Hej, jag har en IVT X-15 med en FBX frånlufts modul och ett borrhål på ca 200m. Nu är det så att det blir som en bastu i fårt vardagsrum när solen ligger och steker. Är det någon som installerat IVTs naturkyla? Vad kostar det per enhet. Som jag förstår så är det bara att koppla in det på inkommande köldbärare och ansluta mot konvektor. Skulle tro att vi klarar oss med 2 st på nedreplan och 1 på övervåningen. Någon som har en susning om vad material kostnaden för detta hamnar på? Hoppas på svar.
Mvh/ Stefan
 
Jag fick en indikation på 20000 då jag ska ha frikyla i vårt nya hus. Då ingick 2 konvektorer allt installerat och klart. Men då talar vi om nybygge, vet inte om det blir dyrare i ett befintligt hus.
 
Det är kylbehovet som avgör kostnaden d.v.s. det skiljer en hel del beroende på fläktkonvektorernas typ och storlek.

Du kan kombinera VBX och naturkyla, så slipper du ansluta fler cirkulationspumpar, avstick och backventiler på inkommande köldbärare.
 
  • vbx_naturkyla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tackar för svaren. Borde inte bli så dyrt då. Tänkte sätta konvektorn på väggen bakom Vp så blir det max totalt 5meter rör dragning. Sedan tar jag en stor konvektor för att kyla vardagsrummet som är på ca 78m2 och öppet till övervåningen.
 
Fläktkonvektorer ca 5k/st
Arbetskostnad 2 dagar ca 6k
Mtral samt el ca 5k Så tot skulle det nog handla om 25-30k enl. mig.
Sedan ditt borrhål kan tillförse ditt hus med 7kw kyla det skulle motsvara ca 70-80 kvm, behöver du kyla större yta, välj då större konvektorer för temp. i borrhålet kommer stiga från de 7 grader det nu är, då ger konvektorerna mindre kw.
 
Går det att få ut kyla om man har jordvärme? har ca 400m slang i backen...
 
Ja, det ska funka med jordvärme också, men jag tror att effekten är sämre.
 
Effekten är lindrigt sagt avsevärt sämre. Har bra hört talas om två installationer coh ingen av dem användes längre än en sommar pga att de gav ingen kyla särskilt länge.

Som exempel så har jag efter flera veckors körning med min frikyla som högst 7 grader på brinevätskan och då får jag ut 12,5 gradig luft ur fläktkonvektorerna = jag kan kyla "hur mycket som helst" eller i alla fall så mycket som konvektorerna klarar av.

//Rob
 
ett tips angående kondensavledningsledningen. Dessa gror igen efter bara ett par år om man drar för tunna ledningar, speciellt om man använder någon typ av slang. försök om möjligt använda koppar, hellst 15 mm.
 
Blumbern skrev:
ett tips angående kondensavledningsledningen. Dessa gror igen efter bara ett par år om man drar för tunna ledningar, speciellt om man använder någon typ av slang. försök om möjligt använda koppar, hellst 15 mm.
Instämmer, även om jag själv kör 12mm slang (innerdia) som jag byggt in i ytterväggen och leder ut längst ned under ytterpanelen. Har klarat sig i flera år nu, men kan väl komma att fastna nån död fluga eller liknande i slangen så man får blåsa rent den nån gång vart annat år eller så.

//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.