Vi har precis fått ner vår pool. Vi har ganska stor insyn från en av våra grannar och har hållig på att vela hit och dit om vi ska sätta häck eller skärmväggar/plank. Nu har vi nog ändå kommit fram till att vi vill sätta en häck. (Vi hade skärmväggar runt poolen vid vårt förra hus och när stormen Gudrun drog fram, bröts några skärmväggar av).

Vi har tänkt sätta tuja, även om jag inte tycker att det är så snyggt. Vi tänkte dock kolla om nån har nåt annat förslag? Vi vill att den ska vara rätt snabbväxande. Om man väljer en blad-häck så riskerar man väl att få ner en massa blad/skräp i poolen och det känns inte bra. Men det kanske finns nån bladhäck som inte skräpar ner?? Vårt hus är ganska nyfunkis, så häcken bör passa till det. Nåt gräs kunde också vara snyggt, men vi tror dels att det finns risk att det blir för mkt och att gräsets rötter i värsta fall kan ställa till problem, så det har vi valt bort.

Nån som har nåt bra förslag?

/anna
 
Om klimatet tillåter kunde väl ej Buxbomshäck vara snygg... Den kan ni ju formklippa som en snygg mur med "tinnar och torn"...

En buske som "växer som ogräs", blir hög och som inte skräpar är Spirea diablo

Den är rödbladig. Dess blommor sitt i klasar och är vit/ljusrosa. VACKERT! :)


På den här bilden är den relativt nyplanterad:
http://rudbeckia.bloggspace.se/125820/Tradgardsrunda/

Ett år senare:
http://rudbeckia.bloggspace.se/641595/Rudbeckia-stormrojaren/


Jag ska faktiskt plantera runt min pool idag... Jag ska flytta dit en Ormhassel. Den ska få sprida sig på bredden men inte mer än 2 meter på höjden...

Jag har även tänkt plantera någon klätterväxt på staketet runt poolen...
 
P.S. En häck av bambu hade väl varit passande vid poolen..

Den blir hög, den är vintergrön och den växer som "gräs" :D
 
Buxbomshäck är ju helt orealistiskt. Dom söker insynsskydd, och med buxbom har dom det om ca 65 år....

Djävulsbusken är superfin. Men tråkigt med blad. .. en annan bladvariant är ju Avenbok, som behåller bladen torra på vintern... men trots allt, blad skräpar...

Jag har några bergsbambu på tomten, ... har märkt att dom är vintergröna vilket är rätt coolt, ... dock skräpar det rätt mkt. Jag ska bygga pool nu till hösten och har en fin bambu 2 meter från planerade poolen .... jag ska imorgon gräva upp och flytta den bambun, ... rotsystemet blir rätt stort och igen ,... ( jag är i zon 3) det skräpar en hel del tyvärr, men massa döda blad som blåser runt, ... och ner i din fina pool . :(

Thuja växer riktigt fort, och då speciellt Brabant. Min brabant-häck har växt mer en 1 meter i höjd på 2,5 år, (se detaljer på http://www.odlabarr.se/index.php/barrvaexter/thuja/brabant på min brabanthäck), jag klipper min på sidorna varje år så hålls den "smal". Annars fungerar även thuja smaragd fint om du inte vill klippa den, (exempel på http://www.odlabarr.se/index.php/barrvaexter/thuja/smaragd-haeck)

Även idegran kan fungera bra som häck, den tål att klippas hårt, och växer rätt bra.
 
Redigerat:
Jag köpte SMÅ buxbomsplantor (10 kr/styck) för 8 år sedan. Dem planterade jag som häck vid mitt förra hus. Jag körde förbi där nu i veckan. Den häckan är drygt en meter nu. Klippt och SUPERFIN! Tät och grön året runt.

Köper man en större storlek av buxbomsplantor så går det ännu snabbare...


Jaså Bambu skräpar... Det är ju inte bra vid en pool. Jag har två bambuplantor men de har inte tagit sig ännu... Troligtvis p.g.a. att vi har flyttat dem 3 gånger på 4 år :D
 
Spiderman skrev:
Jag köpte SMÅ buxbomsplantor (10 kr/styck) för 8 år sedan. Dem planterade jag som häck vid mitt förra hus. Jag körde förbi där nu i veckan. Den häckan är drygt en meter nu. Klippt och SUPERFIN! Tät och grön året runt.
En meter på 8 år?? :D:D Vi köpte Tujor (smaragd) 2004, 25 kr/st på Åsby Handelsträdgård i Hallstahammar. Dom var små, ca 35 cm, nu är dom kortaste 2 m höga så jag skulle säga att dom växer fort. Ett alternativ är att köpa större exemplar, Tujor på 180 cm kostade runt 1000-lappen styck på Uppsalas dyraste handelsträdgård i våras. Jag skulle sätta Tujor, men Du gillar ju inte såna så då är väl "Djävuls-spirean" läcker. Men använder Du bladväxter kommer dom att skräpa ner fast det gör barrväxter som gran och tall också.
 
