Vår nästan-behöriga elektriker håller på att dra kablarna för att vi ska få en ny elcentral som kommer att var placerad på vinden. Vinden är ej inredd med annat än sågspån och nu även ett ormbo av kabelslangar.
Vad säger ni om elcentral på vinden?
Finns det något att tänka på?
 
Kan ju vara lite mörkt och otympligt att ta sig dit om en säkring löser ut :)
 
jag skulle inte vilja ha den där iallafall.
 
Bättre på vinden med gott om plats än inklämd i en garderob eller inbyggd i ett skåp i hallen.
 
Visst går det bra att "trolla bort" elcentralen, genom att placera den på vinden. Men som det tidigare är sagt kan det vara omständigt att ta sig dit i mörker när JFB har löst.

Men jag har aldrig hört eller läst om att man ej får ha den på vinden, så det borde inte vara några problem.

Skruva upp centralen på en gipsskiva eller liknande som står emot brand (En kort tid iaf.). Ifall det skulle bli varmgång eller liknande är det inte kul att centralen sitter på en trävägg.
 
Är det en kallvind så kan kondens (varm luft möter kall luft) tänkas bli ett problem, men är det en inredd varm vind så är det väl bara att köra på.
 
En kallvind är normalt ett torrt utrymme, så där ska det inte vara några problem med en vanlig elcentral.
Får man kondens har man stora problem som måste lösas oavsett central eller ej och någon större brandfara torde det inte vara jämfört med övriga delar av huset. Besvärligt kan det ju bli om lyset slocknar oavsett vart centralen sitter.
 
Om man är smart så kan man ju sätta en ficklampa som tänds när strömmen går ovanför trappan så är ju mörkret inga bekymmer...
 
Är de risk för kondens i centralen (blir de om de kommer varm luft nerifrån (genom VP-rör osv) och det är kallare uppe) så skulle jag iaf skippa fasskenor och använda RK istället. Fasskenor och kondens/fukt = no-no
 
Man sätter fasskenorna på översidan så är det inga problem med kondens eller fukt
 
Täta rören i ena änden så förhindras att luft cirkulerar från varmdelen. Glömde att göra det där jag utökade belysning genom att dra ett rör på en kallvind, det resulterade i att vatten droppade från takuttaget. Lite tätmassa löste problemet.
 
Var på ett servicejobb tillsammans med en annan elektriker på en MacDonaldsresturang där elcentralen fanns på vinden. Usch, säger jag bara. Det var det jäkligaste och tillika så var trappen upp en sådan där ihopfällbar som man får fälla ner från taket. Skapligt spring det blev i den trappen för att upp och kolla säkringar och dyl. och ner igen...

Och tänk om JFB (visserligen var det väl flera JFB, men det inger inte samma dramatiska känsla) skulle bryta så får personalen (som först inte hade en aning om vart elcentralen satt) först stappla sig fram i mörker för att sedan famla efter pinnen som behövdes för att få ner trappen och sedan stappla upp för den raka trappen upp till centralen. Idioti.

Placera centralen på ett lättillgängligt ställe.

//Patrik
 
NI har helt rätt det är inte så praktiskt med proppar på vinden. Det är inte en elcentral med proppar, bara kopplingspunkt. Propparna sitter ikällaren. Inte heller optimalt ur tillgänlighetssynpunkt. Men där har den suttit i 87 år.

Ska höra med den behöriga elektrikern angående kondens och brandskydd. Tack för alla svar!
 
Ada skrev:
NI har helt rätt det är inte så praktiskt med proppar på vinden. Det är inte en elcentral med proppar, bara kopplingspunkt. Propparna sitter ikällaren. Inte heller optimalt ur tillgänlighetssynpunkt. Men där har den suttit i 87 år.

Ska höra med den behöriga elektrikern angående kondens och brandskydd. Tack för alla svar!
Har han blivit helt behörig nu, till att börja med var han ju "nästan behörig" (vad nu det är?)
 
pellefant skrev:
Har han blivit helt behörig nu, till att börja med var han ju "nästan behörig" (vad nu det är?)
Jag märkte det också. :D

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.