garaget nu som verkstad, så borde du ju kunna göra en del ganska stora fönster på den, lite ateljeaktigt. Då får du från utsidan sett, vägg - fönster - vägg (där bio-rummet är). Då tror jag inte att den ser så hangaraktig ut längre och det blir nog inga problem att det ser konstigt ut med en ände till utan fönster.
 
Stava: Då är jag med! Jag har funderat till och från och också tänkt att man kanske kan göra ett pulpettak.

Pinebar: Helst har jag ingen lust att bygga om garaget, det känns som det kommer att dra iväg mer än nödvändigt i kostnad då. Annars är förslaget bra...

Jag gick en sväng idag och kollade hur andra gjort som byggt ut och ganska många har gjort en byggnad som är lite förskjuten jämfört med huvudbyggnaden och med samma vinkel på taket. Dvs den nya byggnaden hamnar halvvägs bakom den gamla, och har ett tak i samma vinkel men förstås lägre eftersom det är ett plan. Det tycker jag ser snyggt ut och de flesta av de husen har jag passerat förut utan att ens reflektera över att de byggts ut. Jag bifogar en snabbskiss för att visa hur jag menar.

Som synes kan man också behålla dörren och ett fönster då. Tillbyggnaden skulle ersätta väggen på altanen på baksidan, vilket skulle passa in bra. Eventuellt kanske man kan ha pulpettak i stället?
 
  • förskjuten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fabrikör Stava skrev:
Skickar en till länk
[länk]
Just ... det såg riktigt bra ut! Fast nu är ju vårt garage ganska långt redan...

Jag skissade lite på hur jag tänkte och försökte få med det viktigaste (saknas en massa detaljer på huset förstås). Jag insåg snabbt att det blir svårt att behålla samma takvinkel på utbyggnaden om man skulle göra på detta viset. Kanske skulle påpeka också att bakom nuvarande garage har vi soptunnor, cyklar m.m. så utrymmet som skulle bli kvar mellan garaget och nybyggnaden är uppskattat, bygger vi i stället ut garaget så försvinner det. Synpunkter på hur detta ser utt?

(Observera att huvudingången inte är med på ritningen, och bilden med altanen är alltså baksidan. Den andra kortsidan på huset har även den en altan i verkligheten, den som är helröd på bilden.)
 
  • HusetMedUtbyggnad_gavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HusetMedUtbyggnad_baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där ser ju bra ut tycker jag
 
Tack... :) Huset som sådant är ett ganska normalt trist 70-talshus, det jag är ute efter är att jag inte vill att tillbyggnaden ska se anskrämlig ut på något vis, utan jag vill att det ska se bra ut helt enkelt. Däremot behöver det inte vara något under av design något vis. Det ska som sagt bli ett biorum med få eller inga fönster. Ville man göra något riktigt stiligt vill man ju så klart ha snygga fönster på det också, men fönster och biodukar går inte hand i hand. Och det känns kasst att sätta i fönster om man ändå alltid kommer att mörklägga dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.