:) Den som väntar på något vackert KAN vänta...

Jag skulle inte plantera en thuijahäck om jag så fick den gratis! Helt enkelt skitfult och absolut smaklöst enligt min mening...
 
Spiderman skrev:
:) Den som väntar på något vackert KAN vänta...

Jag skulle inte plantera en thuijahäck om jag så fick den gratis! Helt enkelt skitfult och absolut smaklöst enligt min mening...
Ha, ha jo har man tålamod så är nog Buxbom värd att vänta på men trådskaparen har väl bråttom vad jag förstod. Fast det är en smaksak om Tujor är vackra ;) vi har över metern mellan dom så det blir inte nån tät häck men den är snygg hos oss. Tur vi inte är grannar då :D
 
Det är TUR att smaken är som baken! Det skulle ju vara tråkigt om alla valde samma!

Under uppväxttiden kan man ju annars ställa upp skärmar som insynsskydd...

Jag tror att trådskaparen har glömt bort sin tråd... Det är bara vi som "tuggar" vidare :D
 
Spiderman skrev:
Jag tror att trådskaparen har glömt bort sin tråd... Det är bara vi som "tuggar" vidare :D
Dags att kolla nån annan tråd då så man inte blir avstängd för man inte håller sej till ämnet eller nåt :p

Fast om nu trådskaparen skulle komma tillbaka så är faktiskt snygga stolpar med armeringsnät emellan som man har klätterväxter på ett snyggt alternativ. Klematis tex, växer 5-6 meter på en sommar.
 
Vi håller oss ju till ämnet... Häck häck häck och insynsskydd :D

Vi ville ha insynsskydd mot grannarna i väntan på att vår häck växer upp (blandhäck av syrén, häggmispel och Svart Aronia).
Maken har snickrat ihop en ställning som är ca 180 cm hög. På den hänger vi upp presenningen som vi använder som poolskydd... På så vis får vi ett insynsskydd till grannen :)


Inte speciellt snyggt men det hänger ju bara där när vi badar... sedan ligger det över poolen igen. Vi hade kunnat haft en högre ställning men då hade inte jag nått upp för att slänga över presenningen...

Den nedre delen av "torkställningen" fungerar som "ledstång" när vi klättrar i och ur poolen.

Bilderna tog jag precis nu... De ser inte speciellt badinbjudande ut :rolleyes:
 
  • IMG_7735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Ursäkta frågan bara Spiderman.... Men varför bygga ett grannskydd i väntan på att buskarna ska växa upp???
Har ni nåt att dölja ?

En dum fråga kanske, men jag har aldrig förstått varför... Ge gärna er version på det...

Andra kan ju såklart oxå skriva...
 
Ja varför vill man ha ett insynsskydd... Jag har även planerat min trädgård - växtligheten - med tanke på insynsskydd. För privatlivets helgd...

För barnens del spelar dock insynen till poolen ingen som helst roll...
För oss vuxna så kanske det inte känns så roligt att bada "offentligt"... Om grannarna har gäster ska vi studsa omring där i våran pöl till allmän beskådan..

Är man typen som gärna ligger på stranden och "bryter på sig" lär man ju inte behöva något insynsskydd... Då VILL man ju ha insyn. Då kan ju en ovanjordisk pool som är byggd i anslutning till ett upphöjt trädäck vara lämpligt :D För bästa insyn!


Nej, själv värnar jag om mitt privat liv. Om jag badar vill jag inte göra det till grannarnas beskådan...


Vi har dock byggt ställningen i första hand som tillfällig förvaring och torkställning för presenningen... att ställningen även tjänar ett syfte som insynsskydd fick vi på köpet och ngåot som är enbart positivt.

Mitt hem och min trädgård är inget "dockhem"...
 
Måste hålla med spiderman här, har manegen pool är det inte alls kul när folk står o glor på en.
Vi sätter upp insynsskyddsräcke (vilket ord) runt pooldäcket och där vi har öppningar så planterar vi träd och/eller tujja häck 20-30 m bort så att vi i får ett n egen privat område. (ej färdigt ännu tyvärr)
 
Liguster är ett alternativ till buxbom, thuja och bambu som diskuterats här. Du kan köpa uppvuxna plantor som ger skydd redan nästa år. Dessutom kan du formklippa den sedan.

Vi har en liten rad liguster vid vår pool, fast för dekoration och inte insynsskydd just där. Vi har satt en uppvuxen ligusterhäck längre bort mot tomtgränsen, som är tänkt för att ge insynsskyddet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.