Hej alla hemmafixare

Vi har en sommarstuga med slitet lackat furugolv. Skarvarna har blivit fula och springorna är ojämna och plankorna har böjts lite (knappt så att det syns dock).

Vi har iaf tagit beslutet att måla om golvet i mörkbrunt.

Måste vi slipa golvet innan eller rugga upp ytan? Rummet är väldigt litet så det går inte att köra med golvslip och vi orkar rent utsagt inte köra ett helt rum med bandslip.

Det främsta problemet med bandslipen är också att man måste slipa väldigt mycket eftersom plankorna blivit välvda och är ojämna. Vi är inte jättelångt från sponten så jag är osäker på om jag vågar testa.

Finns det någon färg som ni tror fäster på lacken utan att rugga upp ytan först? Givetvis får vi ju tvätta ordentligt innan.

Jag vet att slipa är bättre men i det här fallet är det inte ett alternativ men man vill ju ändå ha det bra och slitstarkt.

Vet inte vad det är för lack men den är målad på 60-talet.

Är det någon som har erfarenhet?
 
Det kan vara fernissa med, du måste nog slipa bort i vilket fall som helst.
hyr en golvslip, du behöver ju bara slipa minsta möjliga....

är det fernissa ska du slå ut lite matolja på golvet, och fördela ut det i ett tunt skickt innan du slipar, då sätter inte slippappret igen sig.
 
Tack men problemet är att golvet är riktigt tunt och att det inte är långt kvar till sponten. Jag vågar nog inte köra med slipmaskin för då nöts golvet upp direkt.

Plankorna är så pass välvda att ska jag komma åt hela plankytan så kommer jag så djupt ner att sponten är framme och då är det ju bara att kasta golvet.

Är det verkligen helt omöjligt att måla på fernissa/golvlack utan att rugga upp ytan?
 
Jag skulle nog slipa med fint papper ändå, det finns papper med hållare som du kan sätta på en målarförlängare (så slipper du ligga på alla 4...). Eller ännu enklare är att ta en slipmus. Ta sedan häftgrundfärg innan du målar med en golvfärg. Detta har jag gjort i våran trappa, och det sitter som f...n! Ändå har vi gått i den under byggtiden med kängor och jag har lagt skitiga verktyg i den. Trappan är vit, coh ändå funkar det!!!
 
Gör som bödde´s tips, men prova matoljan när du ruggar upp ytan.
 
Hur vet man om det är fernissa?

Förstår jag det rätt om det räcker med att köra med ett slippapper dvs du behöver inte slipa bort till trärent utan bara gnugga lite lätt?

Som jag förklarat i de tidigare inäggen är plankorna välvda tänk u-formade men inte lika kraftigt. Det gör att jag isf måste köra förhand eftersom en slipmus eller andra värktyg bara kommer åt på plankornas kantor och inte i mitten. Måste man komma åt på alla ytor?
 
Hmmm.. jag är ju ingen expert på golvmålning, men jag hade ett plankgolv som var lackat sen måååååånga herrans år tillbaka, det var ej fernissa dock... Mitt golv var ca 60 år gammalt skulle jag tro...

I färgaffären fick jag veta att jag inte behövde slipa golvet om jag inte ville, så efterswom det var i helt okej skick och jag var lat struntade jag i det och målade på den befintliga lacken, det gick toppenbra! Mitt golv var dock mörkt och jag målade det vitt så jag fick nog göra 3-4 strykningar men det var det värt, det blev så tjusigt så!

Färgen var Nordsjö Epolan Alkyd Golvfärg... Första omgången spädde jag den lite med nafta, och sen körde jag som vanligt...

I rummet jag renoverar just nu kommer jag dock slipa golvet ordentligt, för de skavanker som fanns i mitt golv syns såklart rätt väl nu...men det är ju charmigt på sitt sätt;-)

Lycka till!!

Ps, linoljefärg ska väl oxå gå att måla med på oslipade ytor? det är väl tom bäst att inte slipa innan om jag förstått det rätt?
 
  • Gilla
sieidi
  • Laddar…
Tror att du märker om det är fernissa om du testar att slipa lite i ett hörn, fastnar "färgen" och blir segt och "förstör" slippappret ordentligt är det nog fernissa...
Men hur gammalt är golvet, det är väl inte jättevanligt att det är fernissa om inte golvet är runt 70 år eller äldre? (obs, jag kan ha heeelfel så rätta mig gärna...)
 
F
Hej,


Jag undrar lite samma sak fast vad gäller vitt golv då vi ska måla om i köket.
Måste jag slipa det innan jag målar det?
 
Fazzer skrev:
Hej,


Jag undrar lite samma sak fast vad gäller vitt golv då vi ska måla om i köket.
Måste jag slipa det innan jag målar det?
Klart att du måste slipa lite, för att rugga upp ytan så färgen sitter kvar.
Jag rekommenderar en vanlig skakslip och 80-papper.
 
  • Gilla
Fazzer
  • Laddar…
F
KnockOnWood skrev:
Klart att du måste slipa lite, för att rugga upp ytan så färgen sitter kvar.
Jag rekommenderar en vanlig skakslip och 80-papper.
Tack, då införskaffar jag det! :)
 
F
Är det något man behöver tänka på? Antar att det är rätt lätt att golvet kan bli lite snett när man slipar själv?
 
Fazzer skrev:
Är det något man behöver tänka på? Antar att det är rätt lätt att golvet kan bli lite snett när man slipar själv?
Nej, varför skulle det bli snett? Men lite handlag har du väl :)

Däremot kanske jag skulle modifiera mitt råd om kornstorlek.
Det beror ju lite på hur ytan ser ut i dagsläget.

Kanske du skulle prova med 120-papper först.
Resultatet beror ju på hur ytan ser ut innan du börjar,
dvs hur jämn den är och hur mycket ådring det är i trät.

Med "skakslip" menar jag alltså en liknande denna:
En grön Bosch PSS 200 A planslipmaskin med sladd och mikrofiltersystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...skiner/elektriska-planslipar/planslip-010097/
(Det finns billigare och dyrare också)

Och inte en roterande excenterslip.
Med dem tycker jag det är lättare att slipa ner fula märken. Har gjort det själv i furubord.
 
Jag har i dagarna gjort det du står inför. Vi har ett plankgolv i vardagsrummet som är gammalt, slitet och vågigt a la 1927. Jag ville behålla den gamla, rustika, vågiga känslan och målade rätt över. Bara tvättade av ordentligt och lät det torka.
Tre strykningar senare är jag mer än nöjd, släpper det i framtiden bryter jag upp det och lägger parkett. Men golvet innan såg för vidrigt ut och hade inte varit godkänt med släkten här över jul.

Denna burk finns på Bauhaus, väldigt slitstark.

Burk med halvfärg träfärg från Beckers på ett plankgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.