teed skrev:
Vad tror ni om denna äkta eller bara fina klistermärken?
[länk]
Otroligt nog var det ingen som ens la bud på denna. Ingen som vågade ta chansen att fynda rejält? :D
 
Man lider ju med den stackars köparen, som blir så lurad. Eller ännu hemskare: köparen heter ju Carina nånting. Tänk om hon köper den här i present åt sin man/sambo. Vilken pinsam scen!
 
Undra om man ska lägga högt bud för att ingen annan ska köpa den?
För Tradera gör inget åt saken.
 
Härligt... Auktionen är avslutad och den slutade på hela 1425 kr! Lägg till 150 kr i frakt. Stackarn får pröjsa 1575 kr!
 
Vad händer om man lägger ett högt vinnande bud på maskinen och sedan drar sig ur för att man upptäckte att maskinen är falsk eller att beskrivningen inte är korrekt? Det vore ju kul att störa de där bondfångarna lite. Kan de tvinga igenom köpet rent juridiskt? Vilka risker finns det?
 
mattiasp skrev:
Vad händer om man lägger ett högt vinnande bud på maskinen och sedan drar sig ur för att man upptäckte att maskinen är falsk eller att beskrivningen inte är korrekt? Det vore ju kul att störa de där bondfångarna lite. Kan de tvinga igenom köpet rent juridiskt? Vilka risker finns det?
Straffrättsligt:

Säljaren begår ett brott om han uppsåtligen lägger ut en kopia och kallar den makita. Bedrägeri skulle jag tro att det handlar om.

Om säljaren försöker sälja kopian som en makita utan ond tro (dvs vet om att det är en kopia och vill vilseleda) så tror jag inte att denna begår någon brottslig handling.

Civilrättsligt:

Oavsett uppsåt så har ni ingått ett avtal om köp av en makita. Är det en kopia så är det fel i varan. Detta regleras i köplagen. Normalt har köparen då rätt till avhjälp, omleverans, prisavdrag, hävning. Normalt hävning i detta fall skulle jag gissa.

Problemet ligger dock i att en köpare som vet om att det inte är en makita, utan en kopia, men ändå ingår ett avtal om att köpa varan inte kan åberopa fel i varan på grunden att det inte är en äkta makita. Detta oavsett om säljaren begått ett brott eller ej. I verkligheten är det givetvis svårt för säljaren att visa att köparen visste/inte visste om att det var en kopia från början. Dessutom har säljaren troligtvis inget intresse av att driva denna fråga i tingsrätten i vilket fall.

Alltså är en köpare som har vunnit auktionen, och som vet om att det är en kopia, civilrättsligt bunden att köpa maskinen.
 
Tack för en bra redogörelse av det juridiska läget. Man får väl bara hoppas att köparna blir nöjda med sina förfalskade maskiner. Det finns ju flera här på forumet som hävdar att kinamaskiner fungerar lika bra som riktiga maskiner, så länge man inte använder de yrkesmässigt.

Vi kan nog bara konstatera att det alltid kommer att finnas bondfångare så länge det finns bönder som låter sig fångas.
 
Problemet med vinnande bud på Tradera är att de inte är så där värst bindande när det väl kommer till kritan. Kontaktar man Tradera rörande detta så medger de att det inte är så lätt att faktiskt tvinga fram en affär efter lagt vinnande bud.
 
Vad är det här nu?! 378 euro för en Kellen gersåg?
Är det bara jag som anar ugglor i mossen?
 
Binesh skrev:
Vad är det här nu?! 378 euro för en Kellen gersåg?
Är det bara jag som anar ugglor i mossen?
Samma säljare som sålde en massa annat från ett 'dödsbo och inte visste så mycket om maskinerna som såldes'...
 
Det ligger ju högar med verktyg i lokalen, denna killse ser vi nog mer av.

På bilden syns Black and decker.

Undrar om inte detta är en oserös snickare som köper dessa lågbudgetverktyg när han skall snickra åt en kund, debiterar kunden för verktyget och sedan säljer det när han är klar.

Sedan kan ju debiteringen ske på olika sätt.
 
Ingen som bor i Alingsås och kan åka o titta??? Själv vet jag knappt var det ligger.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.