Hej!

Håller på med en altan som är 4x3,6m ej inglasad.
Som ska ha tak över hela men för att göra det hela lite snyggare har jag valt att bara ha 2st takstolpar en i varje hörn och fråga är hur grov regel behöver jag då spännvidden blir ca 3,6m.

/mrwhite
 
  • altan ihopsatt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
145 mm
 
ok då kör jag på det.

Tack för hjälpen
 
enligt mitt bygglov för en altan med spännvid 4m skulle jag ha 220 mm, verkar helt otroligt men sant!
 
beror väl på vilken snözon, men 145 låter klent även för medelhavet,
Limträ på minst 220mm i sydsverige låter rimligt
 
Om du går in på www.moelven.com så finns där ett "lagerbalksprogram". Där du kan räkna fram lämpliga dimensioner på dina balker med hänsyn till bl.a. nedböjning mm.

Har själv använt mig av programet och valde 56*270 som takbalk samt 90*220 som bärlina (hammarband). Skall ha skjutpartier monterade under bärlinan så nedböjningarna i mitt fall bör vara så små som möjligt.. Spännvidden på bärlinan är 2*ca. 3,5 m och på takstolarna ca. 4 m.

Om man skall ha kanalplasttak så rekomenderas limträbalkar då dessa inte vrider sig/blir krokiga lika lätt som en "homogen träplanka".
 
Så om jag tar 45x220 spännvidd 3,6meter som bärlina och 45x145 som takreglar spännvidd 4meter så borde det hålla?

Det konstiga är att den altanen som stod här innan hade bara 45x120 i bärlina fast då med ca 1200 mellan takstolparna. Och 45x120 till takreglar med spännvidd 4meter.

Ska testa det där programet och se vad det blir

bor i snözon 2.

/mrwhite
 
mrwhite skrev:
Så om jag tar 45x220 spännvidd 3,6meter som bärlina och 45x145 som takreglar spännvidd 4meter så borde det hålla?

Det konstiga är att den altanen som stod här innan hade bara 45x120 i bärlina fast då med ca 1200 mellan takstolparna. Och 45x120 till takreglar med spännvidd 4meter.

Ska testa det där programet och se vad det blir

bor i snözon 2.

/mrwhite
det var alltså 45*220 som takreglar med CC 500 som jag skulle ha.
 
-hej!
På spännvidd 4400 använde jag 90x315 samt 5 takreglar 180x42 limträ (snözon 2.5)

mvh Custard
 
  • Gilla
Sebaste
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.