Hej svejs... ;)

Har precis lackat mina golvhögtalare med en golvlack... Jag skulle vilja slipa bort eventuellt damm eller rinningar emellan sprutningarna... Kan man härda en klarlack snabbare med värme ? Jag har ju en bastu, skulle man kunna köra upp den i 40-50 grader och slänga in högtalarna där ?? Eller kan det bli nåt fel ? Man vill ju inte behöva vänta flera dygn tills den genomhärdat innan man kan slipa och slänga på nästa lager...

mvh
 
Vad är det för typ av golvlack du har?

Dagens parkettlacker har en torktid på ungefär en timme.... Tycker dock inte att du ska påskynda torkningen något. Då är det lätt hänt att det inte blir ett fullgott slutresultat.
 
Jens_H skrev:
Vad är det för typ av golvlack du har?

Dagens parkettlacker har en torktid på ungefär en timme.... Tycker dock inte att du ska påskynda torkningen något. Då är det lätt hänt att det inte blir ett fullgott slutresultat.
Lacken är Flüggers Golvlack Flurethan 90... Dammtorr 2-3 timmar, övermålningsbar 16 timmar och genomhärdad flera dygn ;(
 
J
Bara värmen är torr så kommer det fungera fint i bastu.

Brukar lacka i vårt växthus på våren där det är cirka 40 c och det torkar fort :)
 
Sitt inte inne i bastun samtidigt bara ;) Kanske bäst att spara på värmen också tyå 40-50 grader alltså.
 
Har provat haft dom inne nu i ca 6 timmar i 40-50 grader... men jag vet inte om det skyndade på nånting... ställena där det hade runnit lite är fortfarande "mjuka" så att man kan trycka med nageln och få ett märke... Men det kanske är för tjockt på dom ställena för att det ska härda alls ?? Resten verkar vara stenhårt iaf... får prova slipa lite i eftermiddag och se hur det är...
 
Rinningar är ett otyg. Man lär sig ofta den hårda vägen att tunna lager är den rätta vägen.

Det är inte säkert att de "torkar" alls det kan vara så att färgen är lite mjuk och det känner man inte förrän den ligger i en hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.