Vi är på G att köpa en kraftig grästrimmer eller röjsåg (bensindriven) för att ta bort riktigt högt gräs, brännnässlor samt en del sly bakom ladan. Vi har tänkt oss prisklassen runt 4000 kronor, kanske någon hundring till. Är det någon som kan rekommendera något? Ví har kollat runt lite, men ännu inte lyckas fatta något beslut.

/T
 
Sthil eller Husqvarna. Jag kör med en Stihl FS130 för att huvudsakligen röja under stängsel och liknande - använder nästan uteslutande gräsklinga men kopplar på en sågklinga på vårkanten för att röja lite extra när man ser bra och inte löper lika stor risk att hugga i stenar och dyl.

Du kommer säkerligen få förslag på kraftigare modeller och det är inte något fel med det, men de låter oftast mer och är alltid tyngre - jag är förvånandsvärt nöjd med min.
 
Kan också rekommendera Stihl FS 130 ,då du får med nästan allt: Röj och sly klingor + gräshuvud och en sele.
 
Japp. Stihl FS130. Den kostar visserligen 4990:-, men den tusenlappen har du snart glömt för det är en grymt prisvärd maskin.

Alternativ är FS87 eller FS100 men de är klenare och du får bara med trimmerhuvud.

Ett tips är att köpa till tillbehöret Polycut 20-3 med plastknivar. Funkar skitbra på nässlor och sånt. Skulle förresten passa bra till Kemistens stängselröjning också.
 
Redigerat:
Ja, det låter ju onekligen som något som skulle kunna passa oss. Den här ska jag absolut kolla upp.
Tack för alla svar.

/T
 
På en proffsbutik kan du hitta begagnade proffsmaskiner med garanti.
 
Slår ett slag för Tanaka igen, är glad att det inte blev en Partner från COOP eller IcaMAXI.
Lättstartad och kämpar på bra, nässlor och grövre ogräs slå den av lätt.
Kyrkogårdsförvaltningen och även kommunen använder dessa har jag sett.
Tanaka 230 nånting..? :)

edit

Tanaka TBC-230BS heter den, säljs ut nu när Tanaka byter namn till Hitachi.
 
Redigerat:
Tanaka 230BS är jättebra som just trimmer, faktiskt en av de bästa på marknaden, men det är inte möjligt att sätta klinga på den vilket gör att den går bort om man har sly.

Tanaka med cykelstyre är också bra, men jag tycker de är för dyr i förhållande till effekt.
 
Tack för alla svaren. Köpte en Stihl fs 130 igår och har redan börjat skövla nässlor på tomten :). Känns kanon. Jag gick in på affären för att kolla in just denna maskinen och då visade det sig att de hade ett erbjudande på just denna. Gick på 4495 kronor så jag investerade i ett ordentligt plastvisir också.

I vilka lägen brukar ni ha på sågklingan?
 
Körde sågklinga idag på FS 130, för fjolårs hallonsly (overkill!) och lönn/häggsly som kommit upp i ca 5-6 cm diameter i stammen. Funkade i stort sett utmärkt för detta även om den saktade ner lite i de grövsta kapen och när "trädet" gav vika och nöp till klingan. Kom ihåg att använda klingans vänstra del för att slippa kasten.

Riktigt fin ergonomi också!

/A
 
Hänger på med en följdfråga här.
om man nu är less på oljeslabbandet och vill ha en fyrtaktare som primärt ska ta ta kraftigt gräs och så vidare men vill kunna hänga på klinga för att ta småsly, vad finns det då att tillgå?
 
P
Husqvarna 327...
 
Håller med lovorden för Stihl FS 130

FS betyder väl FourStroke, men den går på Aspen 2-taktbränsle.
Alltså en fyrtaktare med lugn och tyst gång, men utan oljetank.
Kan tänka mig att det är svårt att ordna riktig separatoljesmörjning
på ett handverktyg, som man använder i alla olika lägen.

Men den går tyst och fint på alkylatbensin.
Använder nästan bara en slyklinga (trebladig),
som tar allt från gräs till 2-centimeters asp och eksly.

Rekommenderas!

//KoW
 
Kör också en Stihl FS med 2-takts "miljöbensin" och har haft den i 2 år utan problem.
 
KnockOnWood skrev:
Håller med lovorden för Stihl FS 130

FS betyder väl FourStroke, men den går på Aspen 2-taktbränsle.
Har för mig att FS är förkortning av Freischneider (buskröjare), då Stihl är tyskt.

Fyrtaktsmotor är det dock, men man kör på oljeblandad bensin. Tekniken kallas 4-mix av Stihl.

Här är lite att läsa om olika motortekniker de anväder sig av:
http://www.stihl.se/knowhow/produkttechnik/motortechnologie/default.htm

Husqvarna 324 är ren 4-takt, så där skiljer det en hel del. Ren 4-takt har även Honda. De normala 4T-motorerna tycker jag är för tunga och dyra i förhållande till effekt, men de går så jäkla bra :)

Tidigare köpte Hva motorn från Honda, men jag vet inte hur det är idag. Honda har i vilket fall löst problemet med att inte kunna luta en 4-taktare genom att skapa en oljedimma som smörjer. Ganska avancerat, men otroligt driftsäkra motorer, precis som Honda brukar vara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.