Står och velar mellan att köpa en Pmf180 eller låta blir.
Blir inte klok på om den är bra till att ta bort kitt på fönster eller inte.
Ni som använt denna eller skall använda får gärna dokumentera och berätta hur det gick och om det underlättade arbetet.
 
Ja du, frugan hade kamerani bilen när jag plockade bort ett par decimeter kitt med maskinen härom dagen (jag vet att du redan då efterfrågade bilder). Tyckte den gick utmärkt till att ta bort kittet.
 
Körde du först parallelt med träet ner mot kittet och sen 45 grader?
Vilket sågblad använde du?
 
I videon "Renovating windows and doors with the Fein Multimaster", ser du hur de gör med kittet, en bit in i filmen. Fein dock, som sagt.

Sen är det väl snarare en fönsterrenoverare som kan svara på om det är en effektiv metod. Om det bara är detta användningsområde du har behov av, och för bara ett fönster, lär det finnas billigare sätt att få bort trilskande kitt. Dock alltid kul med nya power tools ;) .

http://www.fein.de/fein-multimaster/ca/en/media/multimaster_video.php?vidname=muma_01

/A
 
Jag köpte en sådan för ett och ett halvt år sedan och den har gått nästan lika många timmar som kap-/gersågen. Jag skulle aldrig klara mig utan den nu när jag har vant mig vid den. Jag har slipat mycket fix och fog med den. Sågat instick och liknande när jag har varit för lat att ta fram sticksågen eller där stickan och tigersågen inte kommit åt. Den har fått ersätta stämjärn, hyvel och slipmaskin. Det går att vinkla det runda sågbladet mot arbetsstycket och använda som grovslip. Jag kommer inte på allt jag har använt den till men den går varm.
Enda nackdelen jag ser är att man får ögonen fulla med spån om man sågar i trä och att vibrationerna verkligen märks i händerna om man använder den långa stunder.
Utbudet av verktyg har verkligen räckt till för min del även om det är magert.
 
Videoten skrev:
Körde du först parallelt med träet ner mot kittet och sen 45 grader?
Vilket sågblad använde du?
Det varierade... Men typ ett 45-graders och sedan ett lite längs med glaset och sist rensa träet i falsen. Det ger sig, man kör ju tills det blir bra. Jag använde, på någons inrådan, det fintandade halvmåneformade bladet.
 
Om man kör slut tänderna på ett sågblad så kan man använda det som kniv och på så sätt ge bladet ett andra liv.
 
Det blir en jäkla skillnad om man rör sågen lite i sidled när man sågar, mot att bara trycka mot det man sågar i. Sågar mkt snabbare.. Bara ett tips.
 
Tycker man får in tekniken väldigt lätt oavsett material, klingor och vinklar. Över lag en helt otroligt användbar maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.