Så här är läget:

Jag ska hjälpa ett äldre par, som jag känner väldigt väl, att renovera ett rum i deras källare. Känner att det är dags att någon börjar göra något åt källaren i största allmänhet, eftersom att den är en ren katastrofzon.
Jag är någorlunda erfaren vad gällande diverse renoveringar på markplan och högre, men när det kommer till källare är jag mer eller mindre totalgrön. Är ju så mycket mer man behöver tänka på där nere, liksom.

I källarrummet finns ingen angränsande yttervägg, och enligt husägaren så är huset "synnerligen väldränerat", men jag är ändå lite orolig för att det ska bli mögel i det jag bygger. Nästan paranoid.
Det hade jag hade tänkt göra är i varje fall att regla upp väggarna och skruva upp plywood+gips, samt antagligen spackla och måla det hela.
Därför undrar jag, ska jag helst både undvika plywood/osb och gips på väggen (speciellt det sistnämnda, i och med dess pappyta), och välja något annat med tanke på att eventuell källarfukt kan uppkomma? Isåfall vad?
Hur gör jag med ventilation bakom väggen? Har nämligen hört att detta är viktigt i källarväggar? Ska jag rent utsagt sätta upp en ny vägg några centimeter framför den befintliga murade källarväggen, som dock inte kommer i anknytning med den, för att få det luftigt och bra?

Helt enkelt: Hur bär jag mig åt för att få källarväggar fina, som jag inte behöver vara orolig att få mögel i det första taget, utan att putsa dem?

En bild på en del av rummet (och kabelkaoset tänker jag naturligtvis låta en elektriker fixa):

aqTXFskDb.jpg

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Om du är "paranoid" (vilket bara är bra i många fall) så varför inte regla ut innerväggar mha metallskenor så att du inte får organiskt material emot murväggarna - och se till att det blir ventilation bakom den nya uppreglade väggen också. Det borde räcka och bli över.
Annars går det väl också bra att bara putsa väggarna och måla med färg som kan andas.

När det gäller golvet så beror det ju lite på hur det är idag och vad du tänkt göra - finns det isolering under betongen? Tänker du bila upp, isolera, gjuta igen, lägga golvvärme etc? Eller bara klinker på det befintliga golvet? Om du tänker dig ett organiskt golv så är det väl säkrast med platon-matta (eller dyl) med ventilation ut i väggsocklarna.

Jag har ett liknande projekt framför mig men där ska det inte bli några boningsrum i källaren, så jag tänker i princip bara köra oorganiska material som andas; dvs puts + genomsläpplig färg på väggarna och klinker på golvet.
 
Precis som b8q säger så undvik all kontakt mellan organiskt material och källargolv och vägg. Metallskenor för väggregling och platonmatta med ventilerade socklar är minimum enligt min mening.

Själv river jag just nu ut en inredd källare där man försökt få till detta men inte lyckats, det är otroligt olika beroende på hus vilka lösningar som fungerar där. Dels konstruktions /materialmässigt men sedan även hur vattenbelastningen ser ut på grunden.

Jag kommer att måla putsen på väggarna med en färg som andas, en vägg kommer att få strukturkakel, på golvet läggs klinker. Jag är också väldigt petig när det gäller källare men med en sån lösning så sover jag gott.

:)
 
håller med Macke202
ingen gipsputs eller skivor och trä i en gammal källare! Väggar muras av typ leca , putsas med typ renoveringsputs och målas med silikat, klinkergolv. Det blir säkrast så.
En snickare har inget att göra i en källare utom att sätta dörrar och fönster. Allt annat är murmästarens jobb :).
Även i en väldränerad källare kan markfukten sakta vandra in. Så länge man inte målat med plastfärg eller klätt med gipsskivor så syns faktiskt ingenting... dom små mängder fukt vandrar ut och försvinner med ventilation utan att orsaka skador. Det är först när man bygger med gips,träreglar och täpper till med plastfärg börjar saker hända. Ibland syns det först efter 3 år, ibland efter 13. Oftast upptäcks skador först i samband med försäljning då köparen går runt med fuktmätaren i högsta hug :). Syns oftast tydligast i kanten mellan vägg och golv.

Jag tror faktiskt inte på det nyaste hård lanserade lösningar med plåtreglar och ventilerade golv - en lösning som fungerar ibland ...men skulle inte testa det i en gammal källare. En droppe vatten per dag på fel ställe i några år kan resultera i stora skador och ....totalsanering ?
En omdränering hjälper men inte till 100% när golvet är en tunn betongplatta som ligger direkt mot sand/mark som det brukar vara i gamla hus.

Undrar ibland varför man envisas att lägga kakel på träreglar i en badrum och lägga trägolv på betongplattan i en gammal källare? Det är ju mycket säkrare och fuktskador blir lättare att hantera om man gör omvänt :).
gaia
 
Tillägger bara att kalkfärg måste vara den absolut bästa färgen i en källare! Den är billig, extremt fuktgenomtränglig och fantastiskt vit! Jag har också hört att det går att bryta den i andra färger om man nu vill det ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.